© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

נספרסו הפסידה לאספרסו קלאב

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה תביעה שהגישו ענקית המזון נסטלה, וחברת הבת שלה – נספרסו, נגד חברת אספרסו קלאב הישראלית. התביעה הוגשה בטענה להפרת זכויות יוצרים, הפרת סימן מסחר, תחרות בלתי הוגנת וגרימת נזק למוניטין של חברת נספרסו.

 

התביעה הוגשה לאחר שחברת אספרסו קלאב השיקה קמפיין שבו מככב כפיל של השחקן ג'ורג' קלוני. בנוסף לשימוש בכפיל הקמפיין כלל גם אלמנטים סאטיריים המתייחסים לפרסומות של חברת נספרסו בשנים האחרונות, בכיכובו של השחקן המפורסם.

 

החלטת בית המשפט

בית המשפט דחה את טענות התביעה במלואן, וקיבל את טיעוני ההגנה כפי שהוצגו על ידי עורך הדין זוהר לנדה.

בית המשפט קבע כי ג'ורג' קלוני, כפי שהוא מופיע בקמפיין של נספרסו, איננו דמות בדיונית שיצרה נספרסו, ולמעשה אין הבדל בין הדמות המופיעה בפרסום לבין התדמית הציבורית של קלוני, גבר אלגנטי שנהנה מסגנון חיים עשיר ומהודר. עוד קבע בית המשפט כי אין לנספרסו זכויות יוצרים על ג'ורג' קלוני או על הדמות הציבורית שלו. כל זכות קניין כזו, אם קיימת, שייכת לקלוני בלבד.

 

בנוסף דחה בית המשפט את טענתה של נספרסו לפיה ג'ורג' קלוני הוא חלק מהמותג ומהסמל המסחרי של החברה. בית המשפט קבע כי לאור תנאי החוזה של קלוני עם נספרסו, אשר חלקים ממנו הוצגו במסגרת ההליך, נוכחותו במותג הינה זמנית בלבד. יתרה מכך, בית המשפט קבע שחברת אספרסו קלאב לא הפרה כל סמל מסחרי אחר של נספרסו במסגרת הקמפיין, ושאין לחברת נספרסו סימן מסחר על גברים כריזמטיים בחליפות, על עיצוב החנות כפי שהיא מוצגת בפרסומים השונים, או על זוויות הצילום והמוזיקה המשולבת בפרסומות.

 

בית המשפט הדגיש במסגרת פסק הדין התקדימי כי הצופים בעלי מודעות גבוהה ויכולת הבחנה. כך שאין כל חשש שמא הצרכנים יוטעו בעקבות הקמפיין של אספרסו קלאב. קביעה זו נכונה לשיטת בית המשפט בעיקר בקרב צרכני הקפה, המאופיינים לרוב בטעם ייחודי ובנטייה לחפש את המותג המועדף עליהם.

 

 

תגיות: זכויות יוצרים