© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

על החיים וגם קצת על המוות…

על החיים וגם קצת על המוות...

סכסוכי ירושה, טומנים בחובם פוטנציאל הרסני למרקם היחסים המשפחתי. מטבע הדברים, ככל שעיזבון המנוח גדול יותר, כך גם הופכים קרבות הירושה לקשים ומרים יותר. סכסוכי ירושה עלו בשנים האחרונות לכותרות, כמו במקרה המאבק על חלוקת רכוש העיזבון של שאול אייזנברג, שהסתיים לאחר מספר שנים. הסכסוך החל כשבנו של שאול אייזנברג הציג צילום צוואה לפיה הוא היורש של 80% מהעיזבון, כאשר ארבע אחיותיו תקבלנה כל אחת 5% ואילו האחות החמישית נושלה. לאחר מאבק ארוך, הגיעו הצדדים לפשרה לפיה ארבע האחיות תקבלנה 5% כל אחת, מהיתרה האם והבת החמישית תקבלנה 45% והבן יקבל 55%.

 

גם במקרה של ילדיו ואלמנתו של יולי עופר פרץ מאבק ירושה שהגיע לפתחו של בית המשפט. יולי עופר בצוואתו האחרונה הוריש את אחזקתו בחברת עופר השקעות לבתו ליאורה, בעוד בנו דורון קיבל חלק קטן בעיזבון. צוואה זו ביטלה צוואה קודמת שערך, בה הוריש את רכושו לילדיו בחלקים שווים. כך החל מאבק משפטי כשליאורה ביקשה לקיים את הצוואה המאוחרת ודורון התנגד לה. לבסוף הוכרע, כי ליאורה תקבל 51% מהאחזקות בחברה ודורון יחזיק ב- 15%.

 

סכסוכים אלה הם בעלי עוצמה רגשית גבוהה, מה שמקשה על השגת פשרה. זאת במיוחד כאשר בין המנוח לזוכה על פי הצוואה היה קשר רגשי עמוק או כאשר המניעים לנישול היו מניעים רגשיים. במקרים כאלה שיקולי זמן וכסף לרוב יידחקו הצידה, או כפי שביטא זאת בית המשפט העליון "הצוואה היא מסמך מיוחד במינו. היא מסמך משפטי, אך מסמך זה אינו חסר נשמה. הוא כמו מכתב אישי אחרון, ביטוי של משאלות, אהבות, רגשות ואף חשבונות, היוצאים ממעמקי לבו של אדם המהרהר במותו ובמה שיקרה אחרי מותו".

 

אז כיצד נמנע מראש סכסוכים הנוגעים לעיזבון?

צוואה היא הדרך הבטוחה ביותר לדאוג לחלוקת העיזבון על פי רצונו של הנפטר. הצוואה הינה הצהרה בכתב, המהווה מסמך משפטי, ומסדירה את חלוקת רכושו של אדם לאחר מותו וכן מבטלת כל צוואה קודמת. הצוואה כוללת הוראות מדויקות לחלוקת הרכוש ותנאים לביצועה ומתייחסת לכל רכוש שהיה לאדם בעת מותו וכן לרכוש חובק עולם (במקרים אלה מומלץ לערוך צוואה ספציפית עבור כל מדינה זרה בה נמצאים הנכסים). מנגד, הצוואה יכולה להיות כללית יותר ולפרט רק קווים מנחים כלליים לביצועה. כמו כן, אין הגבלה על מספר הצוואות שאדם יכול להשאיר אחריו, אך הצוואה המאוחרת ביותר שתקפה, היא זו שתקוים והיא מבטלת את הצוואות שקדמו לה.

