© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

CARES Act: הגשת כתבי אישום בארה"ב בגין הונאה בקבלת כספי תמיכה פדרלים

Facing Criminal Investigation?

עם פרוץ מגיפת הקורונה נכנס לתוקף בארה"ב ה – (Coronavirus Aid, Relief and Economic Security Act) CARES Act.

מטרת החוק הייתה הענקת סיוע כלכלי לנפגעי מגיפת הקורונה. היקף הסיוע בסך 2.8 טריליון דולר אמריקאי אפשר עזרה כלכלית לפרטים וארגונים, וכן גישה להלוואות בתנאים נוחים לצורך תשלום משכורות והוצאות ספציפיות אחרות במסגרת תכנית שכונתה Paycheck Protection Program (PPP). לא מעט חברות ישראליות, הפועלות בארצות הברית, הגישו אף הן, כחלק מהתכנית, בקשה למענקים והלוואות.

היוזמה, אשר הינה מבורכת לכל הדעות, פתחה פתח גם לאלו שהיו מעוניינים לנצל את הסיוע הממשלתי, לבצע מעשי מרמה והונאה.

מעשים אלו הובילו למאמצי חקירה מהיקרים שנודעו בהיסטוריה של ארה"ב בתחום הצווארון הלבן, והמשאבים החקירתיים הנרחבים שהקצתה הממשלה לעניין ממשיכים להניב עוד ועוד תביעות. רק לסבר את האוזן – במהלך השנה האחרונה, הוגשו מאות כתבי אישום בקשר עם מעשי מרמה הקשורים למגיפת הקורונה.

המהירות שבה עבדו רשויות התביעה האמריקאיות בניהול חקירות והגשת כתבי אישום בתיקים אלו יוצאת דופן. בדרך כלל, חקירות בתחום הצווארון הלבן יכולות לקחת חודשים ואף שנים עד שניתן לקבוע באילו עבירות ניתן להאשים ומי היו האחראים להן. לעומת זאת, המקרים הראשונים של הונאות הקשורות למגיפת הקורונה נחקרו והוגשו בהם כתבי אישום תוך שבועות ספורים (!) ממתן ההלוואות הראשונות באביב 2020.

 

המטרה: הרתעה

 

משרד המשפטים האמריקאי (The Department of Justice) הבהיר, כי המטרה העיקרית בעבודה המהירה היא הרתעה. עם יותר מ-800 מיליארד דולר אמריקאי בתכנית ה-PPP, הממשל האמריקאי רצה להבטיח שלווים אשר יתפתו לעשות שימוש לרעה בתכנית, יהיו מודעים לחלוטין להשלכות הפליליות של מעשיהם. גם גזרי הדין בתיקים אלו מאופיינים בחומרה יתרה (החל מ-18 חודשי מאסר ועד 40 חודשי מאסר).

מהירות פעולות החקירה, הגשת כתבי האישום וגזרי הדין החמורים משקפים מדיניות מחמירה אשר ממשיכה באופן מובהק גם עם העברת השרביט אל ממשל ביידן. כך, נראה שהמשאבים הנרחבים המוקדשים על ידי הממשלה ממשיכים להיות מוכוונים לחשיפת מקרים נוספים.

 

ההשפעה על חברות ישראליות

לאור מדיניות מחמירה זו, ולאור העובדה שלא נראית האטה בפעולות החקירה והאכיפה, גם חברות ישראליות עשויות להיות מושפעות מן המגמה המובהקת בארה"ב. כך, חברות ישראליות אשר יש לפעילותן זיקה לארה"ב, ואשר הגישו בקשה לסיוע ממשלתי בעקבות משבר הקורונה, עשויות להידרש ליתן הסברים אודות הפרטים אשר מסרו על עצמן עם הגשת בקשה להלוואות או מענקים, או באשר לאופן השימוש בכספים.

טוב יעשו חברות אשר קיבלו פניה כלשהי מרשויות האכיפה בארה"ב, או אשר חוששות כי ישנה אפשרות שיקבלו פניה כאמור, אם יבחרו להתייעץ עם גורם מקצועי בעל מומחיות בדין האמריקאי, בפרט בכל הקשור לדין בתחומי האכיפה המנהלית ועבירות הצווארון הלבן.

 

***

הדר ישראלי היא שותפה במשרדנו המייצגת יחידים וחברות במגוון רחב של הליכים בתחום האכיפה הפלילית והמנהלית