© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות

יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות צפוי להתקיים ביום שלישי, 27.2.2024. מימוש זכות ההצבעה עשוי להעלות שאלות הקשורות בזכויות עובדים וחובות מעסיקים ביום זה.

 

האם יום הבחירות הוא יום שבתון?

על פי החוק, יום הבחירות הכלליות יהיה יום שבתון באותן רשויות מקומיות שבהן נערכות הבחירות, וכן עבור עובדים שרשומים בפנקס הבוחרים של רשויות מקומיות שבהן נערכות בחירות. זאת, למעט עבור שירותי תחבורה ושאר שירותים ציבוריים מסויימים, אשר יפעלו כסדרם. למען הסר ספק, גם לעובדים באותם שירותים ציבוריים מסויימים צריכה להינתן האפשרות להצביע.

 

מתי מתחיל ומתי נגמר יום השבתון?

שעות השבתון ביום הבחירות אינן מוגדרות. ככלל, הגישה הנהוגה היא כי שעות השבתון חופפות את זמני פעילות הקלפיות ביום הבחירות, כלומר בין השעות 07:00 – 22:00.

 

מה הגמול לו זכאים העובדים שלא עבדו ביום הבחירות?

כל עובד שעבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים קלנדריים רצופים בסמוך ליום הבחירות, יהא זכאי לשכר הרגיל שהיה משתכר בעבור יום הבחירות כאילו עבד באותו יום. במילים אחרות, שכר העובד לא ייפגע ואין לנכות לו יום חופש, על אף שלא עבד ביום זה.

ככל שמדובר בעובד המשתכר משכורת חודשית – שכרו החודשי של העובד ישולם כרגיל ולא ייפגע בשל יום הבחירות.

ככל שמדובר בעובד המשתכר שכר שעתי או יומי – אין התייחסות מפורשות בדין לגבי אופן חישוב שכרם הרגיל של עובדים שעתיים או עובדים יומיים ביום הבחירות. לצורך חישוב ותשלום שכר ביום הבחירות לעובדים אלו, מוצע לערוך להם חישוב השכר היומי שנערך בהתאם לממוצע של שנים עשר החודשים האחרונים שקדמו לחודש בו מתקיים יום הבחירות, בחלוקה למספר ימי העבודה בפועל באותם החודשים שנלקחים בחישוב.

 

האם ניתן להעסיק עובדים ביום הבחירות?

לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות בניגוד להסכמתו. יחד עם זאת, אין מניעה להעסיק עובדים המעוניינים או מסכימים לעבוד ביום הבחירות.

 

מה הגמול לו זכאי עובד שעבד ביום הבחירות?

עובד שעובד ביום הבחירות יהא זכאי לתשלום רגיל עבור עבודתו בפועל ובנוסף לתשלום נוסף בגובה שכרו הרגיל, סה"כ תשלום שכר בתעריף של 200%. לחלופין, העובד יהא זכאי לתשלום שכרו הרגיל (בתעריף של 100%) ובנוסף לשעות חופשה תמורת שעות עבודתו בפועל באותו היום.

 

האם הוראות אלו תקפות וחלות גם על עובדים ללא זכויות הצבעה?

יום השבתון אינו חל על עובדים זרים שאינם תושבים ישראליים. עובד זר שאינו תושב ישראל ועבד ביום הבחירות באחד מהענפים הבאים: ענף המלונאות; ענף ההסעדה; ענף הבניין; ענף החקלאות או ענף התעשייה, יהא זכאי לשכרו הרגיל. אם לא עבד – לא ישולם לו שכר, אלא אם כן נעדר מסיבות מוצדקות שמזכות אותו בתשלום (מחלה, חופשה, ימי חג, ימי אבל או היעדרות מותרת אחרת לפי החוק).

 

מה הדין במקרה של בחירות חוזרות?

במקרה של צורך בבחירות חוזרות, יתקיים יום בחירות והוא ייחשב ליום עבודה רגיל, ולא יזכה את העובד ביום שבתון או בכל גמול נוסף מעבר לשכרו הרגיל.

 

האמור בחוזר זה אינו לוקח בחשבון הסדרים קיבוציים ו/או מיוחדים ו/או צווי הרחבה ענפיים, וככל שישנם כאלה, אנו מציעים לפעול לפיהם.

 

***

 

עו"ד ליאור גירשביץ ממחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה ישמח לעמוד לשירותכם בשאלות הקשורות בזכויות עובדים ביום הבחירות, ובשאלות נוספות.

תגיות: בחירות | שבתון | שעות עבודה נוספות