© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חרבות ברזל: הרחבת ההגנה על עובדים מפני פיטורים

מליאת הכנסת אישרה לאחרונה תיקון לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, כך שהחוק ירחיב את ההגנה מפני פיטורים ויחיל אותה על שורה של מקרים חריגים.  

 

עיקרי ההרחבה

 

 

על מי חלה ההגנה מפני פיטורים בשל הלחימה על פי הוראות התיקון לחוק? 

על-פי התיקון, ההגנה מפני פיטורים תחול על עובד שהתפנה ממקום מגוריו בהתאם לרשימת היישובים שאושרו וכן על עובד נעדר או חטוף עקב פעולות האיבה. הגנה זו חלה גם על מעגלים נוספים, הקרובים לעובדים כאמור – עובדים שהם הורים או בני זוג של נעדרים, שבויים או חטופים עקב המלחמה וכן עובד שהוא בן משפחה אחר (ילד שמלאו לו 18, אח או אחות כהגדרתם בחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים) של הרוג, נעדר, שבוי או חטוף.

 

ההגנה הורחבה גם בהתייחס להורה שנדרש להשגחה על ילדו עקב שירותי של בן/בת הזוג בצבא או בכוחות הצלה ובטחון ובשל קריאתו של בן/בת הזוג לשירות עבודה בשעת חירום.

 

כמו-כן, הורחבה ההגנה בדבר איסור פיטורים גם על עובד שהוא הורה במשפחת אומנה, שנאלץ להיעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו בשל סגירת מוסדות חינוך בעת הלחימה.

 

האם ההגנות ה"רגילות" מפני פיטורים הקבועות בחוק ממשיכות לחול כרגיל?

כן. גם כיום, הורה לילד עד גיל 14 שנעדר בשל סגירת מוסד חינוך על רקע לחימה, או הורה לילד עד גיל 21 שהוא ילד במוסד לחינוך מיוחד, וכן גם עובד עם מוגבלות שנעדר בשל הלחימה, זכאים להגנה מפני פיטורים. הגנה זו, שנקבעה במקור בחוק, ממשיכה לחול.

 

לאיזו תקופה יחול התיקון לחוק?

התיקון יחול למשך תקופה של 3 חודשים, בדיעבד, מהשבעה באוקטובר ועד לשבעה בינואר 2024. תקופה זו ניתנת להארכה לפי שיקול דעתו של שר העבודה, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, לתקופה שלא תעלה על 12 חודשים במצטבר.  

 

האם יש להמשיך ולבצע הפקדות לביטוח פנסיוני לעובדים נעדרים או חטופים?

כן, במסגרת התיקון, תוקן אף חוק הביטוח הלאומי, הקובע שיש להמשיך ולהפקיד כספים לקופת גמל של נעדרים או חטופים, כדי לשמור על זכויותיהם הפנסיוניות במימון ובשיפוי המדינה.

 

במסגרת זו, על המעסיק לשלם את חלקו בדמי הגמולים כמו גם את חלק העובד, לאותה קופת גמל לקצבה, בעד התקופה שבה העובד חטוף או נעדר, לשם הבטחת זכויות העובד בקופת הגמל לקצבה, והכל בשיעורים ולפי שכר עבודה שהיה משולם לעובד אילו הוסיף לעבוד באותה תקופה. לפי התיקון, המעסיק ידווח למוסד לביטוח לאומי על התשלומים שביצע, והמוסד לביטוח לאומי ישפה את המעסיק על התשלומים (ובלבד שלא ניתן מימון לתשלומים אלו ממקור אחר). לא יינתן שיפוי על פיצויי הלנה בגין איחור בביצוע הפקדות.

 

ניתן לבצע את ההפקדות עבור התקופה שמיום 7.10.2023 ועד ליום 28.10.2023 עד ליום 20.12.2023.

 

ההנחיות בדבר הפקדות פנסיוניות תקפות עד ליום 6.10.2025.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם בשאלות הקשורות בתיקונים אלה, ובשאלות נוספות.

 

עו"ד נטע ברומברג היא שותפה וראש מחלקת דיני עבודה במשרד.

תגיות: חרבות ברזל | עובדים | פיטורים