© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

יעוץ השקעות וטכנולוגיות חדשות: תיקון ההוראה

רשות ניירות ערך עורכת תיקונים בהוראה הקובעת את התנאים לבעלי רישיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות למתן שירותים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים בהתאם לתובנות ולקחים שנצברו במשך השנים מאז   פורסמה לראשונה בשנת 2016. עם הזמן, התברר לרשות ניירות ערך שתנאי ההוראה מגבילים את פעילותם של נותני השירות יתר על המידה ומקשים עליהם לספק שירות מוצלח ללקוחות, ואלה עוברים לקבל שירות בזירות שאינן מפוקחות, ואגב כך, מפחיתים את התחרות בשוק המפוקח בישראל. כדי לרפא זאת ולהקל על פעילות נותני השירות, ובד בבד להדק את ההגנה על המשקיעים, הרשות מבקשת לבצע שינויים בתחום זה. עיקר השינוי יבוא מתיקון ההוראה בשני תחומים עיקריים: שירותי איתותים ומסחר חברתי. הרשות בוחנת כרגע האם להשאיר את המצב כפי שהוא כרגע – למרות הבעייתיות – או לעשות שינויים משמעותיים בתחומים אלה – שינויים שידרשו מבעלי הרישיונות היערכות והשקעת משאבים אשר עשויה להיות משמעותית.

 

הצעות לשינוי – שירות איתותים

 

שירות איתותים הוא שירות המציע ללקוחות המלצות אחידות להשקעה באמצעות הודעות במדיה דיגיטלית (מסרוני אס.אמ.אס, ווטסאפ וכו'). שירות זה נחשב כייעוץ ודורש רישיון. הייעוץ הניתן בשירות זה הוא אחיד לכל הלקוחות, והוא אינו לוקח בחשבון צרכים והעדפות של לקוחות או עוקב אחר תוצאות ההשקעה שלהם. כיום, השירות מחייב היעדר כמעט מוחלט של אינטראקציה בין נותן השירות ללקוח. היתרון של השירות הוא שעלותו נמוכה, ובכך הוא מנגיש את עולם ההשקעות לציבור רחב. החיסרון המרכזי של השירות, בעיני הרשות, הוא שהשירות אחיד ולכן ההמלצות שנמסרות במסגרתו עשויות שלא להתאים לחלק מצרכני השירות. מעבר לכך, המגבלות הרבות שהציבה הרשות על שירות זה, גרמו לכך שנותני שירות מועטים מציעים אותו, ולקוחות שאמורים היו ליהנות ממנו פונים לייעוץ ברשתות חברתיות, לרוב, על ידי גורמים לא מורשים. על מנת לתקן את המצב רשות ניירות ערך מציעה מספר תיקונים.

 

תיקונים להוראה:

 

 

הגדרת השירות

הגדרת השירות תשונה כך שהשירות יחשב כ- "שירות ייעוץ למסחר עצמאי" שמאפייניו העיקריים הם שיגור המלצות השקעה שוטפות לסוחר עצמאי באמצעים מקוונים, וללא מעקב אחר פעילות ההשקעה השוטפת של הלקוח. כמו כן, על מנת להגן על קהל המשקיעים, הרשות מציעה כי השירות יותאם ללקוח ונותן השירות יהיה חייב לבצע הליך בירור והתאמה של השירות לצרכי לקוח.  

 

אינטראקציה חלקית

הרשות מציעה כעת כי המגבלה על אינטראקציה עם הלקוח תבוטל באופן חלקי, ובעל הרישיון יוכל לקיים אינטראקציה בכל הנוגע לגיוס הלקוח ושימורו, לתמיכה טכנית, וכן לתקשורת השוטפת. המגבלה האוסרת על תקשורת בקשר להמלצה עצמה תישאר (וכל תקשורת בהקשר זה תהיה לצרכי הבהרות טכניות בלבד).   

 

מתן שני סוגי שירותים במקביל

כיום, חל איסור מתן שירות איתותים במקביל למתן שירות ייעוץ מסורתי לאותו הלקוח. בהתאם להצעה, בעל רישיון יוכל לספק לאותו הלקוח את שני סוגי השירות, ובלבד שתהיה אבחנה אפקטיבית וברורה בין שני סוגי השירות, ושבעל הרישיון ינקוט באמצעים סבירים כדי לוודא שהלקוח מודע לשוני בין השירותים.

 

חובת הצגת תשואות ללקוח

הרשות מציעה לחייב להציג ללקוח את כל המלצות העבר שניתנו לו על ידי נותן השירות. המידע יוצג באופן שמאפשר בחינה בדיעבד של תוצאות ההמלצה בצורה הוגנת ולא מטעה.

 

הסרת מגבלת ביצוע עסקה

בהוראה כיום יש איסור לספק ללקוח אפשרות ישירה לביצוע אגב האיתות. כעת מוצע להסיר מגבלה זו, בכפוף להטמעת מנגנוני אבטחה למניעת טעויות בביצוע העסקה ובכפוף למתן אפשרות ביצוע עסקה באמצעות יותר מנותן שירות אחד.

