Together is powerful

בית משפט בארה”ב אפשר לבטל הסכם רכישה לאור סעיף “שינוי מהותי לרעה”

בית המשפט המחוזי של דלוואר פסק בהחלטה תקדימית כי ניתן לבטל הסכם רכישה בעקבות התרחשותו של “שינוי מהותי לרעה” (Material Adverse Effect) בחברה הנרכשת.

כך, בתיק אקורן נגד פרזניוס (Akorn v. Fresenius) הורה בית המשפט לחברת התרופות הגרמנית פרזניוס לבטל את רכישת חברת התרופות האמריקאית אקורן בטענה כי בחברה האמריקאית חל “שינוי מהותי לרעה” בתקופה שבין חתימת ההסכם לסגירת העסקה וכן חוסר דיוק במצגים ובביטחונות בקשר לעמידה של אקורן בתקנים ובחוקי ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי).

 

חברת התרופות הגרמנית פרזניוס רכשה את יצרנית התרופות הגנריות אקורן תמורת 4.75 מיליארד דולר בשנת 2017. אקורן פנתה לבית המשפט בכדי להשלים את העסקה, למרות הטענות  שפרנזיוס העלתה.

 

במסגרת ההליך המשפטי, פרזניוס טענה כי בחודשים שבהם התוצאות העסקיות של אקורן ירדו, הגיעו ל- פרזניוס מכתבים אנונימיים מעובדי אקורן, שהתריעו על חוסר יושרה במסירת הנתונים העסקיים ועל הפרת תקנות ה-FDA. בית המשפט בהחלטתו ניתח את ה”שינוי המהותי לרעה” וההפרה שביצעה אקורן בחוסר הדיוק שלה בהצגה ובביטחונות, ביחס למה שנדרש ממנה בעת סגירת העסקה.

 

סעיף ה- MAE מצוי בכמעט כל עסקאות המיזוג והרכישה, וזאת מכיוון שרבות מן העסקאות האלה לא נכנסות לתוקף ביום החתימה על העסקה, אלא בקלוזינג, וזאת בכדי להשלים את השגת כל האישורים הנדרשים להשלמת העסקה כגון אישורים רגולטוריים, אישורים ממוסדות פיננסיים, אישורים של צדדים שלישיים וכו’. התקופה בין החתימה לבין הקלוזינג עלולה להימשך מספר שבועות ועד ליותר משנה, בהתאם לאופי ומורכבות העסקה. סעיף ה-MAE נועד להבטיח לרוכשת שבמידה ויתרחש שינוי מהותי לרעה בחברה הנרכשת במהלך תקופת ביניים זו, החברה הרוכשת תהיה זכאית לבטל את הסכם הרכישה.

 

בעקבות הפסיקה האחרונה, ייתכן ונראה שינויים בסעיף ה- MAE, שיכניסו עורכי דין של צדדים לעסקה, בכל הנוגע להגדרה מדויקת יותר של  המקרים בהם חל “שינוי מהותי לרעה” והוספה של חריגים נוספים לאירועים שבהם MAE לא חל, וזאת בכדי להקטין את חוסר הבהירות.