© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חופשת מחלה לאחר הליך שימוע

מעסיקים רבים נאלצים להתמודד עם "מחלת השימוע", אותה מחלה מסתורית שתוקפת עובדים מיד לאחר שנמסר להם מכתב הזימון לשימוע.

לאחרונה, ניתן פסק דין בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב במסגרתו נדונה התנהגותה של עובדת לאחר שנערך לה שימוע. בית המשפט קבע כי מעשיה של העובדת אשר ניצלה את ימי המחלה כימי חופשה מצדיקים שלילת פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת ואף החזר כספים למעסיק בגין ימי המחלה ששולמו לעובדת (סעד שלא נתבע על ידי המעסיק).

 

השילוב בין הלכת השימוע וחוק דמי מחלה (האוסר על פיטורי עובד חולה) יוצר פרצה מכוחה עובדים מרבים להיעדר על חשבון ימי המחלה ובכך דוחים את מועד השימוע או את מועד מתן ההחלטה לאחריו.

 

במקרה זה, העובדת זומנה לשיחת שימוע לאחריה נעדרה למשך כחודשיים בשל מחלה ומסרה מספר אישורי מחלה ממספר רופאים שונים. במקביל פרסמה העובדת בחשבון הפייסבוק שלה תמונות מנופש וטיולים, וכן תמונה בה צולמה מבצעת קפיצת בנג'י.

 

בית הדין לעבודה פסק בקשר לכך, כי "הקלות הבלתי נסבלת בה ניתנים אישורי מחלה היא תופעה פסולה". עוד קבע כי את מחירה של הקלות הזו משלמים בסופו של יום, המעסיקים. התנהלות העובדת, שהוזהרה בהליך השימוע שלא לנצל את ימי המחלה כימי חופשה, זכתה לביקורת מחמירה בפסק הדין.

 

פסק הדין מגלם ביקורת אותה משמיעים מעסיקים רבים במשק המתמודדים עם שימוש לרעה בחובת (וזכות) השימוע ובמובן זה מהווה חריג בנוף הפסיקה. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי עובדות פסק הדין חריגות. בהתאמה אין להסיק ממנו, כי בכל מקרה של ספק בנוגע לאמיתות אישורי מחלה ניתן שלא לשלם לעובד דמי מחלה.

תגיות: בית הדין לעבודה | חופשה | מחלה | שימוע