© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

שיתפתי באינסטגרם תמונה שהועלתה על ידי מישהו אחר, האם הפרתי זכות יוצרים?

שיתוף תמונה באינסטגרם

שיתוף תמונה באינסטגרם, או בכל רשת חברתית, הוא דבר נפוץ שאנו עושים אפילו בלי לחשוב עליו יותר מידיי. אבל עלינו להיות מודעים לכך שלשיתוף של יצירה (תמונה, טקסט וכו') יש משמעויות מבחינת דיני זכויות היוצרים. האם כאשר אנחנו משתפים תמונות של אחרים אנחנו מפרים את זכויות היוצרים שלהם?

 

לאחרונה ניתן פסק דין של בית משפט השלום (ת"א 13814-04-18 גארי נ' דלתא) שעסק בסיטואציה הבאה: התובעת העלתה תמונה לאינסטגרם, תייגה בה את הנתבעת, והנתבעת שיתפה מחדש את התמונה (repost) באינסטגרם ובפייסבוק שלה.

 

על פניו, מדובר בהעמדת היצירה לרשות הציבור, שהיא פעולה אסורה לפי חוק זכות יוצרים. זאת, אלא אם התובעת נתנה לנתבעת רשות לבצע את הפעולה הזאת. השאלה היא האם תיוג אדם אחר מהווה מתן הרשאה לאותו אדם לשתף את התמונות שתויגו.

 

פסיקת בית המשפט

 

כאשר משתמש אינסטגרם, שהחשבון שלו ציבורי, מתייג דף אחר, מדובר למעשה באישור והסכמה שלו שהדף שתוייג יעשה שיתוף מחדש לתמונה שתויגה. כלומר, עצם תיוג הדף מהווה מתן רשות מבעל זכות היוצרים להעמיד את התמונה לרשות הציבור באמצעות שיתוף מחדש. במצב זה, השיתוף עצמו אינו מהווה הפרה של זכות יוצרים.

 

אבל זה לא הכל. בעולם זכויות היוצרים, גם אם קיבלנו רשיון לעשות פעולה כלשהי ביצירה, עלינו לתת קרדיט ליוצר היצירה. בענייננו, הנתבעת תייגה את התובעת כאשר שיתפה מחדש את התמונה, ובית המשפט קבע שמשמעות תיוג התובעת הוא שניתן קרדיט שהפרסום והתמונות הועלו על ידי התובעת.

 

חשוב לדעת שפעולות שאנו עושים ביצירות (תמונות, סרטונים, טקסט כתוב, שירים וכו') חייבות לשמור על זכויות היוצרים של בעלי היצירות, גם באינטרנט וברשתות החברתיות. אם לא נעשה כך, אנו חשופים לתביעה.

ישנם משתנים רבים בכל מקרה כזה, למשל, האם מי בעל זכות היוצרים (זה לא בהכרח מי שפרסם את היצירה), האם הוא נתן רשיון לעשות שימוש ביצירה ואיזו הרשאה הוא נתן, איזה שימוש אנחנו עושים ביצירה, והאם הוא מפר או לא, איזה קרדיט נתנו לבעל היצירה, ועוד.

 

בהתאם, חשוב גם לדעת שלפעולות שאנחנו עושים, כגון תיוג מישהו בתמונה שהעלינו, יש משמעויות משפטיות, שמשפיעות על הזכויות וההרשאות בפרסומים שהעלינו.

 

***

עו"ד גל ליפשיץ, שותפה במחלקת הליטיגציה  במשרד עורכי דין ברנע ושות'. לגל ניסיון בליווי חברות בסכסוכים הנוגעים לסוגיות של הפרות קניין רוחני.