© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מה נחשב מידע אישי בהתאם לדין באיחוד האירופי? הדוגמא של מחברת המבחן

בתביעה שהופנתה לאחרונה לבית הדין האירופי לצדק (ECJ – European Court of Justice), הביעה הפרקליטה הראשית כי מחברת המבחן של מועמד, לרבות ההערות שנכתבו בתוך המחברת על-ידי הבוחן, מהוות מידע אישי שהמועמד זכאי לקבלו.

 

בתביעה הנדונה, מתמחה לראיית חשבון נכשל במבחן ההסמכה של לשכת רואי החשבון של אירלנד. כתוצאה, הוא ביקש לקבל את מחברת המבחן שלו, אך הלשכה סירבה לבקשתו.

הסירוב למתן המחברת היה בטענה שהמחברת אינה מהווה מידע אישי. המתמחה פתח בהליכים משפטיים בבתי משפט באירלנד, והתביעה הופנתה לבית הדין האירופי לצדק.

 

בחוות דעתה שהוגשה לבית הדין לפני הכרעתו, הפרקליטה הראשית של ה-ECJ ציינה כי, משום שניתן לקשר בין הנבחן לבין מחברת המבחן (במישרין או בעקיפין, לרבות במקרים בהם נשא טופס המבחן רק מספר תעודת זהות או ברקוד), הרי שמחברת המבחן מתעדת את השתתפותו של הנבחן ואת ביצועיו – דבר ההופך מחברת כאמור למידע אישי. והואיל והערותיו של הבודק הרשומות במחברת המבחן מהוות חלק בלתי נפרד ממחברת המבחן עצמה (שיש לראותו כמידע אישי של הנבחן) גם הערות כאמור מהוות מידע אישי של הנבחן. מסקנתה של הפרקליטה הראשית היתה שלנבחן יש זכות גישה למחברת המבחן ולהערותיו של הבודק הרשומות בה.

 

על אף שה-ECJ אינו מחויב על-ידי חוות דעתה של הפרקליטה הראשית, חוות הדעת נותנת לנו תובנות לגבי הרחבתה המתמדת של הגדרת המונח "מידע אישי". מעבר לכך, יתכן שיש להחיל חוות דעת זו לכל סוגי המבחנים, בין אם מדובר במבחן מקצועי, כמו בתביעה הנ"ל, או במבחנים בהקשר של משאבי אנוש, וכדומה. לכן, חשוב להיות מודע תמיד להיקף של המידע האישי והזכויות הנלוות למידע מסוג זה.