© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

חברות סטארטאפ ויזמים – כך תשמרו על הקניין הרוחני שלכם

כך תשמרו על הקניין הרוחני שלכם

כידוע, בלב כל חברת סטארט-אפ או חברת טכנולוגיה מצליחה נמצא רעיון מעולה. המיקוד של הרבה חברות סטארט-אפ הוא בהבאת רעיון לשוק במהירות האפשרית. עם זאת, במקרים רבים, מתוך חיפזון, המייסדים שוכחים להגן כיאות על הנכס החשוב ביותר של החברה – קניין רוחני. להלן כמה צעדים בסיסיים שחברות טכנולוגיה יכולות וצריכות לנקוט על מנת להגן על הקניין הרוחני שלהן:

 

בקרת גישה כצעד להגנת קניין רוחני

 

פיתוח בקרת גישה חזקה, פיזית ודיגיטלית, יכול להבטיח שלא תהיה לאף גורם גישה למידע רגיש. ניתן להפחית את הסיכון להפרת זכויות קניין רוחני על-ידי הגבלת החשיפה ושמירת המוצרים כסוד ככל האפשר.

 

הסכמי סודיות

 

אפילו תוך כדי גיוס מייסדים נוספים למיזם או בשלבים מקדמיים של מו"מ של הסכמים מסחריים עם לקוחות או גיוס השקעה, יש לדאוג להתקשר בהסכמי סודיות עוד בטרם חשיפת הרעיון והטכנולוגיה העומדת בבסיס המיזם. יש לוודא שההתחייבויות לשמירת סודיות חלות גם על כל גורם המקבל מידע סודי של החברה, הן במהלך תקופת ההתקשרות והן במהלך תקופה מסוימת לאחר סיומה.

 

התחלה נקיה

 

יש להימנע ככל הניתן מהקמת חברה יחד עם מייסדים ו/או עובדים אשר מועסקים במקביל על-ידי חברות אחרות או אשר נמצאים בתהליך לימוד לתואר שני או שלישי, מאחר והעסקה או לימוד לתארים מחקריים כאמור כוללים, על פי רוב, במסגרת הסכמי ההעסקה או תקנוני המוסד האקדמי, סעיפי שמירת סודיות ובעלות באמצאות, אשר עלולים לסכן את הקניין הרוחני שיפותח במסגרת החברה החדשה. יש לעשות את כל המאמצים האפשריים על מנת להתחיל את המיזם החדש עם מייסדים ועובדים המחויבים רק למיזם החדש. זאת, על מנת לחסוך מעצמכם "כאבי ראש"  בהמשך הדרך.

 

תיעוד בעלות על הטכנולוגיה

 

יש לשמור על כל הראיות, הרשומות וכל תיעוד אחר הקשור להמצאות של החברה ופיתוחיהן כהיערכות לפוטנציאל של הפרות זכויות קניין רוחני על-ידי גורמים שלישיים. על מנת להוכיח את תהליך הפיתוח במיזם, יש לוודא שכל תיעוד ורשומה מתוארכים בהתאם.

 

הגנות על קניין רוחני

 

יש לזהות ולהגדיר את סוגי הקניין הרוחני אשר חיוניים למיזם  (פטנט, סימן מסחרי, עיצוב או זכויות יוצרים) ולהחליט על הדרכים להגן עליהם. מאחר ורוב ההגנות על קניין רוחני כרוכות ברישום ומוגבלות לטריטוריה מסוימת, יש לאמץ גישה גלובלית מראש. אם בכוונת המיזם לפעול במספר מדינות, יש לדאוג להגנות על הקניין הרוחני של המיזם בתחומי השיפוט של אותן מדינות רלוונטיות.

 

קוד פתוח

 

לפני שמחליטים לשלב קוד פתוח בקניין הרוחני, חשוב לבחון באופן מעמיק את תנאי הרישיון החלים על תוכנות אלו. חשוב לבחון את כל דרישות ומגבלות השיתוף והדיווח החלות עליו. נכון שהשימוש בקוד פתוח מהווה פתרון מהיר ויעיל, אולם עלול להוביל למצב בו החברה נאלצת לשתף את הקניין הרוחני שלה עם גורמים שלישיים. זאת, כתוצאה מהכללת רכיבי קוד פתוח מסוימים בקוד המקור של החברה. על כן, לכל הפחות, יש לבצע בחינה מדוקדקת של תנאיי השימוש במקור פתוח ולבחון אותם מול השימוש ברשיונות מקור פתוח אשר מציעים דרישות פיתוח מחמירות ומול פיתוח עצמי.

 

מדיניות החברה יכולה לסייע בהגנה על קניין רוחני

 

חשוב להטמיע תרבות שמירת סודיות בקרב העובדים ולקבוע מדיניות חברה שתסייע במניעת חשיפת קניין רוחני. הן בתוך החברה והן מחוצה לה לגורמי חוץ.

 

Source: barlaw.co.il