© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הנחיות למעסיקים לאור המצב המיוחד בעורף

על פי פרסומים, שר הבטחון הכריז היום על מצב מיוחד בעורף – עד ל-80 ק"מ מגבול רצועת עזה. כן פורסם שניתן לקיים פעילות במקום עבודה שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות ושמחר לא יתקיימו לימודים ברחבי הארץ, לרבות במוסדות החינוך המיוחד. תוקף ההכרזה עד למחר, 8 באוקטובר 2023, בשעה 18:00, אלא אם תבוטל או תשונה קודם לכן.

 

לנוכח המצב המיוחד, הכנו למטה תשובות למספר שאלות רלוונטיות. מחלקת דיני העבודה שלנו עומדת לרשותכם להבהרות ושאלות נוספות ונקודתיות.

ש: האם בזמן מצב חירום חלות הגנות מיוחדות על עובדים?

כן

אסור לפטר עובדים בשל היעדרות מהעבודה או בשל אי ביצוע עבודה, מחמת הוראה שניתנה בעת מצב מיוחד בעורף, אשר בשלה נמנע מהם להתייצב לעבודה או לבצעה. לענין אדם עם מוגבלות – לרבות בשל מוגבלותו. הגנות אלה חלות גם אם יש צמצומים או קיצוצים במקום העבודה[1].

 

מה לגבי עובד הנעדר בשל סגירת מוסד חינוך של ילדו?

גם

חל איסור על פיטורי עובדים בשל היעדרות מהעבודה לצורך השגחה על ילדיהם הנמצאים עמם, עקב סגירת מוסד החינוך מחמת הוראה בדבר מצב מיוחד בעורף, או עקב הוראה של השר האחראי שניתנה בשעת התקפה או בעת מצב מיוחד בעורף, אשר מכוחה מחויב העובד לשהות במוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד. זאת בתנאי שבתקופת ההיעדרות (א) הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא ההורה העצמאי של הילד; או (ב) בן זוגו של העובד הוא עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד. הוראות אלה לא יחולו אם יש במקום העבודה של העובד או בן/בת הזוג סידור נאות להשגחה על הילד.

 

האם חלים כללים מיוחדים על עובדי קבלן כוח אדם?

כן

אם המעסיק הוא קבלן כוח אדם – גם הפסקה, קבועה או זמנית, של העסקת העובד, תחשב כפיטורים. מעסיק בפועל אינו רשאי לגרום לפיטורי עובד קבלן בשל היעדרות מהעבודה או אי ביצוע העבודה בשל הכרזה על מצב חירום או צורך לטפל בילד על רקע כאמור. אם עובד קבלן כוח אדם מפוטר בשל היעדרות מהעבודה או אי ביצוע עבודה חזקה היא כי המעסיק בפועל גרם לפיטורים אלא אם כן הוכיח אחרת. 

 

האם יש תוקף לפיטורים בכל אחת מהנסיבות הנ"ל?

לא

עובד שפוטר בניגוד להוראות מעלה – פיטוריו בטלים.

 

האם יש זכות לתשלום שכר בשל היעדרות מהעבודה בימים אלה?

לא/כן

בשלב זה וכל עוד לא נחתם הסכם קיבוצי שהורחב על כלל המשק אין זכאות לתשלום שכר בשל היעדרות מהעבודה. הסכם קיבוצי כאמור, אם וככל שיחתם, יקבע את המועדים וכן האזורים הרלוונטיים לגביהם תחול חובת תשלום.

 

האם המעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת בתקופה בה הוכרז על מצב מיוחד בעורף?

תלוי

בישובים בהם הוכרז על מצב מיוחד בעורף וניתנה הוראה המגבילה התייצבות במקומות עבודה – לא ניתן להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת. בישובים בהם לא הוכרז על מצב כאמור והמעסיק מבקש לסגור את מקום העבודה ולהוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת ("חופשה כפויה"), ניתן לעשות זאת באופן מיידי ובתנאי שהחופשה לא תעלה על שבעה ימים ואם יש לעובדים יתרת ימי חופשה צבורה לניצול.

 

האם מותר לפטר עובד שגויס בצו 8?

לא

גם לא בשל צמצומים או קיצוצים. אסור לפטר עובדים בשל שירות מילואים, קריאה לשירות מילואים או שירות מילואים צפוי, לרבות בשל תדירות שירות המילואים או משכו[2]. עובד שסיים שירות מילואים העולה על יומיים – מוגן מפני פיטורים למשך 30 ימים לאחר שירות המילואים, אלא אם ניתן היתר מיוחד לפיטורים מאת ועדת התעסוקה במשרד הבטחון. הגנות אלה חלות גם על עובדי קבלן כוח אדם. 

 

****

[1] על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום

[2] על פי חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה).

תגיות: חרבות ברזל | מצב מיוחד בעורף