© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

טיוטת חוזר מס הכנסה: מכירת מניות עם תמורה עתידית

רשות המיסים פרסמה לאחרונה טיוטת חוזר בנוגע למכירת מניות וזכויות אחרות בתאגיד שבה חלק מהתמורה מועברת למוכר במועד עתידי.

 

בחלק לא מבוטל של עסקאות למכירת מניות, מנגנון התמורה נקבע לתשלום חלקי מידי, ואילו חלקים נוספים מותנים בפרמטרים אשר קשה לקבוע האם ומתי יתקיימו או באיזו עוצמה. התמורה יכולה להיות נגזרת של אבני דרך דוגמת מכירות, מרווחים או מחיר המניה בבורסה ואף פונקציה של פיתוח טכנולוגיה או מוצר.

 

אם עד היום עמדת רשות המיסים הייתה מיסוי המכירה על כלל התמורה במועד חתימת ההסכם, ועל אף שאין בטוחה להתקיימות אבני הדרך או למועדם – הרי שעל פי טיוטה זו, אם תהפוך לסופית, הדברים הולכים להשתנות.

 

בהתאם לטיוטת החוזר, מוכר מניות יוכל בתנאים מסוימים לחלק את דיווח המכירה ותשלום המס לדיווח רגיל על התמורה שהתקבלה ולדיווח נוסף על התמורה העתידית.

לא ישולם מס על התמורה העתידית בשלב דיווח המכירה אלא עד אשר יתקבלו סכומים אלו בפועל אצל המוכר או עד אשר יהפכו סכומים אלו לוודאיים ונתונים לכימות (לפי המוקדם). בנוסף, בחישוב המחיר המקורי של המניות הנמכרות בתאגיד תילקח בחשבון כלל עלות המחיר המקורי של המניות ולא רק חלקם היחסי מתוך העסקה.

 

על אף האמור, מתנה טיוטת החוזר את כל המנגנון לאישור מראש של פקיד השומה – דבר אשר יכול להוות חסם להצלחה. יחד עם זאת, אין ספק שזהו משב רוח מרענן בתחום מיסוי בעלי מניות במכירת אחזקותיהם בחברה.

תגיות: מכירת מניות