 

מומלץ לפרט ככל הניתן את הנכסים הכלולים בעיזבון. יש לכך חשיבות מיוחדת כאשר יש נכסים רבים. פעמים רבות, יורשים בוחרים לוותר על חלקם בעיזבון, לערוך חלוקה מחודשת או להסתלק מכלל העיזבון או מחלקים ממנו. במידה ולא יפורטו הנכסים, היורש לא יוכל להסתלק מנכס ספציפי, ויידרש להסתלק מכלל העיזבון. למה זה חשוב? נניח שאב הוריש לשני ילדיו בחלקים שווים דירה וחשבון בנק. לאחד הילדים כבר יש דירה, בעוד שלילד השני אין. אם הנכסים פורטו בצוואה, האח יוכל להסתלק באופן ספציפי מזכויותיו בדירה לטובת אחיו השני או שהם יוכלו לערוך ביניהם הסכם חלוקת עיזבון חדש וכך יוכלו לחסוך הליכי רישום והעברה של מחצית הדירה כמו גם תשלומי מיסים נוספים.

במקרים בהם יש נכסים רבים, חשוב עוד יותר להשאיר ליורשים אפשרות לחלק ביניהם את הרכוש בהסכמה. במקרה בו העיזבון כולל נכסים עליהם הוטל עיקול ונכסים עליהם לא הוטלו עיקולים, אם לא פורטו הנכסים, היורשים יאלצו לקחת הכל או לא לקחת כלום. כאשר הנכסים מפורטים, היורשים יוכלו לקחת את הנכסים הלא מעוקלים ולהסתלק מהנכסים עליהם הוטל העיקול.

 

לקראת החתימה על הצוואה, מומלץ לקבל חוות דעת רפואית מלאה המתייחסת לתפקודו הקוגניטיבי של עורך הצוואה, כמו גם אישור מרופא המשפחה המפרט את ההיסטוריה הרפואית שלו. זאת בכדי להראות כי המצווה כשיר, צלול ובריא בשכלו ובנפשו. בנוסף, מומלץ לצלם את מעמד החתימה בווידאו, על מנת להוכיח מסוגלות לערוך צוואה באופן חופשי ולנסות להמחיש את אומד דעתו של המצווה בזמן אמת.

 

לאמור לעיל ישנה חשיבות גדולה יותר ככל שעורך הצוואה מבוגר יותר או במקרה שבו עורך הצוואה החליט לנשל מהצוואה חלק מקרוביו. כאשר יש כוונה לנשל יורש, יש לציין את הסיבה ולהסביר את המניעים. כדאי לקחת בחשבון, שבמקרים כאלו בדרך כלל תוגש תביעה בביהמ"ש לענייני משפחה על ידי היורש שנושל. במקרה שקיימת צוואה יקומו לו מתנגדים ובמקרה שאין צוואה, הסכסוך יעסוק בהיקף העיזבון (למשל נכסים שהמנוח העביר בחייו). בזמן שהתביעה מתבררת וגם הערעור לאחר מכן, לא ניתן לעשות כל שימוש בעיזבון.

 

ומה בנוגע להסכמי ממון?

פסק הדין המרכזי בנושא ניתן בפרשת בן דרור (תמ"ש 32240/96). בפס"ד זה נקבע כי במקרה של צוואה הסותרת הסכם ממון, הוראות הסכם הממון עדיפות. זאת מכיוון שהסכם הממון נעשה בעוד הנפטר היה בחיים. בכדי לשנות הסכם ממון, שני הצדדים נדרשו להסכים לשינוי, בעוד יורשי הנפטר לא היו צד להסכם ולא יכלו להתנגד לו. במקרה של קיום הסכם ממון בין בני זוג, מומלץ לערוץ צוואה על מנת שהצד השני יהיה מנוע מלטעון לזכויות בעיזבון מכוח חוק הירושה.

 

בכל אחד מהמקרים המצוינים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בדיני ירושה ובעריכת צוואות, כדי למנוע סכסוך עתידי בין בני המשפחה, במיוחד כאשר ישנם נכסים רבים.

 

פורסם לראשונה באתר Dun's 100 כלכליסט