© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

מסחר קמעונאי וטכנולוגיה בעולם של אחרי הקורונה

קמעונאות וטכנולוגיה

אין ספק שהשנה החולפת הובילה לשינוי בהתנהגות צרכנית. התפשטות מגיפת הקורונה השפיעה רבות על תעשיית המסחר הקמעונאי כאשר סגרים מקומיים והאיום הבריאותי הובילו לצורך של הסוחרים להסתגל במהירה למציאות החדשה.

בעוד חלק מהסוחרים בנו מותגי מסחר אלקטרוני ואתרי קניות מקוונים במשך שנים, אחרים היו פחות מוכנים ונאלצו להתאים עצמם במהרה למצב או להישאר מחוץ למשחק.

 

כדי לעמוד באתגרים החדשים בהם ניצבת הקמעונאות, פונים עתה עסקים לטכנולוגיות חדשניות בכדי לנכס לעצמם צרכנים. כפי שאלברט איינשטיין אמר: ״במהלך כל משבר, ישנה גם הזדמנות עצומה.״

 

 

להלן כמה מהמגמות הצפויות בתחום:

 

 

מציאות רבודה וזיהוי תמונה

מציאות רבודה ומדידת גוף בהתבסס על טכנולוגיות זיהוי תמונה אינן טכנולוגיות חדשות. יחד עם זאת, השנה שעברה הפכה את הטכנולוגיות הללו לבסיסיות לא רק עבור חברות ביגוד ואופנה, אשר מאפשרות ללקוחותיהן לקבל מידות מדויקות ואף לדמות את פרטי הלבוש על גופם, ומבלי לעזוב את הבית. גם מעצבי פנים וחנויות ריהוט אימצו את הטכנולוגיות הללו. הדמיה של שיבוץ עצמים במרחב נעשית יותר נגישה מה שמשרה על לקוחות את הביטחון שהמוצרים שלהם מתאימים באופן מושלם לחלל.    

 

 

בינה מלאכותית

כששעות הפעילות במרחבים מקוונים מתארכות לשירותים מסביב לשעון, ישנו צורך הולך וגדל לשירותי לקוחות ותמיכה מהימנים. בעוד נראה שקשר אנושי הוא ללא תחליף, הושגו צעדים מרחיקי לכת ביצירת צ׳אט בוטים יעילים המופעלים על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית ואשר יכולים לפתור בעיות בסיסיות ללא התערבות יד אדם. אנו יכולים לצפות שהבוטים הללו יהפכו ליותר ויותר חכמים ויתנו מענה לבעיות מורכבות עם התקדמות טכנולוגיית הבינה המלאכותית.

לא ניתן לדון בשיפורי הבינה המלאכותית בלי להתייחס גם לפרסומות ולהמלצות צרכנים. הבינה המלאכותית תופסת מקום מרכזי בהמלצות מוצרים ייעודיות ומיקוד לצרכנים ספציפיים בהתבסס על ניתוחים התנהגותיים. הדבר משפר משמעותית את הסיכוי להשלמת רכישה, גם למוצרים שצרכנים לא שקלו לקנות לפני כן.

 

ניתוח נתונים

אפילו עם המעבר לעולם וירטואלי, סוחרים עדין נדרשים לנהל את המלאי שלהם ואת הפעילות הפנימית שלהם בעולם הפיזי כראוי. חידושים טכנולוגיים בלמידת מכונות (machine learning) וניתוח נתונים יכולים לסייע לסוחרים בניהול עסקיהם, ומאפשרים להם להתייעל בהתאם. מערכות אלו יכולות לנתח ביצועים אישיים של חברי צוות, לעקוב אחרי מכירות ולספק מידע על משלוחי שרשרת האספקה.. באמצעות בינה מלאכותית מהימנה, מערכות אלו אפילו יכולות לחדש מלאי חסר באופן אוטומטי.

 

תשתיות ענן ומרכזי מידע

תעבורת רשת מוגברת יכולה להכביד על תשתיות ענן ומרכזי מידע. לכן ספקי ענן ומאגרי מידע משדרגים ומשפרים תמידית את התשתיות שלהם. בה בעת סוחרים ידרשו להשתמש בשירותים מהימנים המסוגלים לתמוך בצרכיהם המקוונים ההולכים וגדלים. חלק מהרכישות הגדולות ביותר בעולם ההיי-טק הישראלי בשנת 2020 היו בחברות טכנולוגיית ענן או מרכזי מידע . בכלל זה, רכישת מלאנוקס על ידי Nvidia בסכום של 7 מיליארד דולר. 

 

אבטחת מידע

העלייה בעסקאות מקוונות משמעותה גם שטף מקרי הונאה, גניבת מידע והפרות אבטחה. צרכנים ירכשו רק באתרים בהם ירגישו בטוחים. על כן, על סוחרים להימצא בחוד החנית של טכנולוגיות הסייבר ואבטחת המידע, שמא יסתכנו באובדן אמונם – וארנקם – של לקוחותיהם.

 

ניתן לצפות כי נראה טכנולוגיות נוספות המנסות להתמודד עם הגנה ממתקפות של תוכנות כופר, כמו גם בינה מלאכותית טובה יותר. יהיה גם צורך גובר והולך במומחיות והתמקצעות של יועצי מערכות מידע באבטחת מידע מקוון.

 

רכישות נודעות בתחום אבטחת המידע שבוצעו בשנת 2020 כוללות את צ׳קמארקס – המנתחת פגמים באבטחה טכנולוגית – וארמיס – הנותנת מענה לאיומים כתוצאה מחיבור מכשירי אינטרנט של הדברים  (IoT). כל אחת מהחברות הללו נמכרה בסכום של יותר ממילארד דולר.