© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רגולציה חדשה בתחום פלטפורמות התיווך להלוואות

לאחרונה אישרה הכנסת את תיקון לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, המסדיר את פעילותן של פלטפורמות אינטרנטיות המתווכות בין אנשים ועסקים לשם הלוואות המונים במתכונת P2P.

כחלק מהתפתחות הכלכלה השיתופית, צמחו בעולם מודלים לגיוס כספים ובכלל זה מודל המאפשר לקשר בין לווים למלווים, באמצעות רשת האינטרנט, לשם יצירת עסקת אשראי. הפלטפורמות המקשרות בין לווים למלווים מבקשות לצמצם את עלויות התיווך שגובים הגופים הפיננסיים הממוסדים (דוגמת בנקים וחברות אשראי), פותחות אפשרות להשקעה חלופית וחדשנית ומקורות לאשראי אלטרנטיבי ולעתים זול יותר למבקשי אשראי. כך הם מאתגרת את המערכת הפיננסית הממוסדת.

עד היום, פעילותן של פלטפורמות אלה לא הייתה מוסדרת ומפוקחת. לצד החופש שהעדר הפיקוח העניק לפלטפורמות בגיבוש המודל העסקי, הדבר היווה גם חסם לאור חששות משקיעים בשל העדר פיקוח והן משום שהעדר הפיקוח שימש כעילה לחסום את גישתן של הפלטפורמות לשוק הפיננסי המוסדר ובעיקר לבנקים.

 

החוק החדש

החוק מטיל חובת רישוי על מפעילי מערכות מקוונות לתיווך באשראי (P2P) ומכפיף את הפלטפורמות לפיקוחו של המפקח על שירותים פיננסיים מוסדרים. בדומה למשטר הרישוי שנקבע בחוק, גם בתחום ה-P2P, תהיה חלוקה לשני סוגי הרישיונות: רישיון בסיסי – להיקף פעילות מצומצם (צבר אשראי של עד 25 מיליון ש"ח) ורישיון מורחב – להיקף פעילות משמעותי (צבר אשראי העולה על 25 מיליון ש"ח).

כמו כן, יחולו על בעלי הרישיונות ההוראות הכלליות החלות על נותני שירותים פיננסיים, במטרה להבטיח את פעילותן התקינה של הפלטפורמות ואת השמירה על האינטרסים של המלווים והלווים הפועלים באמצעותה. כך למשל, בדומה לנותני אשראי ונותני שירותים בנכסים פיננסיים, ינוהל על-ידי המפקח מרשם בעלי רישיונות להפעלת פלטפורמות.

במסגרת החוק, ועל מנת לאפשר גם לעסקים הקטנים להנות מהאשראי שיוצע בדרך של P2P, תוקן גם חוק ניירות ערך ונקבע כי חברות שאינן תאגיד מדווח יוכלו לבקש ולקבל אשראי עד 1 מיליון ש"ח באמצעות מערכות ה-P2P.

מעבר לפעילות התיווך, הובהר כי בעל רישיון הפלטפורמה מהווה גורם תפעולי אשר ינקוט בהליכים מסוימים כלפי הלווים ועבור המלווים במערכת, כגון גביית חובות. במטרה להבטיח ניהול תקין ושמירה על כספי המלווים המועברים, הובהר כי בעל רישיון יידרש לנהל את כספי המלווים והלווים המועברים אליו בחשבון נאמנות. בעל רישיון פלטפורמה יהיה רשאי לגבות עמלות בעד השירות שהוא מעניק, הן מהמלווים והן מהלווים, מתוך הכספים המנוהלים בחשבון הנאמנות.

המפקח הוסמך לתת הוראות שונות לפלטפורמות בקשר עם אפשרותן להעמיד הלוואות (בכפוף לקבלת רישיון נותן שירותי אשראי מכוח החוק), בין היתר בהתחשב בחשש לניגוד הענייניים, שעשוי להיווצר בין בעל הרישיון והמלווים. בנוסף, המפקח הוסמך לקבוע כללים בשורה של נושאים תפעוליים שונים.

 

בעלי הרישיון צפויים להיות מוכפפים למשטר איסור הלבנת הון והצו הרלוונטי צפוי להתפרסם בקרוב.

 

במהלך הדיונים בחוק נחתם מסמך הבנות בין המפקחת על שירותים פיננסיים לבין המפקחת על הבנקים במטרה להבטיח כי הבנקים לא יכשילו את פעילות הפלטפורמות ובכך למעשה יסכלו תחרות פוטנציאלית. מזכר ההבנות כולל הוראות ביחס לפתיחת חשבונות בנק עבור הפלטפורמות וכן ניהול חשבונות אלה.

במטרה לספק למערכות התיווך באשראי תנאים סביבתיים אופטימליים לצמיחה, נאסר על בנקים, כמו גם על חברות האשראי המוחזקות על-ידם, להיכנס לתחום ה-P2P למשך שלוש שנים ממועד כניסת החוק לתוקף.

על מנת לאפשר הן למפקחת והן למפעילי הפלטפורמות להיערך להוראות החוק, חובת הרישוי תיכנס לתוקף ביום 1 בפברואר 2018. מפעילי פלטפורמות שיהיו פעילות ויגישו את המסמכים הדרושים לקבלת רישיון לשביעות רצון המפקחת עד למועד הכניסה לתוקף, יוכלו להמשיך ולפעול גם בטרם ייתן הרישיון, כשבקשתם תלויה ועומדת.