© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

האם הסכם סודיות באמת מעניק הגנה לסטארטאפ?

הסכמי סודיות (NDAs) אפקטיביים מעניקים הגנות לחברות סטארטאפ ולמשקיעים

משקיעים בחברת סטארטאפ חייבים לבחון לעומק את טיב החברה בה הם מעוניינים להשקיע. לשם כך על החברה הנבחנת להעמיד לרשותם את כל המידע אותו הם מבקשים לצורך קבלת החלטה בדבר השקעה. עם זאת, על חברת הסטארטאפ להגן על הקניין הרוחני ועל המידע הסודי שלה, על מנת שאלו לא ייחשפו ויציבו את החברה מול שוקת שבורה במצב בו טכנולוגיית החברה נחשפה לצדדים שלישיים בטרם עלה בידי החברה להשיק פתרון חדשני בשוק.  זאת ייעשה באמצעות הסכם סודיות.

 

NDA

כדי לשרת את האינטרסים של שני הצדדים בשלבים המוקדמים של ההתקשרות, נהוג לחתום על הסכם סודיות (Nondisclosure Agreement – NDA). הסכם זה נועד להגן על מידע סודי, תוך כדי גילוי כל המידע הדרוש למשקיע כדי להגיע להחלטה מושכלת לגבי השקעה בחברה.

 

הגדרת הצדדים להסכם הסודיות

כמו בכל חוזה, הסכם סודיות חייב להגדיר את הצדדים בו. ייתכן והמשקיע הוא בעל עניין בחברות קשורות. לאור זאת, חשוב שהסכם הסודיות יפרט באופן מדויק ומפורש איזה מידע ניתן לשתף ועם אילו גורמים. חשוב להגדיר את הגורם מקבל המידע הסודי, באופן המבטיח לסטארט-אפ ששום פרט במידע הסודי הנחשף למשקיע לא יגיע לחברה מתחרה פוטנציאלית. בנוסף, ההגדרה כאמור גם מצמצמת את חשיפתו של המשקיע מפני הפרות של הסכם הסודיות, מכיוון שההסכם קובע מפורשות למי ניתן ולא ניתן לגלות את המידע הסודי.

 

הגדרת מהו המידע הסודי

על הצדדים להגדיר באופן מדויק איזה פרטי מידע נחשבים כסודיים ונכללים תחת ההגנה המוענקת על ידי הסכם הסודיות. עבור חברות סטארטאפ זהו חלק מאתגר במיוחד, כי סביר להניח שהחברה תפתח עוד מוצרים ושירותים במהלך תקופת הסכם הסודיות. ההגדרה של המידע הסודי חייבת להיות רחבה מספיק כדי לכלול שינויים, התפתחויות ומידע סודי מתפתח, תוך שמירת הגדרה ממוקדת של ההתקשרות הספציפית בין הצדדים. שני הצדדים נהנים מבהירות בעניין זה –  כי הגדרה כוללנית מדי של מידע סודי עלולה לחשוף את המשקיע לתביעות. לעומת זאת, הגדרה צרה מדי עלולה להשאיר את חברת הסטארטאפ בלתי מוגנת.

 

החרגות

יש לקבוע בהסכם הסודיות רשימה של החרגות מההגדרה של מידע סודי. החרגות חשובות כדי להגביל את חובת המשקיע לשמור בסודיות פרטי מידע שייתכן שכבר נמצאים ברשותו, או עשויים להיות לא מהותיים לחברת הסטארטאפ בעתיד. החרגות מקובלות כוללות בדרך כלל מידע המצוי בנחלת הכלל, או מידע שהיה ידוע כבר למשקיע בעת ההתקשרות. בתחום ההיי-טק, החרגות מסוג זה חשובות במיוחד כי למשקיעים מנוסים יש בדרך כלל הבנה עמוקה וידע רב בתחום שבו עוסק הסטארט-אפ, והם לא מוכנים "להיענש" בגלל הידע שלהם. מאידך, חברת הסטארטאפ חייבת לדאוג שרשימת ההחרגות אינה רחבה מדי עד כדי שלילת האפקטיביות של הסכם הסודיות.

 

תנאי הסכם הסודיות

סעיפים אחרים בהסכם הסודיות קובעים את התנאים שעל שני הצדדים לקיים: אופן הגנת המידע; שימוש מותר במידע; חובות הצדדים בתום ההסכם; פעולות שניתן לנקוט בהן במקרה של חשד סביר שמידע סודי נתון בסכנה, ועוד. לצדדים אינטרסים שונים. לאור כך, מו"מ על תנאי ההסכם כך שיהיה הוגן לשני הצדדים תורם רבות ליצירת תנאי עבודה נוחים יותר בהמשך הדרך המשותפת.

עריכת הסכמי סודיות אפקטיביים ומנוסחים בקפדנות, מאפשרת לחברות סטארטאפ ולמשקיעיהן לעבוד יחד לקראת השקעות עתידיות.

אתם מוזמנים ליצור קשר עם צוות המומחים שלנו במשרד ברנע כדי לקבל עזרה בהתנעת מערכת היחסים שלכם ברגל ימין.

Source: barlaw.co.il

תגיות: NDA | סטארטאפים