© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

זוגות להטב"ק ומקום העבודה

לקראת חודש הגאווה, רצינו לנצל את ההזדמנות ולהזכיר את הזכויות העיקריות של זוגות מהקהילה הלהט"בקית בכל הקשור בחופשות לידה, מחלת בן או בת זוג וסוגיות אחרות הקשורות במקום העבודה.

 

תקופת לידה והורות (הידועה גם כ"חופשת לידה")

נשים שכירות זכאיות לתקופת לידה והורות. בנוסף, הורים שנולד להם ילד באמצעות פונדקאות והורים שאימצו ילד זכאים לתקופת לידה וההורות, וזאת מיום קבלת הילד. הדברים תקפים גם לזוגות שאינם הטרוסקסואליים.

במקרה של זוג נשים, כאשר אחת היא האם הביולוגית של הילד, היא הזכאית לשהות בתקופת לידה והורות. במקרה של זוג גברים שהביאו ילד בעזרת פונדקאית, האב הביולוגי של הילד, הוא הזכאי לשהות בתקופת לידה והורות.

 

היעדרות בן או בת הזוג של היולדת מיד לאחר הלידה

בני זוג זכאים להיעדר מהעבודה למשך 5 ימים שלאחר יום הלידה עצמו. אין צורך לקבל את הסכמת המעסיק להיעדרות זו. ימים אלה מורכבים מ-3 ימי חופשה צבורה של בן/בת הזוג במקום העבודה, ו-2 ימי מחלה של בן/ בת הזוג. בגין כל יום מחלה ישולם 50% מהשכר, אלא אם בני הזוג נהנים מהסדר אחר לפיו משולם להם שכר מלא מתחילת תקופת המחלה. מדובר ב-5 ימים קלנדריים, כך שסופי שבוע נכללים בימים אלו. ככל שימים אלו נופלים על סוף השבוע, ואלה אינם ימי עבודה של בן/ בת הזוג, לא ינוכו ימי מחלה בגין אותם ימים.

 

תקופת לידה בתשלום לבן או לבת הזוג של היולדת או של ההורה הביולוגי

בני זוג רשאים לחלוק עם היולדת או עם ההורה הביולוגי את תקופת הלידה בתשלום. כך, בני זוג זכאים להחליף את היולדת/ההורה בתקופת הלידה ולקבל דמי לידה. בכל שלב שלאחר 6 שבועות מיום הלידה, היולדת או ההורה רשאי/ת לשוב לעבודה ובן/בת הזוג רשאי/ת לשהות בתקופה שנותרה.

 

קיימת גם אפשרות שבן/בת הזוג ישהו בתקופת הלידה בתשלום יחד עם היולדת/ההורה למשך 7 ימים. במקרה זה, על היולדת/ההורה לוותר על השבוע האחרון של דמי הלידה (דמי הלידה ישולמו לפי שכר בן/ בת הזוג, ובתנאי שאלה עומדים בתקופות האכשרה של הביטוח הלאומי).

 

היעדרות עקב מחלת בין או בת זוג

בעת מחלה של בן או בת זוג, עובד/ת זכאי/ת להיעדר מהעבודה עד 6 ימים בשנה על חשבון ימי המחלה (ובמקרים של מחלות חמורות יותר, ייתכן שניתן להעדר מהעבודה עד 60 ימים בשנה). לצורך עניין זה, מחלה תיחשב מצב שבו בן או בת הזוג תלוי/ה לחלוטין באחרים ביום-יום.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה עומדת לרשותכם לכל שאלה או התייעצות.

תגיות: חופשת לידה | להטב"ק