© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

לעובד אין בהכרח זכות קנויה לבונוס, גם אם שולם לו שנים רבות קודם לכן

כידוע, במהלך השנה האחרונה מעסיקים רבים נקלעו לקשיים כלכליים בעקבות משבר הקורונה. על כן השאלה האם חלה על המעסיק חובה לשלם לעובדים בונוסים מתחדדת ביתר שאת והיא קריטית מאין כמותה. והנה, רגע לפני סיומה של שנת 2020 ולפני קבלת החלטה רוחבית על תשלום בונוסים שנתיים לעובדים (אשר על פי רוב משולמים ברבעון הראשון של השנה העוקבת) ניתן פסק דין חדש של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. הגם שערעור על פסק דין זה תלוי ועומד מצאנו לנכון לעדכן אתכם בתוצאות פסק הדין, שיש בהן כדי לשפוך אור על סוגייה מעניינת זו.

 

בפסק הדין, חברת ענק בינלאומית אשר נקלעה לקשיים כלכליים, נקטה בהליכי הבראה וצמצום, במסגרתם בחרה שלא לשלם לעובדיה בונוס שנתי בעבור אותה שנה, זאת על אף שעשרות שנים קודם לכן העובדים נהגו לקבל בונוסים שנתיים בסכומים משתנים, מבלי שהייתה הסכמה בכתב אשר מקנה להם את הזכאות לבונוס.

 

על פי פסק הדין, כל עוד אין הסכם מפורש אשר מפרט את עצם הזכאות לבונוס ואת תנאי הזכאות, אין לעובד זכות קנויה לקבל בונוס, ואילו למעסיק שמורה הזכות להחליט אם ומתי להעניק לעובד בונוס כחלק מהפררוגטיבה הניהולית שלו.

 

ראוי לציין, כי גם טענה על קיומו של נוהג במקום העבודה לפיו משך עשרות שנים העובדים קיבלו בונוסים ומכאן זכאים להמשיך ולקבלם גם בעתיד, נדחתה בפסק הדין. נזכיר כי טענת נוהג טעונת הוכחה והיא אינה מתקבלת בקלות רבה. 

 

לאור מורכבות הנושא, ולאור החשיפה הרוחבית הכרוכה בהחלטה על תשלום הבונוסים לכלל העובדים, אנו ממליצות להתייעץ עמנו בכל שאלה הקשורה לכך. לפרטים נוספים, אנא הקליקו כאן

תגיות: בונוסים לעובדים | מעסיקים