© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

תיקונים לחוק לעידוד השקעות הון

רבות נכתב על הקושי של הרגולציה להתאים עצמה לשינויים הטכנולוגיים בעולם המודרני; הגלובליזציה והשינויים המהירים והתכופים, מייצרים 'חורים' אותם מתקשה המחוקק למלא בזמן. הדבר נכון לא רק באשר לחקיקה המסתגלת למוצר טכנולוגי חדש, אלא גם לתעשייה והמסחר שעוברים שינויים משמעותיים בעידן המודרני. כעת, משרד הכלכלה והתעשייה והרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, מציגים שורת צעדים שמתאימים את החוק למשק הישראלי בשנת 2019.

 

כיום, מעניק החוק לעידוד השקעות הון לחברות ומפעלים הטבות מס ומענקים במידה והן עומדים במספר קריטריונים, כמו עמידה ביעדי ייצוא, פעילות בפריפריה ואזורי עדיפות לאומית. בתצורתו הנוכחית, מתעדף החוק חברות גדולות ועתירות משאבים על פני חברות הזנק בראשית דרכן ועל כן התערבות הרגולטור היא צעד מבורך שיאפשר לסטארטאפים ליהנות מהטבות ומענקים.

 

אחד מהשינויים המשמעותיים הוא הרחבת הגדרת תחום הביוטכנולוגיה מפעילות הפקת תרופות מתאי גזע לפעילויות נוספות הקשורות להיבטים רחבים יותר. שינוי נוסף הוא יציאה מתפיסות "קלאסיות" של תעשייה ומתן מענקים והטבות לחברות העוסקות בטכנולוגיות 'חמות' דוגמת רכבים אוטונומיים, מציאות מדומה וביג-דאטה. מעבר לשינויים רוחביים, גם ברמה הלוקאלית צפוי החוק לתת מענה, תוך כלילת אזורים שעד היום הפועלים בהם לא נהנו מהטבות.

 

דומה כי המערכת הביורוקרטית אף מטיבה להפנים את הקשיים שהיא עצמה מערימה לא פעם על חברות, מפעלים ויזמים, שכן התיקון לחוק שואף לאפשר הקלות כמו הארכת משך ביצוע תכנית ההשקעות (שעומד כיום על חמש שנים ושחריגה ממנו יכולה לגרור סנקציות), מקום שעיכובים בביצוע התכנית נובעים מעיכובים ביורוקרטיים ועיכוב במתן היתרים, או על רקע מצב בטחוני מיוחד המעכב את פעילות החברה.

 

זאת ועוד, אם בעבר נמדדו הכנסותיהן של חברות לשם בדיקת זכאותן להטבות על פי שקל, התיקון לחוק צפוי לאפשר מדידה על פי המטבע העיקרי בו מקיימות החברות את עסקיהן. כך, תימנע שחיקת שער חליפין וחברות שהכנסותיהן נרשמות באירו או דולר יוכלו גם הן לעבור את בדיקת הזכאות בהצלחה.

 

ההשלכות

 

על פניו, מדובר בבשורה משמחת, אך רצוי להמתין עם פיזור הקונפטי, שכן כדי להצליח להגדיל את כמות החברות הנהנות, נדרשת גם הגדלת תקציב רשות ההשקעות. אלא שזה האחרון גדל בהדרגה בשנים האחרונות וצפוי להיוותר בעינו בעתיד הקרוב. אמנם לא מן הנמנע שבמשרד הכלכלה ישובו ויבקשו להגדיל את התקציב ובכך גם את כמות הנהנים והיקף ההטבות, אך אין כל ערובה כי הרחבת תקציב שכזו אכן תאושר.

 

זאת ועוד, בטרם ייושמו, על התיקונים לחוק לעבור את אישור הכנסת שכידוע לכולנו נמצאת בתקופת בחירות. נותר רק לקוות שהרפורמה תקבל עדיפות ותהיה בין הנושאים הראשונים עליהם תצביע הכנסת ה-22 ומאה החברות שצפויות להיות מושפעות מהמהלך יוכלו ליהנות מתמיכה מוגברת בהקדם.

תגיות: ביוטכנולוגיה | החוק לעידוד השקעות הון | הטבות מס | סטארטאפ