© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים לנסח הסכם מייסדים?

הסכם מייסדים

כשקבוצה מתגבשת לטובת הקמת מיזם משותף, המסמך המשפטי הראשון שעליה לנסח הוא הסכם מייסדים. מטרת ההסכם היא לקבוע את התנאים שבהם היזמים יתגבשו כקבוצה ויקימו יחד חברה. ההסכם מסדיר את הזכויות והחובות של המייסדים בינם לבין עצמם, ואת הזכויות והחובות שלהם בינם לבין החברה.

 

ההסכם קובע וכולל סוגים שונים של הוראות, התחייבויות וזכויות. מאוד מומלץ לא לוותר על הסכם כזה, על מנת למנוע עימותים ומחלוקות בהמשך הדרך. חשוב מאוד לשים לב לכמה נקודות ולדון בהן לפני שמתחילים את המסע  ולכל הפחות – לפני שמנסחים את ההסכם.

 

הנקודות העיקריות

 

מתי לחתום על הסכם מייסדים

לשאלה מתי נכון לחתום על הסכם מייסדים אין תשובה חד משמעית. נקודת זמן אפשרית אחת לחתימה היא כאשר מרגישים שהמיזם הופך לרציני. רגע כזה יכול לקרות בשלבים שונים בכל מיזם, וכשהוא מגיע – חשוב לדעת לקראת מה אתם הולכים.

 

חלוקת מניות

בזמן הקמת חברה כל מייסד מקבל מניות בחברה. כמות המניות תקבע את אחוזי ההחזקה של כל מייסד ואת השליטה שלו בחברה. מקובל כי כל המייסדים מחזיקים מניות בחברה באחוזים שווים, אך לעיתים, כאשר יש מייסד אשר התרומה שלו לחברה פחותה משל האחרים (לדוגמא, במקרה של שיעור מעורבות נמוך יותר) ניתן לקבוע כי יוקצו לו פחות מניות מליתר המייסדים. חשוב לזכור כי בהשקעות עתידיות, המייסדים מדוללים עקב הקצאת מניות למשקיעים, וכתוצאה מכך אחוזי ההחזקה שלהם יורדים (כל אחד, באופן יחסי לאחזקותיו).

 

הזכות למנות דירקטורים

הדירקטוריון הוא הגוף המתווה את מדיניות החברה, ולמעשה הוא הגוף המנהל המשמעותי ביותר בחברה. הזכות למינוי דירקטור מאפשרת לבעל מניות לשלוט בניהול החברה. נהוג לקבוע כי לכל מייסד תהיה זכות למנות דירקטור אחד. דבר חשוב לא פחות הוא קביעת כללים בנוגע לפקיעת הזכות למינוי דירקטור, כדי למנוע מצב בו מייסד שעזב את החברה מחזיק בזכות הצבעה בדירקטוריון.

 

תפקידים

נושא נוסף אליו מתייחס הסכם המייסדים הוא חלוקת התפקידים בחברה ואחוזי ההעסקה של המייסדים. חשוב לקבוע את חלוקת התפקידים בחברה, אף טרם הקמתה, על מנת ליצור סדר ולאפשר לחברה לתפקד בצורה מיטבית. על ידי הסכמה זו, כל מייסד יודע את תפקידו ותחומי האחריות שלו.

 

מעורבות

יש חשיבות רבה לקביעת רמת המעורבות של כל מייסד בפעילות המיזם. לעיתים, בתחילת העבודה המשותפת, יש מייסדים שעדיין מחזיקים במשרות אחרות, וחשוב כי הצדדים יפנימו כי מהרגע בו מחליטים ש"הולכים על זה" נדרש לקבוע מה היקף המעורבות המצופה מכל מייסד. לקביעה זו יש השפעה הן על הצלחת המיזם והן על השקעות עתידיות.

 

קניין רוחני

לרוב, מייסדים מתחילים לעבוד על המיזם טרם הקמת החברה, לכן חשוב להוסיף להסכם סעיף בעלות בקניין רוחני, בו הם מתחייבים כי כל זכויותיהם בקניין הרוחני יועברו לחברה מיד עם הקמתה, והיא זו שתהפוך לבעלים בזכויות הקניין הרוחני. גם לעניין זה יש השפעה על עתידה של החברה, כיוון שאם יתברר בהמשך כי לייזם שעזב את המיזם יש בעלות בקניין הרוחני של החברה, הדבר יכול להוות עילה לתביעה ואף לפגוע בהשקעות עתידיות בחברה.

