© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות

ההיתר הכללי שנחתם נועד לאפשר למשק לפעול באופן תקין ורציף, וזאת בין היתר נוכח גיוס המוני והשבתת מערכת החינוך.

 

כמה שעות (רגילות ונוספות) מותר להעסיק בשבוע?

בימי שגרה שבוע העבודה במשק עומד על 42 שעות רגילות ועוד 16 שעות נוספות (כלומר, לא יותר מ-58 שעות בסך הכל). על פי הוראות ההיתר, בשבוע עבודה לא יועסק עובד מעל ל-67 שעות, כולל שעות נוספות, וזאת בתנאי שמכסת השעות הנוספות בחודש עבודה לא תעלה על 90 שעות. 

 

מה אורך יום העבודה על פי תנאי ההיתר? 

בימי שגרה יום עבודה אינו יכול לעלות על 12 שעות בסך הכל (כולל שעות נוספות). על פי תנאי ההיתר, ניתן להעסיק עובד עד 14 שעות עבודה כולל שעות נוספות, בתנאי שהעובד נתן את הסכמתו לכך, ובכפוף לכך שתינתן לעובד הפסקה של רבע שעה לפחות בין השעות ה-12 ל-14 ביום עבודה כאמור. הפסקה קצרה זו אינה גורעת מזכותו של עובד להפסקה על פי החוק. 

 

עד מתי יחול ההיתר?

ההיתר יעמוד בתוקף 14 ימים מיום פרסומו (9.10.2023) או עד לסיום מצב החירום, לפי המוקדם מביניהם.

 

האם היתר זה גובר על היתרים אחרים?

כן. היתר זה גובר על היתרים כלליים-ענפיים בדבר עבודה בשעות נוספות שניתנו לפי חוק שעות עבודה ומנוחה וכן ההיתר הכללי להעסקת עובדים בשעות נוספות.

 

ומה לגבי מפעל חיוני?

היתר זה לא יחול על מפעל חיוני, מהטעם שמפעל חיוני יכול להעסיק עובדים בשעות נוספות תוך חריגה מהוראות החוק, כולל העסקה בשעות המנוחה השבועית.

 

על מי חל ההיתר?

היתר זה חל על מעסיק אשר מעסיק מעל ל-20 עובדים במקום העבודה ובלבד שהתקיים בו אחד מאלה:

  • ביום שבו החל להעסיק עובדים לפי תנאי ההיתר, לפחות 20% ממצבת עובדיו נעדרו ממקום העבודה בנסיבות שאין תלויות במעסיק ולא ניתן לבצע את העבודה על ידי העובדים הקיימים בתפוקה זהה מבלי לבצע שעות נוספות. מצבת העובדים לעניין זה היא מצבת העובדים הממוצעת כפי שדווחה על ידי המעסיק למוסד לביטוח לאומי בתקופה שבין חודש מאי 2023 לחודש יולי 2023.
  • במקום העבודה מועסקים עובדים במשמרות ונעדרו ממקום העבודה 20% לפחות מעובדיו באותה המשמרת, בנסיבות שאינן תלויות במעסיק, ולא ניתן לבצע את העבודה בתפוקה זהה אלא על ידי עובדי אותה משמרת.

ההיתר לא חל על מעסיקים בענק התחבורה הציבורית ועל מעסיקים שחלים עליהם צווי ההרחבה בענף ההובלה; בענף ההיסעים ובענף הבנייה, התשתיות, צמ"ה, עבודות ציבוריות ושיפוצים.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בכל שאלה הנוגעת בהעסקת עובדים ובזכויות עובדים במצב חירום.

 

עו"ד נטע ברומברג היא שותפה וראש מחלקת דיני עבודה במשרד.

 

תגיות: דיני עבודה | חרבות ברזל | מצב מיוחד בעורף