© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

תשלום דמי אבטלה לעובדים בחל"ת – החוק

חוק התכנית לסיוע כלכלי שנחקק ואושר בתשעה בנובמבר כולל, בין היתר, הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי אבטלה בתקופת מלחמת חרבות ברזל. החוק, שלטיוטה שלו התייחסנו כאן, מתייחס למגוון תרחישים הרלוונטיים לעובדים ועובדות שכירים, ובין היתר מתייחס לסוגיות של קיצור תקופת אכשרה, עובדים ועובדות מוגנים ועוד.

עיקרי התיקון

 

מהי התקופה במהלכה חלות ההוראות המיוחדות בדבר תשלום דמי אבטלה?

 7.10.2023 עד 30.11.2023. תקופה זו מכונה – "התקופה הקובעת".

 

האם אפשר לצאת לחל"ת מבלי לנצל את ימי החופשה הצבורה?

כן. בניגוד למצב החוקי כפי שהיה עד כה, עובדים היוצאים לחל"ת לא נדרשים לנצל את יתרות החופשה הצבורה וזו לא תופחת מזכאותם לדמי אבטלה.

 

מה פרק הזמן המינימלי המזכה בתשלום דמי אבטלה לעובדים בחל"ת?

עובדים השוהים בחל"ת למשך 14 ימים יהיו זכאים לדמי אבטלה מאת המוסד לביטוח לאומי (בכפוף לתנאים נוספים המפורטים בעדכון זה).

 

מהי תקופת האכשרה (התקופה המזכה) לקביעת הזכאות לתשלום דמי אבטלה לעובדים בחל"ת?

תקופת האכשרה קוצרה והיא עומדת על 6 חודשי תשלום דמי ביטוח לאומי בתוך 18 החודשים טרם היציאה לחל"ת. בהתאמה, תינתן זכאות לדמי אבטלה אם המבוטח השלים תקופת אכשרה של 6 חודשים לפחות בתוך 18 החודשים טרם היציאה לחל"ת. 

 

האם אפשר לכלול תקופת שירות סדיר בתקופת האכשרה?

לא. 

 

האם חלות הוראות מיוחדות על עובד שהוא אדם עם מוגבלות?

כן. עובד שהוא אדם עם מוגבלות יהיה זכאי לדמי אבטלה אם צבר תקופת אכשרה בת 3 חודשים בלבד בתוך 18 חודשים. "אדם עם מוגבלות" לעניין זה הוא מי שזכאי לקצבת נכות לפי הסכם בדבר תשלום מענק חד פעמי בעד חודש אפריל 2020 למי שמשולמות לו קצבאות מסוימות ומי שזכאי לפטור ממס לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה.  

 

האם חלות הוראות מיוחדות על עובד המתגורר בישוב שפונה?

כן. מי שמתגורר ביישוב שפונה לפי החלטת הממשלה בתקופה הקובעת ותקופת זכאותו לדמי אבטלה הסתיימה לפני התקופה הקובעת או במהלכה, תוארך זכאותו לדמי אבטלה בגין תקופת חל"ת. בהתייחס לעובד שכזה, שמיצה את הזכאות לדמי אבטלה, תוארך תקופת הזכאות עד לתום התקופה הקובעת (כלומר עד ליום 30.11.2023).

 

האם יש לשלם דמי ביטוח לאומי עבור העובד בתקופת החל"ת?

 לא. המעסיק פטור מתשלום דמי ביטוח בעד תקופה שבה היה העובד בחל"ת בתקופה הקובעת.

 

האם יש כללים מיוחדים לגבי עובדות בתקופה המוגנת של 60 הימים לאחר שובן מתקופת לידה והורות?

כן. תקופה של חל"ת במהלך תקופת 60 הימים בהם היא מוגנת מפני פיטורים לאחר שובה מתקופת לידה והורות, קוטעת את מניין 60 ימי ההגנה. לדוגמה: עובדת הוצאה לחל"ת של 15 ימים לאחר שעבדה 10 ימים מתוך 60 ימי ההגנה מפני פיטורים לאחר תקופת לידה והורות. תקופת ההגנה תימשך, החל מהיום ה-11 עם שובה לעבודה בגמר החל"ת.

 

האם אפשר לפטר עובדת לאחר שובה מתקופת לידה והורות?

כן, כפוף למגבלות מיוחדות ובהן קבלת היתר מאת הממונה לפי חוק עבודת נשים במשרד העבודה. היתר שכזה יינתן אם הפיטורים אינם קשורים ללידה, לתקופת הלידה וההורות או להיעדרות, ובלבד שחלפו 60 ימים מתום תקופת הלידה וההורות או ההיעדרות.

 

האם עובדים מעל גיל 67 זכאים לדמי אבטלה בגין תקופת החל"ת?

לא. עובדים מעל גיל 67 יהיו זכאים למענק מיוחד מאת המוסד לביטוח לאומי. המענק יחושב למי שפוטרו או יצאו לחל"ת בת 14 ימים ויותר, ועבדו כשכירים בתקופה של שלושה חודשים רצופים לפחות בצמוד ובסמוך לפני החודש שבו חל מועד הפסקת העבודה. המענק יהיה בשיעור 75% מההכנסה מעבודה כשהיא מחולקת ב-90 אך לא יותר מ-134 ש"ח ליום, כפול מספר הימים בחודש שבו היו העובדים מחוסרי עבודה.    

 

האם אפשר לכפות יציאה לחל"ת או להוציא עובדים לחל"ת ללא הסכמתם?

לא. יש עדיין צורך בקבלת הסכמת העובדים ליציאה לחל"ת. לא ניתן להוציא לחל"ת נשים בהריון ובטיפולי פוריות ללא היתר מיוחד מאת הממונה לפי חוק עבודת נשים במשרד העבודה. בנוסף, חלות מגבלות (איסור) גם על הוצאה לחל"ת של עובדות ועובדים מוגנים נוספים (דוגמת משרתים במילואים).

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם בכל שאלה בסוגיות הוצאה לחל"ת בזמן חרבות ברזל ודיני עבודה בזמן מלחמה.

 

 

עו"ד נטע ברומברג היא שותפה וראש מחלקת דיני העבודה במשרד.

תגיות: דמי אבטלה | חל"ת | חרבות ברזל