 

מסחר חברתי

 

מסחר חברתי הוא שירות המאפשר ללקוח (המכונה עוקב) לצפות בהרכב תיק ההשקעות ובפעילות ההשקעה של משקיע אחר (המכונה נעקב). מסחר חברתי יכול להתבצע באמצעות שני האופנים הבאים:

 

(1) פעילות של צפייה בלבד בפעילות הנעקב, כאשר פעילות ההשקעה בפועל נעשית על ידי העוקב בהתאם לשיקול דעתו. פעילות כזו נחשבת לייעוץ ההשקעות.

(2) פעילות עקיבה אוטומטית, כך שפעילות נעקב מסוים תתבצע באופן מיידי בחשבון העוקב. פעילות זו נחשבת ניהול תיקי השקעות.

 

ההוראה מאפשרת לבצע מסחר חברתי בשני אופנים אלה, אולם, עקב מגבלות רבות בהוראה, המצב כיום הוא שפעילות המסחר החברתי המורשית היא פעילות זניחה בשוק ההון, וזאת בשונה מהנהוג במדינות אחרות בעולם. כמו כן, קיימת זליגה של פעילות כזו מחוץ למעגל הפיקוח. רשות ניירות ערך מציעה לבצע מספר שינויים בהוראה, תוך איזון בין הצורך להגן על המשקיע לצורך להקל על מתן השירות לשם עידוד כניסתם של מתחרים נוספים לשוק.   

 

תיקונים להוראה:

 

 

ניהול חשבון נעקב

הרשות מציעה מוצע לאפשר לבעלי רישיון לפעול גם הם בתחום המסחר החברתי כנעקבים, ובלבד שיש להם רישיון התואם לרישיון של מפעיל הפלטפורמה. כך למשל, בעל רישיון לייעוץ השקעות לא יוכל לספק שירותים בפלטפורמה שהינה בעלת רישיון לשיווק השקעות. המטרה היא שבעלי רישיון מפוקחים, שלהם ידע מקצועי ומוניטין, שעשויים להקטין את אפשרות הפגיעה בעוקבים, יפעלו בתחום גם כנעקבים ולא רק כמפעילי הפלטפורמה.. כל המגבלות החלות על בעל רישיון יחולו עליו גם כנעקב (לרבות מגבלות ביחס לפעילות ההשקעה המותרת לבעל רישיון). בנוסף, מוצע כי בעל רישיון הפועל כנעקב לא יהיה כפוף לכלל לפיו מותר לנעקב לנהל חשבון אחד בלבד.

 

מודל התגמול לנעקבים

כיום, התגמול לנעקבים מתבסס רק על מספר העוקבים (יותר עוקבים = יותר תגמול מבעל הפלטפורמה). הרשות מציעה להרחיב את אפשרויות התגמול של הנעקבים, למשל, תגמול בהתאם למומחיותו של הנעקב (כדי לעודד התמקצעות והתמחות). עם זאת, תגמול על בסיס מספר העסקאות שביצעו העוקבים או על תשואת התיק הינו תגמול אסור.  

 

ניגודי עניינים

כיום נדרש לקבל את הסכמת הלקוח בכתב בטרם ביצוע כל עסקה הכרוכה בניגוד עניינים של הנעקב. הצעת הרשות היא שמפעיל הפלטפורמה ידאג לכך שהנעקבים עצמם יתחייבו בהסכם שלא יפעלו בניגוד עניינים ויעשה את מירב המאמצים למנוע פעילות נעקבים תוך קיומם של ניגודי עניינים.

 

מודל התגמול

מפעיל הפלטפורמה יידרש לספק ללקוח גילוי על מודל התגמול שלו (לרבות במקרים בהם התגמול נובע ממרווחי ציטוט הנובעים מביצוע פעולות מסחר על ידי העוקבים. במודל כזה אין להציג את השירות כשירות חינמי).

 

שיווק

לנעקבים אסור יהיה לשווק את חשבונם בפלטפורמות. לעומת זאת, בעלי הפלטפורמות יכולים לשווק את השירות ולפרסם את שמות הנעקבים שפועלים אצלם.

 

הסדרת השיח

הרשות מציעה לאפשר שיח מסוים בין נעקבים לעוקבים במסגרת פעילות הפלטפורמה. יחד עם זאת, שיח כזה יהיה מותר רק ככל שהוא אינו עולה כדי ייעוץ השקעות אישי, והוא מסתכם במתן מידע על נכס מסוים, בכפוף לניטור ובקרה של מפעיל הפלטפורמה.

 

***

 

מחלקת שוק ההון בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה הנובעת מהצעה זו, ובשאלות רגולטוריות אחרות.

 

מיכל קורן היא עו"ד במחלקת שוק ההון במשרד.

תגיות: ייעוץ השקעות | רשות ניירות ערך