© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

גוגל מתירה פרסומות על הימורי ספורט

טים דונהי שפט בליגת הכדורסל האמריקני, ה-NBA, לאורך 13 עונות עד שנת 2007 כאשר נשפט ונגזר עליו עונש בגין הימורים על כמות הנקודות במשחקים בהם שפט. כפי שהתגלה בחקירת ה-FBI את הפרשה, דונהי סבל מבעיית הימורים והימר בסכומים של עשרות אלפי דולרים על משחקים בהם שפט ואף הפעיל תכנית הימורים לאחר שפנו אליו חברים בארגון פשע מהחוף המזרחי.

 

להימורי ספורט מטבעם יש פוטנציאל להיות אטרקטיביים לא רק לאנשים בעלי נטיה להתמכרות להימורים אלא גם לאנשים נורמטיביים בעלי עניין בספורט, והודגם במחקרים רבים שההנאה מצפיה במשחק גוברת משמעותית כאשר הצופה הימר על אחד הצדדים. סוגי הימורים נפוצים כוללים ניחוש המנצח, התוצאה הסופית והניקוד לכל קבוצה כאשר לכל אחד מענפי ספורט הפופולאריים כגון כדורסל, כדורגל, פוטבול, בייסבול, הוקי, רכיבה על אופניים, נהיגת מרוצים, אומנויות לחימה ואגרוף קיימים מגוון הימורים רחב המתאים לאופי ומבנה המשחק.

 

במאי 2018, קבע בית המשפט העליון האמריקני בפסק דין בולט בעניין מרפי נ׳ איגוד האתלטיקה הלאומית של הקולג׳ים(Murphy v. National College Athletic Association) שיש לבטל את האיסור הפדרלי על הימורי ספורט. קביעה זו ביטלה את חוק ההגנה האמריקני על ספורט מקצועני וחובבני משנת 1992 (Professional and Amateur Sports Protection Act of 1992) (PASPA) שאסר על מדינות ארה״ב לאשר או לתת רישיון להימורי ספורט. בפסק דינו, ביהמ״ש העליון האמריקני קבע בין היתר שחוק ה-PASPA הינו בלתי חוקתי ופוגע בזכות המדינות בארצות הברית להתיר הימורי ספורט בשטחן. לאור פסיקה זו, נוצרה הזדמנות למספר מדינות להרשות הימורי ספורט, ביניהן ניו ג׳רזי, נוואדה ומערב ווירג׳יניה.

 

גוגל, אחת מענקיות הטכנולוגיה של זמננו, היא השחקנית הדומיננטית ביותר בעולם בשוק הפרסום המקוון. באמצעות הצעת שירותים חינמיים באיכות גבוהה (מנוע חיפוש, Gmail, גוגל מפות ועוד), היא משיגה תובנות המאפשרות הצגת פרסומות מדויקות למשתמשיה. מוקדם יותר השנה גוגל עדכנה את מדיניותה לפרסומות (Google Ads) על הימורים ומשחקים, והודיעה כי במסגרת השקה מוגבלת (beta launch) מפרסמים בעלי רישיון להימורים במדינות ניו ג׳רזי, נוואדה ומערב ווירג׳יניה, יוכלו לקדם תוכן של הימורי ספורט בתוך גבולות מדינות אלו בארה"ב. ההיתר של גוגל תלוי, בין השאר, בכך שהמפרסמים יחזיקו ברישיון תקף להימורים שהונפק על ידי מחלקת האכיפה למשחקים בניו ג׳רזי, הוועדה לפיקוח על המשחקים בנוואדה, או הלוטו של מערב וירג׳יניה בהתאמה. בנוסף, בעקבות עדכון מדיניות הפרסומות של גוגל, רשימת המדינות בהן מותר לפרסם הימורי ספורט במסגרת ה- beta launchהתרחבה ותכלול גם את פנסילבניה, רוד איילנד, מונטנה, אייווה, ואינדיאנה.

 

יחד עם זאת, ההשתייכות לאחת מהמדינות המורשות אינה מבטיחה את הזכאות לפרסם הימורי ספורט. המפרסם נדרש לפעול על פי מספר תנאים מחמירים של מדיניות המוגדרת ע"י גוגל על מנת לקבל רישוי רשמי של Google Ads. כחלק מהדרישות הטכניות של גוגל, המפרסם חייב להיות מפעיל של משחקי קזינו חברתיים, להחזיק ברישיון מקומי תקף להפצת משחקים ולקידום הימורי ספורט ולכוון את תוכן הפרסומות אך ורק כלפי משתמשים הנמצאים בתוך מדינות ארה״ב המורשות. אולם, חשובים מכך הינן הדרישות הנוגעות לשלומם של המשתמשים שאליהם מכוונות הפרסומות: המפרסם מחויב לוודא שדפי הנחיתה יציגו מידע באשר להתנהגות אחראית בהימורים, שהפרסומות יכילו מידע על סיוע למהמרים, שאזהרה כנגד סכנות ההתמכרות להימורים תופיע במקום בולט, וכן שיפעל בהתאם למדיניות האוסרת על כל אדם מתחת לגיל 21 מלהשתתף בהימורי ספורט.

 

מומלץ למפרסמים להיות מעודכנים תמידית בשינויים כלשהם במדיניות הפרסום של גוגל, זאת על מנת להימנע מלבצע הפרה כלשהי, העלולה להוביל לפסילתן של פרסומות ואף לביטול או השעיית חשבונו של המפרסם וחסימת כלל הפעילות בפלטפורמת הפרסום של גוגל. אין ספק שהימורי ספורט ימשיכו לצמוח כתעשייה המגלגלת מיליארדי דולרים ומהווה הזדמנות עסקית רווחית במיוחד, ולכן על המפרסמים למלא בקפידה אחר תנאיה המחמירות של גוגל.

תגים: גוגל | גיימינג | הימורי ספורט | פרסומת