© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

קורונה: מתי ניתן למנוע כניסת עובדים לא מחוסנים למקום העבודה

 

** לאור עדכונים בנושא, אנו ממליצים להתעדכן בפוסט כאן אשר פורסם בתאריך 4.10.2021 **

 

פסיקה חדשה: בנסיבות מסוימות ניתן למנוע כניסת עובדים לא מחוסנים, או עובדים שלא הציגו בדיקת קורונה שלילית 

 

בית הדין לעבודה בתל אביב קבע שניתן למנוע כניסת עובדת מערכת החינוך לבית ספר בהעדר הצגת אישור קבלת חיסון נגד קורונה או, לחלופין, בדיקת קורונה שלילית. בית הדין קבע שהנזק שעשוי להיגרם לאוכלוסיות עמן תבוא העובדת במגע במשך עבודתה (ובעיקר, תלמידים שאינם ברי חיסון), גובר על חופש העובדת שלא להתחסן (או להציג בדיקה שלילית) ולהמשיך בעבודתה.
בכך, הסתמך בית הדין לעבודה על עמדה של משרד הבריאות. אנו מבקשות להדגיש, כי החלטת בית הדין נובעת מהנסיבות הספציפיות של המקרה, לאור עבודה שדרשה מגע עם אוכלוסייה שאינה מוגנת, ושלא ניתן לבצעה מרחוק.

 

החל מיום 18.3.2021 הוסדר הצורך בגמישות ניהולית בכל הקשור בהתמודדות עם השלכות הקורונה

מעתה, יש ביטוי בתקנות לכך שמעסיקים רשאים לקבוע כי עובדים מסוימים יבצעו את עבודתם מרחוק, וכן רשאים לקבוע סדרי עבודה בהתאם. אמנם, מעסיקים רבים מתנהלים בצורה זאת זה זמן רב, אולם ההנחיה המפורשת בעניין זה כעת משמעותית ונותנת חיזוק ניכר למעסיקים במקרים בהם עובדים מסרבים לעבוד מרחוק.

 

התו הירוק מגיע אל מקום העבודה

מעתה מעסיקים יכולים לדרוש הצגת אישור התו הירוק כדי לאפשר כניסת עובדים למרחבים ציבוריים מסוימים במקום העבודה:

  • ניתן לדרוש הצגת תו ירוק בעת ישיבה בחלל סגור בחדר אוכל שמיועד לעובדים, כאשר המעסיק מאפשר איסוף עצמי של מזון לכל העובדים (גם אלה שלא מחזיקים באישור תו ירוק). ישיבה בחדר האוכל כפופה להגבלות התפוסה החלות על שטחים ציבוריים (עד 75% של התפוסה המרבית של המקום ועד 100 אנשים). כמו כן, על המעסיק לשמור על מרחק של שני מטר בין השולחנות, ולהקפיד על כללים תברואיים ועל ההיגיינה בחדר האוכל.
    נוסיף בהקשר זה, כי מעסיקים גם רשאים לאפשר לעובדים לשבת בשטח פתוח בחדר אוכל שמיועד לעובדים. זאת ללא צורך בהצגת אישור תו ירוק, תוך שמירה על מרחק של שני מטר בין שולחנות.
  • ניתן לדרוש הצגת תו ירוק גם בעת השתתפות בכנס מקצועי או השתלמות שמקיים המעסיק לעובדים, כולל הרצאות פנים מול פנים, ובלבד שתתאפשר לעובדים גם השתתפות מרחוק באמצעים מקוונים. קיום כנס מקצועי יהיה כפוף להגבלות החלות על הפעלת מקומות ציבוריים עם קבלת קהל. האמור אינו כולל כנסים או השתלמויות מעשיים שדורשים השתתפות פעילה של עובדים.
  • ניתן לדרוש הצגת צו ירוק גם בעת כניסה למכון כושר או סטודיו במקום העבודה (ללא הפעלת ג'קוזי או סאונה). כניסת עובדים מחייבת תיאום מראש. הכניסה כפופה להגבלות הנוכחיות החלות על שטחים ציבוריים (עד 20 אנשים בשטח סגור או אדם אחד לכל 7 מטרים רבועים, המקל מן השניים). על המעסיק לשמור על מרחק של שני מטרים בין המכשירים ולהקפיד על ניקוי וחיטוי של המקום.
  • לבסוף, נעדכן שבוטלה החובה לערוך מדידות חום לעובדים בכניסתם למקום העבודה.

 

***

עו"ד נטע ברומברג וצוות המחלקה עומדים לרשותכם בכל שאלה או התלבטות בנושא של התנהלות עם עובדים לא מחוסנים.

תגיות: חיסונים | נגיף הקורונה