© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

דו"ח מבקר המדינה בנושא מימון מפלגות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם דו"ח ביקורת בנושא מימון מפלגות בנוגע לסיעות בכנסת ה-20 לתקופה שהחל מחודש אפריל 2015 ועד לתום שנת 2016.

 

חלק נכבד ממצאי הדוח, אשר קיבל תהודה תקשורתית רבה, עסק בכך שמספר כנסים, אירועים וועידות שנערכו על-ידי גורמים וארגונים חוץ-מפלגתיים שונים לטובת מספר סיעות אינם עומדים במגבלות הקבועות בסעיף 8 לחוק מימון מפלגות (לעניין סכום התרומה, מקור התרומה וזהות התורם) – ועל כן, הן תרומות אסורות ובלתי חוקיות.

 

בניתוח המשפטי המרכזי אותו עורך המבקר במסגרת הדוח בנוגע לאותם כנסים, אירועים וועידות והאם הם מהווים תרומה אסורה שהתקבלה בידי הסיעות – אין חדש. המבקר חוזר על הניתוח המשפטי, ההנחיות והקביעות בנושא זה שהותוו במסגרת דוחות ביקורת רבים לפני כן של מבקרי המדינה.

 

יחד עם זאת, דוח המבקר כולל גם קביעה חדשה ומעניינת של המבקר, שלא זכתה לתהודה ציבורית, ואשר עשויות להיות לה השלכות משמעותיות, הן על הסיעות, והן ובמיוחד – על גורמים חיצונים לסיעות (ארגונים או אנשים פרטיים, לרבות עורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצוע אחרים) אשר פועלים לטובת הסיעות או תחת חסותן.

 

אחד מהנושאים שנבחנו על-ידי המבקר וממצאיו הועלו במסגרת הדוח הינו סיעות שהעניקו באופן קבוע ייעוץ פרטני ללא תשלום לציבור הרחב, הכולל ייעוץ על-ידי עורכי דין ורואי חשבון במגוון תחומים בנושאים משפטיים, ייעוץ מס, ייעוץ משכנתאות ועוד, שהתבצע במשרדיהן של המפלגות ובלשכות קבלת קהל במספר סניפים ברחבי הארץ. המפלגות הללו לא נתנו ביטוי בחשבונותיהן לפעילויות ההתנדבויות האמורות של נותני הייעוץ, אשר מהוות לכאורה תרומות בשווה כסף בהיותן בגדר עיסוקם של אותם אנשי מקצוע מתנדבים.

 

בעניין זה ציין המבקר, בין היתר, כי "עצם העובדה שאזרחים הינם הנהנים הישירים של הייעוץ שניתן אינה שוללת מיניה וביה את האפשרות שהיה בהתנדבות גם משום תרומה לטובת הסיעה. העמדת משרדי סיעה למתן שירותים מקצועיים ופרסום דבר קיומם כנערכים מטעם אותה סיעה ותחת חסותה הם שיוצרים את הזיקה בין טובתם של הפונים הנהנים מקבלת השירות לבין טובתה וקידומה של הסיעה, כך שמתן שירותי הייעוץ יוצר טובת הנאה לסיעה ובכך גלומה התרומה".   

 

בהמשך, המבקר אמנם קיבל את הסברי אותן סיעות אשר סברו כי אותו מתן שירותי יעוץ פרטני כמוהו כקבלת קהל על-ידי גורמים בסיעה שמטרתה שמירת הקשר עם הציבור, אך מתווה כלל והנחיה חדשים לפיהם – מכאן ואילך – מתן שירותי ייעוץ מקצועי פרטני בידי אנשי מקצוע בהתנדבות בתחום מומחיותם ועיסוקם (כגן עורכי דין, רואי חשבון וכמובן חברות מקצועיות מסחריות שזהו תחום עיסוקן) הנערך מטעם מפלגה או תחת חסותה – ייחשב לסיעה כתרומה אסורה בניגוד להוראות סעיף 8 לחוק מימון מפלגות; ועל הסיעות להימנע מלהעניקם בכלל (ולא משנה העובדה אם הסיעה משלמת לאותם יועצים שכר אם לאו).

 

בעניין זה, חשוב לציין, כי מלבד ההשפעה הישירה של הנחיה חדשה זו של המבקר על הסיעות עצמן מכאן ואילך – יש לה השפעה ישירה גם על אותם גורמים ואנשים פרטיים שיעניקו, ככל שיעניקו, שירות ייעוץ פרטני כאמור מטעם הסיעה או תחת חסותה. זאת מאחר ולפי חוק מימון מפלגות – פעילות כזו אשר מעתה ואילך תיחשב כתרומה אסורה למפלגה לפי עמדת המבקר – עלולה לחשוף את אותם גורמים שיעניקו ייעוץ כאמור – לסנקציה פלילית הקבועה בחוק.