© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הממונה על התחרות מפרסמת הנחיות להתנהלות בשעת חירום

הודעות הממונה התייחסו למספר נושאים העשויים להכביד על גורמים עסקיים בפעולותיהם בשעת חירום, מתוך מטרה להקל על שיתופי פעולה ולאפשר התמקדות בייצור ובהמשך הפעילות העסקית.

עיקרי ההודעות

  • שיתופי פעולה בין גופים עסקיים

ככלל, דיני התחרות מאפשרים לגופים עסקיים לשתף פעולה ביניהם, ללא צורך לקבל פטור או היתר מהממונה או מגורם אחר, אם מתקיימים התנאים הקבועים בפטור הסוג למיזמים משותפים. תנאים אלו נועדו להבטיח, בראש ובראשונה, כי לשיתוף הפעולה לא צפויה להיות השפעה שלילית על התחרות.

 

הממונה מתייחסת לכך שמצב החירום עלול להקשות על פעולתם של גופים עסקיים בהיבטים שונים: ירידה משמעותית בכושר הייצור או בצריכה, מחסור בסחורות, עיכובים בקבלה או בחידוש של אישורים רגולטוריים, דרישות חריגות המוטלות על הגוף העסקי לנוכח מצב החירום, ועוד.

 

על רקע זה הבהירה הממונה כי כאשר חלות נסיבות מיוחדות אלו, שבהן לגוף עסקי אין יכולת לפעול באופן סדיר, שיתוף פעולה בין גופים עסקיים, גם כאלה המתחרים ביניהם, לא רק שאינו בהכרח מגביל את התחרות, אלא שהוא עשוי להבטיח את המשך קיומה של תחרות אפקטיבית בטווח הארוך.

 

המשמעות האופרטיבית היא שבמצב החירום, סביר ששיתופי פעולה רבים יותר (גם כאלה הנעשים בין מתחרים) יוכלו לחסות תחת פטור הסוג למיזמים משותפים, אולם יש כמובן לוודא כי מתקיימות הנסיבות המיוחדות המאפשרות זאת. הממונה אף מבהירה כי רשות התחרות עומדת לרשות פונים המעוניינים לקבל הכוונה ומענה בעניין שיתופי פעולה כאמור.

 

  • אי אכיפה של הוראות חוק המזון הנוגעות לסידור מוצרים

 

חוק קידום התחרות בענף המזון מכיל סעיפים האוסרים על פרקטיקות שבהן ספק גדול (כהגדרתו בחוק) עוסק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול (כהגדרתו בחוק), או מכתיב, ממליץ או מתערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים, למעט חריגים ספציפיים. האיסור מוטל הן על הספק הגדול והן על הקמעונאי הגדול.

 

הממונה הודיעה כי עד להודעה חדשה, אין בכוונתה לנקוט בצעדי אכיפה נגד ספקים גדולים וקמעונאים גדולים בגין פרקטיקות כאמור, שאירעו החל מהשבעה באוקטובר, ועד ליום ביטול הודעת הממונה או מועד אחר שייקבע.

 

הודעת הממונה באה על רקע הפגיעה בשרשרת האספקה בענף המזון, הצורך להקל על התנהלות תקינה ברשתות הקמעונאיות והצורך להבטיח אספקה סדירה של מוצרים לצרכנים הסופיים.

 

  • קידום הליכים לקראת עסקאות מיזוג

 

במצב רגיל, צדדים למיזוג הדורש את אישור הממונה על התחרות מנועים על פי החוק לבצע כל פעולה העולה כדי תחילת ביצוע בפועל של המיזוג, בטרם תתקבל הסכמת הממונה למיזוג. הממונה מכירה בכך שבשעת החירום שבה מצוי המשק הישראלי בימים אלו, עצם תקופת ההמתנה לאישור הממונה למיזוג עלולה לגרום לעסקים המבקשים להתמזג נזק בלתי הפיך.

 

לפיכך תאפשר רשות התחרות לצדדים שהגישו הודעות מיזוג, או שבכוונתם להגיש הודעת מיזוג, לפנות אליה בנושא על מנת לבחון, ככל הניתן, פתרונות לקשיים שעלולים להתעורר בתקופת הביניים עד לקבלת החלטת הממונה.

 

  • דחיית המועד למענה לדרישות נתונים

 

הממונה הודיעה על דחיית כל מועד שנקבע למתן מענה לדרישת נתונים מטעמה – לפי סעיפים בחוק התחרות, חוק המזון ובחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות. משך הדחייה הוא כמספר הימים המצויין בהודעות שר המשפטים, המתעדכנות מעת לעת. בשלב זה הוחלו התקנות עד ליום 20.10.2023.

 

הקפדה על איסור פגיעה בצרכנים

 

לצד ההקלות שפורטו לעיל, הבהירה הממונה כי הנורמות החלות מכוח חוק התחרות שרירות אף בימים אלה, ובכלל זה האיסור החל על בעל מונופולין לנצל את מעמדו לרעה.

 

הממונה הבהירה כי לצד החששות וחוסר הוודאות העסקי שבו מצוי המשק מתוקף המצב הביטחוני, תקופת משבר קשה לצרכנים במדיה רבה אף יותר מאשר לעסקים. על כן זוהי גם העת להקפיד ביתר שאת שלא לפגוע בצרכנים, קל וחומר להימנע מניצול המצב שנוצר תוך פגיעה בהם.

 

לפיכך, הממונה תבחן את ההתפתחויות במשק ותנקוט באמצעים שבסמכותה נגד שיתופי פעולה ופעולות חד צדדיות של גופים עסקיים, אשר ינצלו את מצב החירום המיוחד שנוצר וינהגו באופן שעלול לפגוע בתחרות ובציבור.

 

***

 

מחלקת תחרות והגבלים עסקיים בברנע ג'פה לנדה ערוכה לענות על כל שאלה הנוגעת להודעת הממונה ולהתנהלות בעתות חירום. עו"ד גל רוזנט, אירית ברודסקי ורן כרמי עומדים לרשותכם בסוגיות אלה.

תגיות: חוק המזון | חרבות ברזל | מצב מיוחד בעורף