 

השקעה

במקרה בו נדרש סכום כסף לצורך פיתוח המיזם – עוד טרם גיוס ההון הראשוני – לדוגמא, עבור שכירת אנשי קריאייטיב כדי לפתח את המוצר או רכישת חומרים, תוכנות ומחשבים, רצוי לקבוע האם כל מייסד צריך להשקיע כסף ואם כן, מה יהיה הסכום. כמו כן, חשוב לקבוע מה המעמד של הכסף המושקע בחברה: האם ההשקעה תחשב להלוואת בעלים אשר בעתיד החברה תידרש להחזיר, או להשקעה שתמורתה יוקצו מניות נוספות לאותו מייסד.

 

הבשלה הפוכה (Reverse Vesting)

אחד הנושאים החשובים ביותר בהסכם המייסדים הוא טיפול בסוגיה בה יזם החליט לעזוב, או לחילופין מחליטים להיפרד ממנו. לשם כך, מקובל לקבוע מנגנון הנקרא בשפה המקצועית "הבשלה הפוכה" (Reverse vesting). על פי מנגנון זה, במידה ואחד היזמים מסיים את דרכו במיזם או בחברה, אז חלק (או כל) הזכויות שלו במיזם עוברות למייסדים האחרים, או חוזרות לחברה. אחוז הזכויות שנותרות אצל היזם, תלויות בתקופת הזמן שתרם למיזם. מנגנון זה נחשב כמנגנון הוגן, המאזן בין הזכות של יזם להישאר עם נתח מתוך האחזקות במיזם שהקים, ומצד שני, מעניק ליזמים האחרים יותר אחוזים במיזם על כך שהם ממשיכים ללא היזם הפורש (ואולי יידרשו לצרף יזם חדש לו יצטרכו לתת מניות חדשות). מנגנון זה דורש התייחסויות ספציפיות ופרטניות למצבים שונים, לדוגמה, מה קורה במידה ויזם לא עומד באבני דרך שנקבעו לו במיזם או במקרה של חלילה נכות או מוות.

 

אי-תחרות (Non-Compete)

במהלך העבודה המשותפת על המיזם, המייסדים חשופים לידע, לרעיונות ולסודות מקצועיים של המיזם. לכן, נהוג להוסיף להסכמי מייסדים תניית אי-תחרות שמטרתה להגביל מייסד שעוזב את החברה מלעשות שימוש בידע שאליו נחשף ולמנוע פגיעה ביתרון התחרותי של המיזם בשוק. ככלל, תניית אי תחרות היא בעייתית, כיוון שהיא פוגעת בחופש העיסוק של אדם, אך בתי הדין מכירים בתנייה זו במקרים מסוימים, לרבות במקרים בהם למעשה הצדדים שותפים למיזם ויש להם אינטרס משותף לשמירה עליו.

 

תקנון

תקנון החברה הוא מסמך המחייב את כל בעלי המניות בחברה, זאת בניגוד להסכם המייסדים, המחייב רק את המייסדים החתומים עליו. כיוון שהמייסדים הם בעלי המניות הראשונים בחברה ניתן לקבוע כי ההוראות הקבועות בהסכם המייסדים, הנוגעות למייסדים כבעלי מניות, יוכנסו בעתיד לתקנון החברה, למשל הזכות למכירה כפויה (Drag along), זכות המצרנות (Preemptive right) או זכות סירוב ראשונה (Right of first refusal).

 

חשוב לזכור שהסכם מייסדים כולל הוראות רבות נוספות הדורשות מיומנות של עו"ד היי-טק בקיא. לכל חברה יש את הייחודיות והמורכבות שלה ונדרש להתאים באופן אישי את ההסכם עבור החברה. אומנם מדובר בהסכם שמחייב רק את המייסדים אך אין לזלזל בחשיבותו, כיוון שיכולה להיות לו השפעה עצומה על עתידה של החברה ואף על הצלחתה. 

 

*** 

 

מחלקת התאגידים בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לשירותכם לכל שאלה הקשורה בסטרטאפים, הסכם מייסדים ובהקמת חברות באופן כללי. 

 

דנה בן יהודה היא עו"ד במחלקה המסחרית במשרד.