© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חברות תוכנה אינן כפופות לצווי הרחבה בתעשייה?

בבדיקות נאותות רבות עולה שאלת סיווגן של חברות הייטק כחברות תעשיית תוכנה. המשמעות האופרטיבית של הסיווג נוגעת להחלת תנאי העסקה כפי שנקבעו בצווי הרחבה בענפי התעשייה גם על עובדי חברות הייטק וכן נוגעת לחובתן של חברות אלה לשלם דמי טיפול ארגוני להתאחדות התעשיינים.

 

בפסק דין חדש שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בעניינה של מובילאיי, נדונה השאלה האם יש לסווג את עיסוקה של מובילאיי כתעשייה (עתירת ידע) ולפיכך לחייבה בתשלום דמי טיפול ארגוני להתאחדות התעשיינים.

 

פסיקת בית הדין האזורי

בית הדין לעבודה השיב בשלילה לשאלות אלה. בית הדין פסק כי צו ההרחבה בענף המתכת, החשמל האלקטרוניקה, המוסכים והתכנה לא חל על חברות העוסקות בפיתוח תוכנה.

הפסיקה נבעה מאחר שהמילה "תוכנה" נוספה בכתב יד על גבי ההסכם הקיבוצי אותו הרחיב צו ההרחבה. בנוסף, נפסק שצו ההרחבה לביטוח פנסיוני בתעשייה, שמתייחס באופן ספציפי לענפי התוכנה, חל על מפעלים ומוקדי ייצור ולא בהכרח על חברות שעוסקות במחקר ופיתוח.

לאור ניתוח זה, נפסק שמובילאיי אינה נדרשת לשלם דמי טיפול מקצועי ארגוני להתאחדות התעשיינים.

 

פסק הדין בעניין מובילאיי ניתן על ידי בית הדין האזורי לעבודה. משכך, הוא אינו מהווה הלכה מחייבת. עם זאת ולאור חשיבות העניין ייתכן שהנושא יידון בפני בית הדין הארצי לעבודה. להערכתנו טרם נאמרה המילה האחרונה בעניין זה.

 

לאור פסק הדין ולעת הזו, אנו ממליצים לבחון היטב את שאלת תחולת צווי ההרחבה בענפי תעשייה גם על חברות הייטק, בכל מקרה לגופו.  

 

***

מחלקת דיני עבודה במשרדנו עומדת לרשותכם לכל שאלה והבהרה. 

תגיות: בדיקות נאותות | חברות תוכנה | צווי הרחבה