© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

בדרך לאקזיט? כמה עצות לדרך

החברה הגיעה לצומת דרכים משמעותית ואתם מתחילים לדבר על אסטרטגית אקזיט? לפני שפותחים את השמפניה, כדאי לשקול את הגורמים הבאים כדי להבטיח שאכן החברה מוכנה בצורה הטובה ביותר למכירה. ראשית, יש לבצע הערכת שווי של החברה ולוודא שזהו העיתוי המתאים למהלך. בנוסף, יש לוודא שכל הדו"חות הכספיים והספרים מסודרים, ושכל חובות המס והמיסים השוטפים שולמו במלואם. רצוי מאוד לקחת את המושכות לידיים, ולהיות מעורבים באופן מלא בתהליך תכנון אסטרטגיית אקזיט.

 

באיזה שלב במחזור החיים נמצאת החברה?

 

לכל סטארט-אפ יש מחזור חיים. קביעת העיתוי הנכון לבצע אקזיט מוצלח, תלויה בשלב בו נמצאת החברה. אמנם, יש חברות שנהנות מזרימה פתאומית של מזומנים וצמיחה מהירה מייד לאחר שלב ה-Seed, ובעליהן מחליטים לנטוש את הספינה כבר בשלב הזה. אבל רוב היזמים המנוסים מחליטים לחכות עד שהעסק מתייצב, וממשיכים ללוות את החברה מעבר לשלב הראשוני – דרך שלב הצמיחה ועד לבשלות.

 

מהו העיתוי הנכון לבצע אקזיט?

 

השגיאה המשמעותית ביותר שעושים בעלי עסקים היא המתנה ממושכת מדי עד שמתכננים את האקזיט. האקזיט המוצלח ביותר קורה בתקופות של צמיחה דרמטית בחברה, כשניתן להראות ערך לקרנות הון סיכון ופריווט אקוויטי. משקיעים אלו רואים פוטנציאל ברכישת חברה אם יש לה הערכת שווי המבוססת על מגמות עלייה בהכנסות ובתזרים המזומנים, ואם היא מראה התפתחות במוצרים ושירותים. בשלב זה, צריך לבחון האם לעסק יש את היכולת לשמור על המשך צמיחה, ואם לחברה יש את האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהתרחבות נוספת מבחינה ניהולית. התוצאה של בחינות אלו היא קריטית לקביעת העיתוי הנכון.

 

האם מוצה פוטנציאל השוק באופן מלא?

 

אם חברתך הגיעה לשלב של יציבות – מייצרת הכנסות, מציגה רווחיות באופן קבוע, בעלת בסיס לקוחות איתן, ולא ניתן לראות התרחבות נוספת בעתיד לנראה לעין – ייתכן שפספסת את העיתוי הנכון לבצע אקזיט על ידי קרנות הון סיכון ופריווט אקוויטי. אולם, החברה עשויה להיות מועמדת מובילה לרכישה על ידי חברה מתחרה או על ידי אחת מחברות ענק בתחום. לאחר שמיצית את טקטיקות התמחור התחרותי ושיטות השיווק השונות, כל התרחבות נוספת עשויה לגרור הוצאות מופרזות. זהו השלב בו מוצה פוטנציאל השוק והשגת את הערך המרבי עבור עסקת רכישה אסטרטגית.

 

הערכת שווי

 

הערכת שווי קובעת את הערך הנוכחי של החברה. על אף שיש מגוון שיטות לביצוע הערכת שווי, כדאי להתייעץ עם מומחה שיעריך את המבנה הפיננסי של חברתך, היסטוריית ההכנסות, מגמות הצמיחה, איכות הצוות הניהולי, שווי השוק של נכסי החברה וצפי התזרים העתידי, כדי לקבוע הערכת שווי.

 

עלויות

 

מאמצים להשביח את שווי החברה למטרת אקזיט יכולים לקחת זמן ולעלות הרבה כסף. במקום זה, תוכל למקסם את האקזיט שלך על ידי חיזוק או שדרוג של התנהלות החברה – מערכות הניהול והמערכות הפיננסיות שלה, יחד עם העסקת אנשי מקצוע כדי לוודא שאתה מוכן להראות את החברה במיטבה.

 

source: barlaw.co.il