© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פסק דין חדש קובע עקרונות לניהול נכון של הליך בירור לפי החוק למניעת הטרדה מינית

לאחרונה פורסם פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה, הנוגע לחובות המעסיק בניהול הליך בירור לפי החוק למניעת הטרדה מינית.

 

פרטי המקרה

המתלוננת למדה ועבדה באוניברסיטה כסטטיסטיקאית. הנילון היה חבר סגל בכיר, ששימש כמרצה של המתלוננת והממונה על עבודתה. האחראית על מניעת הטרדה מינית באוניברסיטה עבדה ביחד עם אותו מרצה. 

המתלוננת הגישה לאחראית תלונה בדבר הטרדה מינית מצד הנילון. נוכח הקרבה בין האחראית לבין הנילון ועבודתם המשותפת, האחראית ביקשה למנות מבררת חלופית לנהל את בירור התלונה. כעבור חצי שנה, ולאחר מאמצים שונים לאתר מבררת חלופית אשר עונה על תנאי סף למילוי התפקיד, החלה האוניברסיטה בבירור התלונה. רק בחלוף אחד עשר חודשים מהגשת התלונה הופק סיכום הבירור, במסגרתו נמצא כי הנילון ביצע מעשי הטרדה מינית, בין היתר בדרך של התייחסויות חוזרות לכפופות לו אשר התמקדו במיניותן.

 

פסיקת בית הדין האזורי

 

בית הדין האזורי לעבודה פסק כי נפלו מספר כשלים בהתנהלות האוניברסיטה, ובין היתר משך הזמן לבירור התלונה היה ארוך מהמצופה, האוניברסיטה לא פעלה כדי להרחיק את הנילון מהמתלוננת, ולא הועבר למתלוננת העתק מסיכום הבירור. נוכח הכשלים, בית הדין האזורי לעבודה פסק למתלוננת פיצוי בסך של 100,000 ש"ח והוצאות משפט בסך של 30,000 ש"ח.

 

פסיקת בית הדין הארצי

 

בית הדין הארצי הפך את פסק הדין, ופסק שהאוניברסיטה פעלה על פי הוראות החוק. אמנם, חלפה תקופה ארוכה ממסירת התלונה עד לתום הבירור (11 חודשים), אולם בנסיבות העניין המדובר בתקופה סבירה משום שהמעסיק פעל לאתר מבררת חלופית כדי להבטיח בירור ענייני ומקיף.

 

עוד נפסק, כי לא נראה שהייתה אפשרות מעשית להרחיק את הנילון מהמתלוננת, ולא נפל פגם בהתנהלות האוניברסיטה בעניין זה.

 

פסק הדין של בית הדין הארצי משקף שאין מתכונת קבועה או סטנדרטית לניהול נכון של הליך בירור לפי החוק למניעת הטרדה מינית, ויש לבחון את הדברים בתוך הקשרם הספציפי ובהתחשב בסוגיות הייחודיות שעולות תוך כדי התהליך.

 

על אף פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, אנו ממליצים שלא לקבל את הדברים כפשוטם, ולנהל הליך בירור בהתאם להוראות החוק למניעת הטרדה מינית ותקנותיו, ובפרט להקפיד על ניהול הליך יעיל, דיסקרטי והוגן כלפי כל המעורבים.

 

***

 

 מחלקת דיני עבודה עומדת לרשותכם בליווי מעסיקים בהליכי בירור לפי חוק למניעת הטרדה מינית ובסוגיות נוספות.

ג'קי זילברמן היא עורכת דין במחלקת דיני עבודה במשרד ברנע גפ'ה לנדה

 

תגיות: הטרדה מינית | הליך בירור