© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

שכר המינימום במשק עולה

לראשונה מזה חמש שנים, שכר המינימום מתעדכן, ויעלה בשיעור של 5.12% משכר המינימום ערב העדכון. עדכון זה חל על כלל המשק, ויש לו השלכות כלכליות נוספות, הקשורות בזכויותיהם הסוציאליות של עובדים המשתכרים שכר מינימום.

 

שכר המינימום החדש

 

 

מה סכום שכר המינימום לאחר העדכון?

שכר המינימום למשרה מלאה יתעדכן ויעמוד החל מיום 1.4.2023 על סכום של 5,571.75 ש"ח, לעומת 5,300 ש"ח כפי שהיה עד למועד העדכון. שכר המינימום לעובדים שעתיים יתעדכן ויעמוד על 30.6 ש"ח לשעת עבודה, לעומת 29.12 ש"ח לשעת עבודה. 

 

מאיזה תאריך ייכנס לתוקף עדכון שכר המינימום?

העדכון נכנס לתוקף ביום 1 באפריל 2023. משמעות הדבר היא שיש להחיל את העדכון החל ממשכורת חודש אפריל 2023 (המשולמת בראשית חודש מאי 2023).

 

מתי העובדים ייראו את העדכון בתלוש המשכורת?

כאמור, העובדים ייראו את העדכון במשכורת חודש אפריל שתשולם בראשית חודש מאי 2023. חשוב לעדכן בנוגע לכך את מערכות השכר ומנהלי השכר, בהתאמה, וכמובן לעדכן את הרישום בתלושי המשכורת (של כלל העובדים) בדבר שכר המינימום, כנדרש על פי חוק הגנת השכר.

 

מה כולל שכר המינימום?

שכר המינימום כולל, על פי הוראות החוק, שכר יסוד, שכר משולב, תוספות יוקר או תוספת קבועה אחרת המשולמת לעובד. שכר המינימום אינו כולל בונוסים,  פרמיה, החזרי הוצאות, וותק, משכורת 13 ותוספת משפחה, ובהתאמה העדכון בשכר המינימום אינו חל על רכיבים אלה.

 

על אילו גורמים נוספים משפיע עדכון שכר המינימום?

עדכון שכר המינימום יגדיל את סכומי ההפרשות הסוציאליות לגמל ופיצויים, דמי חופשה, גמול עבור עבודה בשעות נוספות ודמי מחלה. בנוסף, עדכון שכר המינימום צפוי להקטין, במידת מה, את היקף השעות הנוספות הנכללות בתוספת שעות נוספות גלובלית, ככל שזו משולמת לעובדים.

 

כיצד משפיע עדכון שכר המינימום על סקטורים מסוימים – ניקיון, שמירה ואבטחה, והסעדה?

בהתייחס לעובדים בסקטורים אלה, וככל שמזמיני שירותים הגיעו להסכמה בדבר חישוב ערך שעת עבודה על בסיס שכר המינימום, הרי שיש לעדכן את ערך שעת העבודה ובהתאמה לעדכן את התמורה המשולמת לקבלן השירותים. זאת על מנת להימנע מהתקשרות המהווה "חוזה הפסד".

 

האם יש לנקוט בפעולות נוספות נוכח העדכון?

בהחלט. על כל מעסיק לתלות מודעה על גבי לוח המודעות בדבר שכר המינימום (גם אם לא כל העובדים כפופים לתשלום שכר מינימום). יש לעדכן את פרטי שכר המינימום במודעה זו.  

 

***

 

משרד עורכי דין ברנע ג'פה לנדה עומד לרשותכם לייעוץ בנושא זה ובכלל סוגיות דיני העבודה.

 

נטע ברומברג היא ראש מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה.

 

ליאור גירשביץ הוא עו"ד במחלקת דיני עבודה במשרד.

תגיות: דיני עבודה | שכר מינימום