© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

תכנון נכון לקראת גיוס הון שני לסטארטאפ שלכם

חברות סטארט-אפ עוברות במהלך חייהן שלבים שונים של גיוסי הון, כאשר לכל גיוס מורכבות משלו. ללא קשר למספר סבבי הגיוס אשר עברה החברה, הקושי הכלכלי והרדיפה אחרי הזרמת כסף חדש לא מרפה מהמייסדים. בטח כאשר אנחנו מדברים על השנים הראשונות של הסטארט-אפ.

כבר לאחר השלמת הגיוס הראשוני, מגיעים קשיים נוספים, תחומים חדשים ושאלות מהותיות אשר נדרש להן פתרון והתייחסות מידית ומחייבות את החברה לפנות לגיוס נוסף. לכל שלב ושלב בחיי הסטארטאפ יש את הייחודיות והתסבוכות שלו, ועל המייסדים להכיר אותן ולהתכונן אליהן היטב טרם פונים הם לגיוס חדש.

 

אתגרים לאחר גיוס ההון הראשון

 

קצת לאחר השלמת הגיוס הראשוני של החברה, מוצאים עצמם המייסדים עם צוות עובדים גדול יותר, עם בעלי מניות חדשים, עם חבר נוסף (או שניים) היושב לצידם בדירקטוריון החברה, כל זה כאשר החברה נמצאת באחד משלביה הקריטיים ביותר, בו היא צריכה להתעצב, להתייצב ולנוע בכיוון הרצוי.

אך במהרה מגלים המייסדים כי המציאות והאתגרים הלא נגמרים שהחברה עומדת בפניהם, אינם עולים בקנה אחד עם הציפיות והתוכניות ערב הגיוס הראשוני. קצב שריפת המזומנים של החברה גדול מאשר תוכנן, כמות האופציות שניתן להעניק לעובדים הקיימים או לגייס באמצעותן עובדים חדשים פוחתת באופן משמעותי. חלק מהמשקיעים איבדו עניין בחברה ולעיתים גם חלק מהמייסדים קיבלו החלטה להמשיך הלאה להרפתקה חדשה.

כדי שהחברה תוכל לעמוד באתגרים אלו אין מנוס מלפנות בהקדם לגיוס נוסף.

 

גיוס הון שני – תכנון וביצוע

 

רגע לפני גיוס ההון השני, למייסדים צריכה להיות תמונה יותר ברורה על מהות החברה ומה צופן לה העתיד. בהתאם, גיוס הון שני יתבסס לא רק על הרעיון, השאיפות או הפוטנציאל של החברה, אלא גם על הפעילות הממשית אשר ביצעה החברה עד לאותה עת. לדוגמה על בסיס המוצר או האב-טיפוס שהחברה פיתחה ועל הוכחת ההיתכנות שלו. בעת הגיוס, נכון להתמקד יותר בגובה הגיוס הנדרש לחברה ולא בשווי שנקבע לחברה.

בתכנון הגיוס השני על המייסדים להבין את השלכותיו על טבלת ההחזקות של חברה, הן נכון למועד הגיוס עצמו והן צופה פני עתיד. יש ליצור הבחנה בין מייסד אשר עדיין פעיל בחברה לאחד אשר פרש במהלך הדרך. יש לוודא כי לחברה יש יכולת להעניק אופציות לעובדיה (הקיימים והעתידיים) וכל זאת בראיה של אקזיט עתידי. כלומר, חובה ליצור איזון נכון בין התמריצים אשר החברה מעניקה למייסדיה ועובדיה המהותיים ובין רצון המשקיעים לתשואה גבוהה על השקעתם.

כחלק מהגיוס השני, על המייסדים להתכונן ולקבל את העובדה שהם יאבדו את שליטתם הבלעדית בחברה. כמעט בלתי נמנע כי הרוב בדירקטוריון יועבר מידי המייסדים לידי המשקיעים. בהתאם, חשוב לבחון טוב את זהות המשקיעים שנכנסים לחברה. לא להסתנוור רק מהכסף, אלא להבין כי למשקיעים אלו תהיה השפעה משמעותית על התנהלות החברה בהווה ובעתיד. לבחון מה המשקיעים יכולים לתרום לחברה והאם יש להם את היכולת לסייע ולקדם את החזון שלכם.

יש שיגידו שסבב הגיוס השני הוא קו פרשת המים של החברה ו'התבגרותה' משלב הנחת היסודות לשלב הבנייה.

 

משרדנו ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לגיוס הון לסטארטאפ שלכם. 

Source: barlaw.co.il