© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום נכנס לתוקף

לפני כחודש נכנס לתוקף חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום. החל מכניסת החוק לתוקף, ניתן להגיש בקשות לרישיון להענקת שירותי תשלום ויזום תשלומים. לפירוט והרחבה לגבי ההסדרים בחוק ראו הקישור הנ"ל. 

 

ממועד זה, לא ניתן להציע שירותי תשלום ללא רישיון מתאים לפי החוק או במסגרת הוראות המעבר שנקבעו.

 

במקביל אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת מספר פטורים חשובים.

הפטורים המאושרים

  1. מנפיק/סולק בעל היקף פעילות קטן

פטור ממנפיקים של אמצעי תשלום או סולקים, אשר היקף הפעילות החודשי הממוצע של כספים שקיבלו או העבירו אינו עולה על 5 מיליון ₪. התחשיב יתבצע על בסיס ממוצע של 3 חודשים.

  1. מנהל חשבון תשלום בהיקף פעילות קטן

חשבון שניתן לצבור בו יתרה יומית עד 1500 ₪ ללקוח לא מזוהה, או 3,000 ₪ במקרה של לקוח מזוהה וסך היתרות היומיות לא עולה על 5 מיליוני שקלים.

במסגרת תקנות הפטור אף נקבעה הוראת מעבר המאפשרת למי שנהנה מהפטור להגיש בקשת רישיון לכל היותר בתוך 3 חודשים מיציאה מגדרי הפטור ולהגדיל את היקפי הפעילות ל-7 מיליון שקלים במהלך תקופת בחינת הבקשה.

  1. שירותי תשלום במערכת סגורה

הנפקת אמצעי תשלום (תווי קניה) למימוש בקבוצת החברות הנשלטת על-ידי גורם אחד פטורה מחובת רישוי ובלבד שהסכום המירבי לצבירה הוא 1500 ₪ בשובר אנונימי ו-3000 ₪ לחשבון של משלם מסוים.

ביחס לתווי קניה שניתנים למימוש לא במערכת סגורה, ניתן פטור מחובת רישוי עד ליום 6  ביוני 2027. יש כוונה לבחון את ההסדר החוקי הנכון לגבי אמצעי תשלום אלה בתקופה זו.

  1. כרטיסי רווחה

ניתן פטור לכרטיסי רווחה המונפקים על-ידי גוף ממשלתי או מלכ"ר, ובלבד שאין אפשרות לטעינה חוזרת והסכום מוגבל ל-1500 ₪.

 

 לוחות זמנים

להן עיקרי המועדים שבהם נדרשים השחקנים הפועלים בשוק לעמוד כדי להמשיך ולהציע את שירותיהם

 

  1. 6 באוגוסט 2024

    פטור ממנפיקים של אמצעי תשלום או סולקים, אשר היקף הפעילות החודשי הממוצע של כספים שקיבלו או העבירו אינו עולה על 5 מיליון ₪. התחשיב יתבצע על בסיס ממוצע של 3 חודשים.

  2. 6 בספטמבר 2024

 מי שעסק במתן שירותי תשלום ללא רישיון – למשל גוף זר או גוף מוסדי שהיה פטור מחובת רישוי עד כה יוכל להמשיך בפעילותו עד שתתקבל החלטה, רק אם עד ה-6 בספטמבר 2024 יגיש בקשה לקבלת רישיון לרשות ניירות ערך ויקבל אישור מהרשות על ההגשה.

  1. 6 בדצמבר 2024

מחזיקים ברישיון סליקה שניתן עד כה על-ידי בנק ישראל ואינם נותן שירות תשלום יציבותי יידרשו לתת הודעה לרשות ניירות ערך ולקבל אישור על כך.

  1. 6 בדצמבר 2024

מי שעסק בשירות ייזום בסיסי וכעת נדרש לקבל אישור מאת המאסדר, יכול להמשיך בפעילותו עד תום 6 חודשים מיום התחילה (6 ביוני 2024), תוך הגשת בקשה לקבלת אישור לייזום בסיסי וקבלת אישור הגשה מהמאסדר על כך.

  1. 31 בדצמבר 2024

אתרי מסחר המתווכים בין מוכרים לקונים ואגב כך מספקים שירותי תשלום נדרשים להגיש בקשת רישיון – בהתאם לתקנות הפטור.

  1. 31 בדצמבר 2024

מי שמנהל חשבונות תשלום למועדוני לקוחות ייהנה מפטור עד למועד זה ולאחריו נדרש להגיש בקשת רישיון – גם זה נקבע בתקנות הפטור.

  1. 6 בדצמבר 2025

בעלי רישיון שירות בנכס פיננסי ונותני שרותי אשראי שעוסקים גם בשירותי תשלום נדרשים לתת הודעה לרשות עד למועד זה כדי להמשיך בפעילותם עד תום 24 חודשים מיום התחילה (6 ביוני 2026).

 

חשוב להדגיש שההגדרות בחוק רחבות מאוד. כל גוף שנוגע בכסף עבור צד שלישי צריך לבחון בהקדם האם הוא כפוף לחובת רישוי ובאיזו קטגוריה, כדי לדעת באיזה אופן עליו לפעול.

 

***

פרקטיקת רגולציה במשרד ברנע ג'פה לנדה תשמח לסייע לעוסקים מכלל התחומים בהיערכות לשלב האכיפה של החוק, ובסוגיות אחרות.

 

עו"ד ענת אבן-חן היא מובילת תחום רגולציה במשרד.

תגיות: רגולציה | רגולציה פיננסית | שוק הון