© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

כרטיסים נטענים ותעשיית ההימורים המקוונים: עבירה על החוק על פי בית משפט מחוזי בישראל

בית משפט המחוזי דחה ערעור שהגיש אדם שהיה מעורב בשיווק ומכירת כרטיסים נטענים (pre-paid) לביצוע תשלום עבור הימורים באתרי הימורים מקוונים. בית המשפט קבע כי פעילות זו מהווה מתן סיוע לפעילות בלתי חוקית של הימורים מקוונים וכן עבירה על חוק איסור הלבנת הון הישראלי.

 

בתיק זה המערער ושותפיו מכרו כרטיסים נטענים באמצעות קיוסקים וחנויות. הקונים השתמשו בכרטיסים האלה לביצוע תשלום עבור הימורים באתרי הימורים מקוונים מסוימים. שיטה זו הפכה פופולרית בארץ בעקבות החלטת חברות כרטיסי האשראי וסולקי תשלומים אחרים להפסיק את מתן שירותיהם לישראלים בקשר למוצרי ושירותי הימורים מקוונים.

 

פסיקת בית המשפט

הצעת מוצרי ושירותי הימורים מקוונים לישראלים שמקורה בחו"ל, גם אם המציע הינו בעל רישיון רגולטורי ממדינה זרה, היא עבירה על החוק בארץ. לכן, אין בכך שמהמרים ישראלים השתמשו בכרטיסים הנטענים באתרי הימורים מקוונים בעלי רישיון זר כדי להשפיע על האיסור המעוגן בחוק על הצעת פעילות הימורים מקוונים בארץ.

 

בנוסף, נקבע כי הפעילות של מכירת כרטיסים נטענים שארגן המערער מהווה סיוע לפעילות בלתי חוקית של הימורים מקוונים. בית המשפט דחה את טיעון המערער לפיו מכיוון שהאתרים מציעים גם שירותים שאינם קשורים להימורים, מכירת כרטיסים נטענים לשימוש באתרים אלה היא חוקית. בית המשפט עיגן את קביעתו בכך שהקוד המוטבע על הכרטיסים שימש למהמרים הישראלים לביצוע הימורים.

 

ניתוח

 

ההחלטה בנוגע לחוקיות הימורים מקוונים בארץ באמצעות אתרים הפועלים עם רישיון זר באה בעקבות החלטה של בית משפט מחוזי בתיק אחר. אולם, ראוי לציין כי בית המשפט העליון בארץ טרם הכריע בנושא.

 

עם זאת, מעניין לבחון את הדרך שבה ניתח בית המשפט את עניין ההצעה והשימוש של הכרטיסים הנטענים. נראה כי בית המשפט התמקד בעיקר במה שהוא זיהה כקשר ישיר בין הכרטיסים לבין מוצרי ההימורים. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי, אם מנתקים את הקשר הזה, יתכן שמכירת כרטיסים נטענים לא תיחשב כעבירה על החוק.

כך, לדוגמא, ניתן לטעון כי ככל שישראלים יכולים להשתמש בכרטיסים הנטענים האלה לביצוע תשלומים עבור תוכן שאינו הימורים באתרים, אין לקבוע שמכירתם מהווה עבירה על החוק, רק מפני שאחת מאפשרויות השימוש בהם היא לביצוע הימורים מקוונים.

 

יש כמובן לבחון כל מקרה לגופו וקבלת ייעוץ משפטי קריטי בהקשר זה. אחרת, כמו במקרה דנן, הסיכון של הרשעה על-ידי בית המשפט הוא גבוה.