© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חישוב ערך שעה של עובדי קבלן בענפי השמירה, אבטחה, ניקיון והסעדה

לאחרונה, "חגג" חוק להגברת האכיפה על דיני העבודה עשור. משך כעשור המתנו להתקנת תקנות הקובעות כיצד יש לחשב את ערך שעת העבודה של עובדי קבלן בענפי השמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה ("קבלני שירות"). והנה, לאחרונה, אישרה ועדת העבודה והרווחה בכנסת אישרה לאחרונה תקנות המסדירות לראשונה את רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה של עובדי קבלן בענפים שונים.  

מה הוא חוק להגברת האכיפה?

חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, מטיל (בין היתר) אחריות על מזמיני שירותים מקבלני שירות באשר ליישום זכויות עובדי הקבלן המוצבים לעבודה אצלם. גדולתו של חוק להגברת האכיפה היא בכך, שהוא נועד למנוע התקשרות ב"חוזי הפסד" כלומר, למנוע התקשרות עם קבלני שירות המציעים כמחיר ההתקשרות סכום שאין בו כדי לכסות את ערך השעה המינימלי המגיע לעובדיהם על פי דין. הדבר נעשה באמצעות מנגנון הקובע את ערך שעת העבודה לעובדי קבלן שירות. כאמור, במשך שנים ארוכות מנגנון זה נותר חסר ואילץ מזמיני שירות להשאיל את שיטת קביעת ערך השעה ממחוזות אחרים (למשל מהמנגנון הקבוע בשירות המדינה). התקנות החדשותקובעות מנגנון סדור החל על מזמיני השירות, ומייצרות "מחשבון" לחישוב ערך שעה.

מה החובות שהתקנות מטילות על המזמין ועל קבלן השירות?

התקנות מבקשות להבטיח שמירה לאורך זמן על זכויותיהם של עובדי קבלן השירות, ומנסות לייצר וודאות יחסית לתשלום שכר בסיסי הולם לעובדי קבלן השירות, על ידי שתי חובות עיקריות:

  1. התקשרות שלא בחוזי הפסד

באחריות מזמין השירות לפרט בהסכם ההתקשרות את רכיבי השכר שישלם קבלן השירות לעובדיו, את "עלות השכר המינימלית" כמוגדרת בתקנות, את הצהרת קבלן השירות על עלויות נוספות כולל רווח, וכן התחייבות של מזמין השירות לתשלום תמורה שלא תפחת מ"עלות השכר המינימלית" והעלויות הנוספות כאמור.

  1. התחשבנות בין מזמין השירות לקבלן השירות במהלך ההתקשרות

על מזמין וקבלן השירות לערך ביניהם התחשבנות, אחת לרבעון לפחות, לגבי כל עובד, בהתייחס כל אלה:

  1. רכיבי שכר המושפעים מוותק של העובדים.
  2. רכיבי שכר המושפעים מאורך יום העבודה בפועל.
  3. הסכום הגלובלי המגיע בעד עבודה בשעות נוספות.
  4. הפרשי שכר בין הסכומים ששולמו לכל עובד ובין הסכומים המגיעים לו בפועל.
  5. דמי ביטוח לאומי על סבסוד ארוחות וכל רכיב שכר נוסף המשתלם לעובד לפי דין, צו הרחבה או הסכם קיבוצי.  

עד כה ערכנו בדיקות אחת לתשעה חודשים לגבי 10% מעובדי קבלן השירות. האם מצב זה השתנה?

עבור התקשרויות שמיום 1.1.2024 או לאחר מכן וכן גם על חידושים או הארכות של הסכמים ממועד זהיש לערוך בדיקות של כלל עובדי קבלני השירות, מדי רבעון.

 

מזמין השירות רשאי לדרוש מהקבלן, במסגרת החוזה שביניהם, להציג לפניו מסמכים המעידים על תשלום רכיבי שכר לעובדי קבלן השירות.

מהי "עלות השכר המינימלית"?

עלות השכר המינימלית מוגדרת בתקנות כ"ערך שעת העבודה הבסיסי" בהתחשב בוותק העובד, להיקף משרה ובתוספת רכיבים שונים. "ערך שעת עבודה בסיסי" מוגדר בתקנות לכל ענף בנפרד (שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה) וכולל, בין היתר, דמי מחלה, דמי חגים, החזרי נסיעות, הפרשות לקופות גמל בתקופת לידה והורות, יום בחירות, חופשה לרגל נישואים, ימי אבל ועוד.

איך מחשבים את "עלות השכר המינימלית"?

התקנות מפרטות את מלוא רכיבי השכר, תנאי ההעסקה, נוסחאות החישוב והעלות המינימלית של שעת עבודה של עובד קבלן שירות. הפירוט כולל את העלות המינימלית ביחס לערך שעה נוספת שביצע עובד קבלן שירות. על המזמין וקבלן השירות לפרט בחוזה ההתקשרות שבניהם על מנת שהחוזה לא ייחשב כ"חוזה הפסד".

 

כדי להקל על הקבלנים ועל מזמיני השירות, תחשיב ערך שעת העבודה לפי התקנות יפורסם במחשבון באתר האינטרנט של משרד העבודה. התחשיב יכלול גם עדכונים עתידיים ברכיבי ערך שעת עבודה מכוח הוראת חוק או צו הרחבה.

האם עדיין יש לצרף להסכמי ההתקשרות עם קבלני שירות "נספח תמחירי"?

בוודאי. צירוף נספח תמחירי המפרט את הרכיבים השונים המרכיבים את ערך שעת עבודה לעובד קבלן השירות הוא כלי ראייתי חיוני לשם הוכחה כי מזמין השירות והקבלן עמו התקשר סיכמו על ערך שעה המורכב מכל הרכיבים הנדרשים על פי דין. 

ממתי יחולו התקנות?

התקנות יכנסו לתוקף באחד בינואר 2024, והן יחולו על התקשרות שתיערך לראשונה ביום זה או לאחריו, וכן על כל הארכה או חידוש של הסכמים. מיום 1.1.2025 התקנות יחולו גם על התקשרות מכוח הסכמים שנחתמו לפני 31.12.2023.

 

על מזמינים המתקשרים עם קבלני שירות, או הצפויים לחדש את ההתקשרות כאמור, להיערך כבר כעת ולעדכן את הסכמי ההתקשרות בהתאם לתקנות.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם לשם סיוע בנושא. 

 

עו"ד נטע ברומברג היא ראש מחלקת דיני עבודה במשרד.

תגיות: עובדי קבלן | שכר מינימום