© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

ניהול יחסי עבודה בהתאם להוראות החדשות 01.04.2020

היום נכנסו לתוקף הנחיות חדשות בנושא ניהול יחסי עבודה לאור התפשטות נגיף הקורונה. לאור הנחיות אלו, אנו מבקשים להביא בפניכם מספר כללי התנהגות פרקטיים.

 

האם עדיין מותר להעסיק עובדים?

כן. על פי התקנות שנכנסו לתוקף הבוקר ניתן להעסיק עד 10 עובדים או 15% מהעובדים במקום העבודה, לפי הגבוה, וללא קשר לסוג העבודה או פעילות העסק.

 

האם המשטרה תקנוס עובד שנוסע למקום עבודתו?

על פי הנחיות שפרסם המשרד לבטחון פנים, המשטרה אינה רשאית לקנוס עובד הנוסע למקום עבודתו.

 

האם מותר להעסיק עובדים מעל למגבלה זו?

כדי להעסיק עובדים מעל למגבלה זו יש לעמוד בתנאים מקדימים אלה:

  • על תוספת העובדים להיות חיונית לפעילות השוטפת של המעסיק, ובנוסף –
  • המעסיק שלח למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה הודעה ובה מפורטים שמות העובדים שנוכחותם נדרשת במקום העבודה, תפקידם והסיבות לכך שנוכחותם נדרשת במקום העבודה. לנוחותכם, ניתן להגיש הודעה כאן.

 

יש עוד חריגים שמאפשרים העסקת עובדים מעבר למגבלה?

כן. אם יש למקום העבודה היתר מיוחד להעסקת עובדים בשעות המנוחה, שניתן כדי לא לפגוע בתהליך העבודה – מותר להעסיק עובדים עד למספר שנקבע בהיתר או עד 15% מהעובדים, לפי הגבוה.

 

האם אני יכול להעסיק עובדים שלא מועסקים בליבת העסק?

ככלל, עובד שאינו עוסק בליבת הפעילות של מקום העבודה (פרט לעובדי נקיון, אבטחה ומחשוב) אינו דרוש לעבודה ועל כן אין לאפשר את עבודתו. יחד עם זאת, אם מדובר בעובדים שנוכחותם חיונית לפעילות השוטפת של העסק (לדוגמה – עובדי אחזקה, חשמלאים וכו') – אפשר להעסיקם אם נשלחה הודעה מתאימה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה. 

 

האם מותר לקבל קהל במקום העבודה?

ניתן לקבל קהל רק אם הדבר דרוש לצורך אספקת מוצר חיוני או שירות חיוני ואם המעסיק צמצם ככל האפשר את מספר העובדים העוסקים בקבלת קהל.

 

האם יש הנחיות מיוחדות למקומות עבודה שפעילים במשמרות?

מעסיק שעובדיו עובדים במשמרות ישבץ, ככל האפשר את אותה קבוצת עובדים יחד באותה משמרת.

 

ואם הפרתי את ההנחיות האלה?  העסקתי עובדים מעבר לתקרה? קיבלתי קהל?

המפר הנחיות אלה עובר עבירה פלילית וצפוי לעונשי מאסר או קנס. מעבר לכך, מעסיק המפר הנחיות אלה מסכן את בריאות עובדיו.

 

האם עדיין יש מעסיקים שמוחרגים מהמגבלות הנ"ל ורשאים להעסיק עד 100% מהעובדים?

כן. מעסיקים בתחומים מסוימים הוחרגו מתחולת המגבלות הללו. יחד עם זאת, גם מעסיקים אלה מחוייבים בצמצום כוח העבודה אצלם, ככל שאפשר, עד למינימום הנדרש. נזכיר, שמעסיקים בתחומים אלה רשאים להעסיק עובדים גם מעל למגבלות: מקום עבודה שעוסקים בו בעבודות בינוי או בעבודות תשתית, שאינן כוללות התקהלות במבנה סגור (מבנה סגור הוא מבנה שהותקנו בו 70% ממספר הדלתות והחלונות); מקומות העוסקים ביצור, ייבוא, עיבוד, הובלה, אחסנה, אספקה, חלוקה, אריזה, שיווק, הפצה, מכירה קמעונאית וסיטונאית, של מזון ומשקאות; שירותי הובלה, אחסנה ועמילות מכס; חקלאות; טואלטיקה; נמלים וספנות; תחבורה; שירותי בריאות, אופטיקה ופארמה; תומכי בינוי ותשתיות; מפעלים שהפסקת פעילותם עלולה לגרום לפגיעה רבה בכלכלה המשפיעה על המשק (מפעלים שחל עליהם סעיף 51 לחוק לעידוד השקעות הון) ועוד.

 

האם עלי למדוד לעובדים חום בכניסה למקום העבודה?

לא. החל מה-1.4.2020 על העובדים למדוד חום בביתם ולחתום על הצהרה בכניסה למקום העבודה בהתאם לנוסח, לפיה ערכו בדיקה, חום גופם אינו עולה על 38 מעלות צלסיוס, הם אינם משתעלים ואין להם קשיי נשימה (למעט שיעול כרוני או שיעול הנובע ממצבי אסטמה או אלרגיה). החובה למסור הצהרה זו חלה גם על מי שאינם עובדים מן המניין במקום העבודה (מבקרים, נותני שירותים, מתנדבים וכו'). הנחיות אלה חלות בשלב זה למשך שבוע.

 

האם יש מגבלות נוספות על סדרי העבודה?

כן. יש לדאוג לשמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ואם לא ניתן לשמור על מרחק כאמור – יש לדאוג לאמצעים אחרים למניעת הדבקה; יש להקצות לכל עובד ציוד אישי קבוע ככל האפשר ובכלל זה מקלדת, עכבר, טלפון קווי; ציוד בשימוש של יותר מאדם אחד יעבור חיטוי קפדני לפני כל העברה מאדם לאדם; יש להנחות את העובדים לשמירה קפדנית של כללי היגיינה ובכלל זה שטיפת ידיים וכן להנחות את העובדים כי בעת שימוש במעלית במקום העבודה לא יהיו במעלית יותר משני נוסעים. הנחיות אלה חלות בשלב זה למשך שבוע.

 

אני מעסיק עובד מעל גיל 67. אם אוציא אותו לחל"ת –  הוא יהיה זכאי לתשלום כלשהו?

על פי תקנות שנכנסו לתוקף לפני מספר ימים, עובד מעל גיל 67 יהיה זכאי למענק צנוע למדי מהמדינה, בכפוף לתנאים אלה: מלאו לו 67, הוא תושב ישראל, הוא הוצא לחל"ת של מעל 30 ימים, והיה עובד שכיר משך 3 חודשים לפחות לפני הוצאתו לחל"ת. המענק ישולם עבור חודש מרץ 2020 ועבור חודש אפריל 2020 בתנאים מסוימים. בהקשר זה נזכיר, כי גם בתקופה זו אנו ממליצים לקבל את הסכמת העובד לחל"ת, לנהוג כלפיו בשקיפות ובאחריות ולתווך לו את הנסיבות החריגות בגינן נשקלת הוצאתו לחל"ת.

 

מחלקת דיני עבודה עומדת לרשותכם בכל שאלה בנושא ניהול יחסי עבודה במהלך הקורונה.  

תגיות: נגיף הקורונה