© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פעילות מלכ"רים במצב חירום

עקב מלחמת 'חרבות ברזל' ומצב החירום, פרסמה רשמת העמותות וההקדשות הנחיות חדשות המאפשרות לעמותות ולחברות לתועלת הציבור לחרוג ממטרותיהן המאושרות למען הענקת סיוע בעת המלחמה, ללא צורך בהגשת בקשה לשינוי מטרות.

 

על-פי ההנחיות, מעת שהוכרז מצב חירום במדינה ועד להכרזה על סיומו, עמותות וחל"צ תהיינה רשאיות לקיים פעילויות שנועדו לסיוע מיידי וחיוני במצב המלחמה אף אם אינן נופלות תחת מטרותיהן המאושרות, ובלבד שהפעילויות קרובות למטרותיהן.

 

לדוגמה, עמותות שבמטרותיהן נכלל "סיוע לנזקקים", רשאיות להרחיב את פעילותן הרגילה ולבצע גיוס תרומות לרכישת מזון ו/או ציוד ו/או שירותים גם לאנשי מילואים, לתומכי הלחימה ולנפגעי המלחמה.

 

עמותות וחל"צ המעוניינות לפעול כאמור, נדרשות לקבל החלטה מתאימה בעניין זה במוסדותיהן. כמו כן, אותן עמותות וחל"צ נדרשות לתעד בספריהן, באופן נפרד, את כל הפעילויות שנעשו במסגרת זו, כך שאפשר יהיה לעקוב בבירור אחר כל ההוצאות וההכנסות הכרוכות בפעילויות כאמור.

 

בהתאם, רשות המסים פרסמה הנחיות משלימות להנחיות אלו. לפי הנחיית רשות המסים, העמותות והחל"צ שירחיבו פעילותן בהתאם להנחיות רשמת העמותות וההקדשות, ומחזיקות כיום באישור תקף לזיכוי ממס לתרומות (לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה), תהיינה רשאיות גם לגייס תרומות עבור הפעילויות כאמור, ולהוציא בגין תרומות אלו קבלה לתורמים, אשר תקנה להם זיכוי ממס לפי סעי 46 לפקודת מס הכנסה. ההנחיות החדשות פורסמו על רקע היוזמות החשובות שמפעילים גופים ואזרחים יום-יום להתמודדות עם מצב המלחמה, ותכליתן לאפשר למלכ"רים לממש את ייעודם המקורי, ולספק מענה עבור הצרכים העולים בזמן אמת בתקופת המלחמה.

 

התרת אפשרות שימוש בכרטיסי אשראי   

 

הקלה נוספת שפרסמה רשמת העמותות וההקדשות במסגרת ההתמודדות עם מצב החירום, היא אפשרות של עמותות לעשות שימוש בכרטיס אשראי לצורך קידום מטרות העמותה (לרבות בהתאם להקלה בעניין פעילות שלא נופלת במטרות המאושרות). בימים כתיקונים, חלה הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי בידי עמותות, אולם קיימת אפשרות לשימוש בכרטיס חיוב מוגבל (להוציא אפשרות לשימוש בכרטיס חיוב מוגבל תחת תנאים מסוימים).

 

בין התנאים שהציבה הרשמת לשימוש בכרטיס אשראי ע"י עמותה: כרטיס האשראי ישויך לחשבון הבנק של העמותה; השימוש בכרטיס האשראי יבוצע רק ע"י אחד ממורשי החתימה; קבלת החלטה מפורטת מתאימה ע"י ועד העמותה לטיב השימוש בכרטיס האשראי; לא ייעשה שימוש בכרטיס האשראי לתשלום הוצאות אישיות של נושאי משרה, עובדים או כל גורם אחר בעמותה; שמירת תיעוד של ההוצאות ששולמו באמצעות כרטיס האשראי, וכו'.

 

הארכת מועד הגשת דיווחים שנתיים ביחס לשנת 2022

 

בהתאם לחוק ולהסדרי האורכות עם לשכת רואי חשבון בישראל, עמותה נדרשת להגיש דיווחים שנתיים (דו"ח כספי, מילולי ועוד) עד ליום 30.10.2023. על רקע ההכרזה על מלחמת "חרבות ברזל", נדחה מועד ההגשה עד ליום 30.11.2023.

 

הכתוב בעדכון זה לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לחוות דעת משפטית. חשוב לציין, כי על מלכ"ר המעוניין לבחון את האפשרות לשנות את תחומי פעילותו להיוועץ עם עורכי הדין ורואי החשבון העוסקים בכך, על מנת לתכנן ולעדכן בשינוי על פי דין.

 

***

 

עו"ד שגיא גרוס, שותף ומוביל תחום העמותות והמלכ"רים בברנע ג'פה לנדה, ישמח לעמוד לשירותכם ולענות על כל שאלה הנוגעת בפעילות מלכ"רים במצב חירום ובשגרה.

תגיות: חרבות ברזל | מלכ"רים | מצב מיוחד בעורף