חובת רישוי ופיקוח על ברוקרים-דילרים: עיקרי תזכיר החוק החדש
בחודש אוקטובר, פרסמה רשות ניירות ערך תזכיר חוק שנועד להסדיר את פעילות הברוקר דילר בישראל. הערות הציבור יתקבלו עד ליום 21/11/24. מדובר ביוזמה שרשות ניירות ערך ומשרד האוצר מנסים לקדם כבר מספר שנים, כאשר תזכיר חוק קודם פורסם בשנת 2020.
רקע
בעוד שמרבית פעילות התיווך הפיננסי (כגון פעילותם של מנהלי השקעות, יועצי השקעות, חתמים, זירות סוחר, מפיצים וכדומה) מוסדרת תחת פיקוח ורגולציה, פעילותם של ברוקרים ודילרים, אינה מוסדרת כיום תחת רגולציה ייעודית – בניגוד למקובל בעולם.
פעילות זו מוסדרת כיום באופן חלקי בלבד: פעילותם של חברי הבורסה בישראל מוסדרת בתקנון הבורסה לניירות ערך בתל אביב ומפוקחת על ידי הבורסה, אשר אינה רגולטור. חברי הבורסה שהם תאגידים בנקאיים מפוקחים על ידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל.
עיקרי תזכיר החוק
תזכיר החוק החדש מציע לבצע הסדרה מקיפה של תחום הברוקר דילר ולקבוע חובת רישוי של גופים שעוסקים בפעילות זו בישראל, אלה יידרשו לפעול תחת אסדרה מלאה ויהיו כפופים לפיקוח ולסמכויות של רשות ניירות ערך. חובת הרישוי תחול, בין היתר, על חברי בורסה שאינם בנקים, ואילו תאגידים בנקאיים יקבלו פטור מחובה זו. פטור מחובת רישוי לתאגידים בנקאיים, אך מחייב ברישוי חברי בורסה שאינם בנקים.
ביחס לגופים המספקים שירותי ברוקראז זרים, המצב כיום נשען על משטר היתרים מוגבל. בהתאם לסמכות לפי סעיף 49א לחוק ניירות ערך, רשות ניירות ערך הגדירה את התנאים המגבילים את האפשרות לשיווק שירותי ברוקראז' בישראל. במסגרת תנאים אלה, יינתן היתר, בין השאר, לגופים זרים הפועלים בטריטוריות בהם קיים משטר רגולטורי נאות.
מטרת תזכיר החוק וההוראות הרגולטוריות הכלולות בו היא ליצור הסדרה כוללת ומקיפה לתחום הברוקר-דילר, תוך צמצום הפער הרגולטורי הקיים כיום. חשיבות מטרה זו מתחדדת, בין היתר, לנוכח העובדה שמדובר בפעילות הכרוכה בהחזקה ובשמירה על כספי לקוחות וניירות הערך שלהם. כמו כן, מטרת החקיקה לאפשר כניסה של שחקנים חדשים לתחום.
"פעילות ברוקר דילר"
הגדרת הפעילות בתזכיר החוק כוללת "הוצאה לפועל של הוראות לביצוע עסקאות בניירות ערך עבור לקוחות או קבלה והעברה של הוראות לצורך ביצוע עסקאות של לקוחות (פעילות ברוקראז'), וכן קנייה או מכירה של ניירות ערך לחשבון עצמי במסגרת ביצוע הוראות לקוחות (פעילות דילר).
תזכיר החוק קובע חובת רישוי לגופים שעוסקים בפעילות ברוקר-דילר. יחד עם זאת, התזכיר קובע שגופים מסויימים, הנתונים לפיקוח ורגולציה, יוחרגו מחובת הרישוי, ביניהם: מנהלי תיקים, חתמים ומפיצים, עושי שוק בקרנות סל, בורסה, בנקים, תאגיד עזר וזירות סוחר.
תנאים לקבלת רישיון
תזכיר החוק קובע תנאי סף לקבלת רישיון, כך למשל: דרישה למיומנות טכנית ואמצעים מתאימים לפעילות; דרישות הון עצמי וביטוח, תוכנית עסקית והצהרה ביחס לאמצעים הכספיים שברשות הגוף המבקש. כמו כן, השולט במבקש הרישיון יחויב בקבלת "היתר שליטה" מאת הרשות.
בנוסף, תזכיר החוק מסדיר גם את פעילותם של חברי בורסה שאין להם לקוחות, העוסקים בקנייה ומכירה של ניירות ערך בבורסה עבור עצמם (נוסטרו). פעילות זו תחייב רישיון חבר בורסה ותכפיף את הגורם לחלק מהחובות המוטלות על בעלי רישיון ברוקר-דילר.
חובות בעלי רישיון
בתזכיר החוק מוצע כי בעל הרישיון יחויב לעמוד בהוראות ביחס לממשל תאגידי, לרבות ביחס להרכב הדירקטוריון וועדותיו ותנאי הכשירות של דירקטורים. דרישות כישורי המועסקים בבעל רישיון לרבות חובת מינוי בעלי תפקידים, קביעת מנגנוני אבטחת מידע, ניהול סיכונים, בקרה פנימית, בקרת אשראי, הגנת סייבר, המשכיות עסקית ועוד.
כמו כן, במסגרת תזכיר החוק נקבעו חובות שונות של בעל הרישיון שמטרתן הגנה על הלקוחות, לרבות חובת אמון וזהירות, חובות דיווח והוראות בעניין ניגודי עניינים ואיסור הטעיה וחובות ביחס לשמירה על נכסי הלקוחות.
הקלות לגופים
ביחס לגופים זרים, תזכיר החוק קובע כי גופים אשר בבעלותם רישיון ברוקר דילר זר, יוכלו ליהנות מהקלות ביחס לדרישות הסף לקבלת הרישיון, כולל ביחס לדרישה לקבלת היתר שליטה. פטורים והקלות אלו יינתנו בתנאי שהרשות תשתכנע כי הדין הזר המסדיר את עיסוקם בפעילות ברוקר דילר מספק מענה הולם מספק לעניינים המוסדרים בסעיפים בהם מתבקש הפטור.
כמו כן, הרשות מוסמכת לפטור גופים זרים וכן גופים אחרים, למשל, כאלה עם היקף פעילות נמוך או שמספקים שירותים ללקוחות כשירים לפי חוק ניירות ערך, מחלק מחובות החוק, לאחר ששקלה טעמים של טובת הציבור.
יודגש כי אין מדובר בפטור מרישיון ברוקר דילר ישראלי, אלא פטור מחובות ספציפיות.
מתן שירותים נלווים
במסגרת התיקון המוצע, בעל רישיון ברוקר דילר יורשה לעסוק בשירותים נלווים כמו מתן אשראי לפעילות בניירות ערך, שירותי המרת מטבע הקשורים לפעילות, ושירותי משמורת על ניירות ערך וכספים.
הוראת מעבר
קיימת הוראת מעבר לבעלי היתר 49א (היתר להצעת שירותי ברוקראז' לפי נוסח החוק כיום). אלה יהיו רשאים להמשיך לעסוק בפעילות ברוקראז' או בפעילות דילר הדורשת רישיון, בתנאי שהגיש בקשה לרישיון בתוך שלושה חודשים ממועד תחילתו של החוק וקיבל את אישור הרשות על הגשת הבקשה. זאת, כל עוד לא ניתנה החלטה בבקשתו.
***
נשמח לסייע ולייעץ בכל שאלה הנוגעת להשלכות תזכיר החוק על פעילותכם בתחום.