© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

שיימינג באינטרנט וברשתות החברתיות – ההיבט העסקי

אינטרנט

השקעתם זמן, כסף ומאמץ רב והקמתם עסק. אתם עושים את מירב המאמצים בכדי לספק מוצרים או שירותים לקהל הלקוחות, וכל הזמן תוך כדי התנהלות שירותית ככל האפשר. אך כל זה יכול להיעלם ברגע. לקוח אחד בלתי מרוצה מעלה לפורום כלשהו או לרשתות החברתיות פוסט עוין את בית העסק שלכם. הפוסט הופך לויראלי ומתפשט ברחבי האינטרנט כשריפה בשדה קוצים.

פוסט כזה יכול להבריח לקוחות חדשים ולמעשה למוטט את בית העסק באופן כמעט מיידי. פוסטים אלו יכולים להיות ממגוון רחב של תחומים והיבטים – טענות כי השירות בבית העסק לקוי, כי המחירים גבוהים מדי. הטענות יכולות לעסוק בדעות פוליטיות של בעל העסק, או לטעון כי בית העסק מעסיק לכאורה עובד שבעבר עם עבר פלילי ועוד.

 

יותר מכך – לעיתים מאחורי התופעה הזו של פוסטים העוינים את בית העסק (נקרא להם שיימינג עסקי) עומדים מתחרים של בית העסק המבקשים לפגוע במתחרה שלהם, ומוכנים לשם כך לעשות שיימינג עסקי שאין לו שום בסיס במציאות.

 

ובכן, כיצד ניתן להתמודד עם תופעת השיימינג העסקי? מה לעשות אם פוסט פוגעני שכזה פורסם ביחס לבית העסק שלכם?

 

בהקשר זה חשוב להיערך מראש להתמודדות עם תופעה זו בפן המעשי והמשפטי יחד.

בפן המעשי, חשוב כי בית העסק יהיה בעל יכולת ונכונות להשקיע את הזמן והמאמצים הדרושים בכדי לאתר את השיימינג העסקי. זה בטרם התפשט ברחבי רשת האינטרנט. מרגע שהשיימינג מוצא את עצמו באינספור אתרי אינטרנט, היכולת הפרקטית להתמודד עם כך היא אפסית. לכן, חשוב להפעיל באופן קבוע מי שיהיה מסוגל לעקוב ולנטר אתרי אינטרנט, ובעיקר את הרשתות החברתיות. זאת בכדי לאתר שיימינג שנערך לבית העסק מייד עם עלייתו של פוסט פוגעני לאוויר.

בשלב זה, על בית העסק לפעול באופן מיידי ולהציג טענות וראיות שיהיו מסוגלות להוות משקל נגד; החשיבות בשלב זה אינה בהצגת מכלול הטיעונים העומדים לבית העסק אלא בהצגת טיעון או ראיית זהב, באופן מדוייק ותמציתי, שיש בהם בכדי לשכנע את משתמשי רשת האינטרנט או הרשת החברתית הרלוונטית כי אין ממש בשיימינג.

 

בפן המשפטי, יש מקום לפעול למול אתר האינטרנט או הרשת החברתית במסגרתם בוצע השיימינג העסקי, על מנת שאלו יסירו מוקדם ככל האפשר את הפוסט הפוגעני. לשם כך על בית העסק להבהיר כי המדובר בפרסום המהווה לשון הרע (בהנחה שאכן כך הוא הדבר) וכי הוא בעל פוטנציאל הרסני לבית העסק שעשוי לגרום לו לנזקים משמעותיים, ויוצר עילת תביעה לבית העסק הנפגע. במקביל, יש לנסות ולאתר את מי שפרסם את הפוסט הפוגעני בכדי לשקול הגשת תביעת לשון הרע נגדו. יחד עם זאת, חשוב לציין כי נכון לעכשיו, אין הליך המאפשר לדרוש מספקיות אינטרנט למסור את הפרטים של מי שפרסם פוסט זה. לפחות בהקשר זה המצב המשפטי אינו נותן פתרון ראוי.

 

מכל מקום, דומה כי התרופה הראשונה במעלה בכל הנוגע לשיימינג עסקי היא תגובה מהירה ונחרצת. תגובה מאוחרת, גם אם השיימינג העסקי מוטעה לחלוטין ואף אם מקורו הוא במתחרה עסקי שמבקש לפגוע בבית העסק המוכפש, היא כמעט חסרת משמעות. הסיכוי למחוק פוסט שכזה או לתקן את הנזק שנגרם לבית העסק הינם קלושים עד בלתי קיימים.

 

למשרדנו מומחיות בליווי עסקים בפעילות באינטרנט לרבות התמודדות עם מצבים שכאלה. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה