© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

צו הרחבה בדבר הגדלת ההפרשות לביטוח פנסיוני במשק ותיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים

לאחר שנה של חוסר בהירות בסוגיית שיעורי ההפרשות לביטוחים הפנסיוניים, הוסדר לאחרונה הנושא ובא על פתרונו.

כך, בעקבות התיקון מספר 12 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, אשר עורר הדים רבים והתנגדות רבה. התאחדות התעשיינים, נשיאות הארגונים העסקיים, הסתדרות העובדים וגורמים נוספים התערבו בסוגיה, ובעקבות כך בחודש אפריל נחתם הסכם קיבוצי בין נשיאות הארגוניים העסקיים לבין הסתדרות העובדים. ההסכם מסדיר את הגדלת אחוז ההפרשות לרכיב התגמולים בקופות הגמל של העובדים – הן מצד העובד והן מצד המעביד, וזאת ביחס לכל סוגי קופות הגמל – קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים.

יצויין, כי בעקבות חתימת ההסכם הקיבוצי והדיונים שקדמו לה, הסכים משרד האוצר לקבל את עמדת הצדדים להסכם הקיבוצי. בעקבות חתימתו הותאמו הוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים להוראות ההסכם הקיבוצי באמצעות תיקון נוסף לחוק. כיום הולמות הוראות החוק הן את הוראות ההסכם הקיבוצי.

 

בעקבות חתימת ההסכם הקיבוצי, במאי 2016, ניתן צו הרחבה המרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי על כל המשק.

 

צו ההרחבה קובע:

– אחוז ההפרשות לרכיב התגמולים מצד המעביד יעלה החל מיום 01.07.2016 ל-6.25% והחל מיום 01.01.2017 יעלה ל-6.5%.

– במקביל, יוגדל ויתעדכן גם אחוז ההפרשות לרכיב התגמולים מצד העובד, ויעלה החל מיום 01.07.2016 ל-5.75% והחל מיום 01.01.2017 יעלה ל-6%.

– במידה ועובד יבחר לבטח את שכרו בביטוח פנסיוני מסוג ביטוח מנהלים, ידרש המעביד לרכוש על חשבונו גם כיסוי ביטוח אבדן כושר עבודה בשיעור הדרוש להבטחת 75% משכר העובד, כאשר שיעורי ההפרשות החדשים המוגדלים, המפורטים לעיל, יחייבו את המעסיק גם במקרה זה, ונקבע כי אחוז ההפרשה לתגמולים לא יפחת מ-5% ואולם סך ההפרשה לרכיב התגמולים ואבדן כושר עבודה יחד יהיה 6.25-6.5%. עוד נקבע, כי ככל שעלות הכיסוי הביטוחי עבור ביטוח אבדן כושר עבודה תהיה גבוהה מ-1.25% במהלך 2016 וגבוהה מ-1.5% החל משנת 2017 ואילך, המעסיק יהיה מחוייב לשאת בעלות הכיסוי המוגדלת עבור ביטוח אבדן כושר עבודה. כך ששיעור הפרשות המעסיק לתגמולים וביטוח אבדן כושר עבודה יחד לא יעלה על 7.5%.

 

בעקבות חתימת ההסכם הקיבוצי, גם הוראות האישור הכללי לעניין סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הכוללות התיחסות לשיעורי ההפרשות לביטוח הפנסיוניים, צפויות להיות מתוקנות ומותאמות לצו ההרחבה החדש.

 

הוראות צו ההרחבה מחייבות את המעסיקים לפעול אקטיבית לעדכון הזכויות הפנסיוניות של העובדים הקיימים והחדשים. ההוראות מחייבות גם עריכת שינויים בנוסח חוזי העבודה של העובדים.

***

אנו עומדים לרשותכם לשאלות נוספות. לפרטים נוספים הקליקו כאן