© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

האם ישראל תיכנס בקרוב למדד ה- MSCI EUROPE?

MSCI, חברת מוצרי המדדים העולמית של מורגן סטנלי, שנחשבת לאחת מחברות מוצרי המדדים הגדולה בעולם, הודיעה לאחרונה כי פתחה בהליך היוועצות לאפשרות צירופה של ישראל למדדיה האירופאיים. ההחלטה בנושא צפויה להתקבל בסוף חודש פברואר הקרוב.

 

ככל שההחלטה אכן תתקבל, עשויה להיות לכך השפעה חיובית מאוד על הבורסה בתל אביב ועל ניירות הערך הנסחרים בה, מכיוון שכך ישראל תצורף גם לעשרות מדדי משנה של המדדים האירופאיים של MSCI.

 

המשמעות של החשבת ישראל כחלק מהטריטוריה האירופאית וצירופה למדדים היא, שכאשר גופי ההשקעה העולמיים מקצים השקעות לאירופה, חלקים מהשקעות אלו יזרמו לישראל והדבר יהווה "בוסטר" לכלכלה הישראלית. ההערכה היא כי בעקבות כך למעלה מחצי מיליארד דולר יוקצו לרכישת ניירות ערך של חברות ישראליות.

 

המדד האירופאי 

 

עד כה, נמנעה MSCI מלהכניס את ישראל למדדים האירופאיים, וישראל נכללה במדד "אירופה ומזרח תיכון" אשר לא זכה לזרימה מאסיבית של כסף. לאורך השנים ניסו הבורסה בתל אביב ורשות ניירות ערך לשנות את ההחלטה אך ללא הצלחה. כעת, קיים סיכוי ממשי להצליח במהלך אולם הדבר תלוי בין היתר בתוצאות הסקר אשר עורכת MSCI לצורך כך.

מנהלי כספים ונכסים, המבקשים לתמוך בהכללתה של ישראל במדד MSCI EUROPE, יכולים למלא את השאלון בקישור כאן

ניתן למלא את השאלון עד ליום 31 בינואר 2022. החלטתה של MSCI צפויה להתקבל עד ליום 28 בפברואר 2022.

 

נקודות עיקריות לתמיכה בכניסתה של ישראל למדד אירופה:

 

• ארגונים כלכליים רבים כבר מחשיבים את ישראל כחלק מהטריטוריה האירופית בהיבטים פיננסיים וכלכליים רבים.

 

• ישראל לא משויכת לאף טריטוריה מהותית של MSCI מבחינת מדדים, ואין בכך הגיון לאור חוזקה של הכלכלה הישראלית.

 

• המשקיעים במדדי MSCI אירופה מפסידים כיום את יכולת הגיוון בתיק ההשקעות לאור אי הכללתה של ישראל. כמו כן הם מפסידים את היכולת להיחשף למטבע הישראלי – השקל, המהווה מטבע חזק אשר ממשיך להתחזק. יתרה מכך, נמנעת מהם האפשרות להיחשף לתעשיית ההיי-טק הישראלית.

• הכללת ישראל במדד האירופאי תאפשר למנהלי מוצרי השקעה להשקיע בישראל. כיום, מנהלים רבים מתלוננים על כך שלאור העובדה שישראל לא נכללת במדד האירופאי, הם מנועים מלהשקיע בשוק הישראלי.

 

• המדדים האירופאיים חסרים את הנוכחות של חברות ההיי-טק בהשוואה למדדים האמריקאיים. הכללת ישראל במדד האירופאי תהפוך את המדד לתחרותי יותר אל מול המדדים האמריקאיים בהיבט זה.

 

• אי הכללת ישראל במדד אירופה גרמה למשקיעים במדד לפספס את ההזדמנות להיחשף לכ-45 חברות היי-טק ישראליות שנחשבו כחדי קרן והונפקו בנאסד"ק בשנים האחרונות. בישראל נוסדו 8% מכלל חברות הטכנולוגיה בעולם המהוות "חדי קרן".

***

מחלקת שוק ההון של משרד עורכי הדין ברנע ג'פה לנדה  עומדת לרשותכם בכל שאלה או התלבטות בנושא.

 

תגיות: MSCI | השקעות | שוק הון