© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פלטפורמות P2P יהיו רשאיות להעמיד הלוואות מכספי הנוסטרו

ביולי 2018 פרסמה הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון טיוטת הנחיה המפרטת הוראות שנועדו לאפשר למפעילי מערכות לתיווך באשראי (P2P) להציע הלוואות מכספי הנוסטרו שלהן. זאת באמצעות המערכת המופעלת על-ידם. מדובר בסוגיה שעוררה דיונים רבים במהלך חקיקתו של החוק המסדיר את פעילות הפלטפורמות, כך ששחקנים רבים בשוק המתינו לה.

 

המטרה

מטרת הטיוטה היא לקבוע את התנאים בהם המערכת או גופים שקשורים אליה, יוכלו להציע הלוואות מכספן. הטיוטה מתמקדת במניעת מצב של ניגוד עניינים במערכת ה-P2P שמצד אחד אמורה לתווך בין לווים למלווים ומנגד מתפקדת בעצמה כמלווה. על כן הממונה קבעה בטיוטה מספר כללים שימנעו את ניגוד העניינים:

  1. מפעיל המערכת יוכל להעמיד את כספי הנוסטרו כהלוואה רק לאחר שניתנה עדיפות למלווה חיצוני;
  2. גם לאחר שמפעיל המערכת העמיד את הסכום, אם יגיע מלווה חיצוני חדש שיהיה מוכן להשתתף בהעמדת ההלוואה, המפעיל יהיה מחויב למכור לו את זכויותיו בהלוואה (למעט הלוואות שמועד פירעונן חלף – כלומר מפעיל המערכת נשאר עם הסיכון הכרוך באי-פירעון);
  3. מפעיל המערכת יהיה מחויב לקבוע נהלי מכירה, הוגנים ולא מפלים, של זכויותיו בהלוואות ולפרסמם באתר האינטרנט שלו).

 

מטרה נוספת היא מתן תנופה לפעילות מערכות ה-P2P, המתחרות בשוק האשראי הצרכני שנשלט כיום על-ידי הבנקים. מתן האפשרות למערכות P2P להשקיע מכספי הנוסטרו יסייע להן להתגבר על אתגר ניהול הנזילות עמו הן מתמודדות כיום. יחד עם זאת, על מנת לשמר את המאפיין הייחודי של מערכות ה-P2P מבלי שאלה יהפכו בסופו של דבר לגוף אשראי חוץ בנקאי רגיל, הטיוטה קובעת כי במהלך שלוש השנים הראשונות שלאחר פרסום ההנחיה הסופית יוכלו מערכות ה-P2P להשקיע כספי נוסטרו בהלוואות בהיקף של עד 30% מסך צבר האשראי שלהן (סך כל חובות הלווים למלווים במערכת, בתוספת סך כל כספי המלווים שהועברו למפעיל המערכת וטרם הוקצו כהלוואות ללווים). לאחר תקופה זו, הן תוכלנה להשקיע כספי נוסטרו בהלוואות בהיקף של עד 5% בלבד מסך צבר האשראי שלהן.

 

הטיוטה קובעת בנוסף, כי מימון ההלוואה על-ידי מערכת ה-P2P יתבצע בתהליך אוטומטי וממוכן וללא מגע יד אדם. כמו כן, כל תהליך שקשור בשינוי תנאי ההלוואה יחול באופן שווה על כל המלווים, וללא העדפה לכספים שהשקיע מפעיל המערכת.

 

עוד נקבע כלל לפיו היקף המימון של מפעיל המערכת להלוואה בודדת לא יעלה על 50% מסך ההלוואה. לכלל זה נקבע חריג לפיו יתאפשר למערכת להעמיד מימון להלוואה אף בשיעור העולה על 50% מסך ההלוואה, זאת במידה ומדובר במימון לתקופה בת עשרה ימים בלבד, או עד אשר יימצא מלווה חיצוני – לפי המאוחר מביניהם (כשבמהלך תקופת ביניים לא יתאפשר למערכת להעמיד כספי נוסטרו נוספים כהלוואות).

 

האפשרות המתגבשת להעמדת הלוואות באמצעות כספי הנוסטרו לא גורעת מחובת מפעילי מערכות ה-P2P לקבל רישיון למתן אשראי. זאת בנוסף לרישיון הפעלת המערכת לתיווך באשראי בו הם מחויבים להחזיק לצורך פעילותם.

 

יש להמתין לפרסום הנוסח הסופי כדי שהמערכות תוכלנה להתחיל ולהעמיד הלוואות מכספי הנוסטרו.