© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

איי קיימן הוסרה מהרשימה השחורה של האיחוד האירופי בעניין ״אזורי מס סרבנים״

כשמונה חודשים לאחר ההודעה של המועצה לענייני כלכלה ופיננסים של האיחוד האירופאי, ECOFIN, כי איי קיימן נכנסה לרשימה השחורה של מקלטי מס, הודיע האיחוד כי איי קיימן הוסרה מהרשימה השחורה. כפי שציינו במאמר בזמנו, ההוספה לרשימה השחורה היתה ״תוצאה טכנית של העיכוב בחקיקה [מסוימת של איי קיימן] ולכן צפוי שהאיחוד האירופי יסכים להחזיר את איי קיימן לסטטוס הקודם שלה ולהסירה מרשימת ׳אזורי המס הסרבנים׳ כבר באוקטובר 2020.״ ואכן, לפני מספר ימים ECOFIN הסיר את איי קיימן מ״הרשימה השחורה״ של מדינות "המסרבות לשתף פעולה בתחום המס". ה-ECOFIN סימן את איי קיימן כתחום שיפוט משתף פעולה בכל הנוגע למשטרי מס ראויים, ונתן משנה תוקף להערכת תת-הוועדה הייעודית של ECOFIN (ECOFIN's Code of Conduct Group on Business Taxation) כי איי קיימן נתנה מענה לחששות שהועלו לאחרונה על ידי האיחוד האירופי. על כן איי קיימן יכולה בבטחה להיוותר אחת מתחומי השיפוט המועדפים להקמת קרנות של שוק קרנות ההשקעה הפרטיות הישראלי.

 

האתגרים בהקמת קרנות השקעה באיי קיימן בתקופה זו

 

במהלך החודשים האחרונים אנו, יחד עם אנשי מקצוע נוספים העוסקים בהקמת קרנות, נתקלנו באתגר חדש – אם כי זמני – בעת הקמת קרנות השקעה באיי קיימן. אתגר זה האט את הקמת הקרנות במספר שבועות ואף חודשים.

 

בפברואר 2020, ממשלת איי קיימן העבירה חקיקה המחייבת קרנות הון סיכון וקרנות פרייוואט אקוויטי להירשם אצל הרשות הכספית של הרגולטור הקיימני (Cayman Islands Monetary Authority – CIMA). החקיקה הינה תוצאה של המלצות האיחוד האירופי ושל גורמים בינלאומיים אחרים שנועדו להתאים את הסדרי החקיקה באיי קיימן לגבי קרנות השקעה לאלו של תחומי שיפוט אחרים. המועד האחרון לרישום שכזה היה בתחילת אוגוסט 2020. נראה כי CIMA מתמודדת עם מספר עצום של קרנות המבקשות להירשם (על פי מקורותינו באיי קיימן, המספר המוערך של קרנות כאלו עומד על יותר מ-18 אלף!).

 

לכך מצטרפת מגפת הקורונה, שמחייבת את עובדי CIMA לעבוד מהבית. בכך גורמת לעיכובים חסרי תקדים ברישום קרנות חדשות (כולל קרנות גידור). בכל זאת, החדשות הטובות הן שכאשר CIMA תתגבר על העיכובים, לוח הזמנים של הקמת קרנות באיי קיימן יחזור לסדרו – כלומר לרמה המהירה והיעילה לה אנו רגילים.