© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

חמישה דברים שלא ידעתם על השקעות אימפקט

השקעות אימפקט

השקעות אימפקט הפכו בעשור האחרון למגמה בינלאומית להתמודדות עם האתגרים הגלובליים בתחומי הסביבה, הרווחה, הבריאות, התעסוקה והחינוך. על רקע התפתחות תחום השקעות האימפקט, כדאי להכיר מספר מושגים מרכזיים שיכולים לעזור גם לכם בעת בחינת השקעה בכלל, ובתחום האימפקט בפרט.

 

השקעות אימפקט (Impact Investing) –

השקעות אימפקט הן השקעות פיננסיות במסגרתן נבחנים גם שיקולים חברתיים או סביבתיים בעת בחינת כדאיות ההשקעה וזאת בנוסף לכדאיות הכלכלית הטמונה בהשקעות אלו. השקעת אימפקט יכול שתבוצע, בין היתר, בתאגיד שמייצר פתרון מסחרי לבעיה סביבתית ו/או חברתית המהווה חלק מהמודל העסקי שלו, כאשר ביצוע ההשקעה כרוך במדידה של האימפקט החברתי ושל התשואה הכלכלית. בהקשר זה, יש לציין כי את התשואה החברתית ניתן לכמת באמצעות מדדים מסוימים דוגמת מדד ה-ESG ודירוג "מעלה" (כפי שיפורט בהמשך).

 

קרן אימפקט

קרן האימפקט הינה קרן המגייסת כסף ממשקיעים על-מנת להשקיעו בגופים בעלי תשואה כלכלית ותשואה חברתית מדידה. בדרך כלל, הקרן תתנהל לפי עקרונות מנחים של השקעה בתאגידים שנתפסים כמקדמים מטרות סביבתיות או חברתיות וכן תאגידים הנתפסים כפעילים בתחום ה-ESG (Environmental, Social, Governance), וזאת בהתאם להגדרות הקרן. הרכב ההנהלה של קרנות אימפקט יכלול בדרך כלל גם מנהלים מתחומי ה-ESG לצד המנהלים מתחומי הפיננסים.

 

איגרות חוב חברתיות

איגרות חוב חברתיות מאפשרות גיוס הון ממשקיעים לטובת מימון יעדים חברתיים וכן תכניות חברתיות מוגדרות. במידה והתכניות מצליחות, הגוף הציבורי שהנפיק את איגרות החוב, או המדינה, משלם עבור איגרות החוב תשלומים הגדלים ככל שהתוצאות החברתיות של התכניות, או היעדים, טובות יותר. המשקיעים באג"ח חברתי הם לרוב משקיעים מתוחכמים בעלי היכרות וניסיון בשוק ההון. בישראל, מונפקות מספר איגרות חוב חברתיות על-ידי תאגידים שאינם למטרות רווח (למשל, עמותות וחברות לתועלת הציבור). דוגמא לכך היא הנפקת איגרות חוב חברתיות להגברת היקף בוגרי מתמטיקה ברמות 4 ו-5 יחידות בגרות ברהט אשר בוצעה על-ידי Social Finance Israel, המאוגדת כחברה לתועלת הציבור.

 

תאגידי B (Benefit Corporations)

תאגידי B הם תאגידים המחויבים למטרות חברתיות. מדובר בתאגידים מסחריים הפועלים באופן שונה מעסק רגיל תוך אימוץ מודל ״שורת הרווח הכפולה״. כלומר, לתאגידים אלה מטרה כפולה – לייצר רווחים כלכליים ובמקביל (אך לא במקום) לפעול לרווחה במישור החברתי בדמות הגנה על הסביבה, הגנה על עובדים וכיו"ב.

 

ESG (Environmental, Social, Governance)

מדד הבוחן סביבה, חברה וממשל תאגידי לפיו, כל חברה הנבחנת על-פי מדד ה- ESG מקבלת ציון מספרי וממוקמת בטווח המספרים של המדד. מדד ה-ESG מהווה מעין תו תקן עולמי לפיו משקיעים מכל העולם יכולים לבחון את היבטיה החברתיים של החברה (ככל שקיימים כאלה) אשר לא נכללים בדוחותיה הכספיים. המדידה על-פי מדד ה- ESG מתבצעת באמצעות מספר רב של קריטריונים, למשל: זכויות אדם, שמירה על הסביבה, התנהלות עסקית, מעורבות בקהילה וכו'.

 

דירוג מעלה

דירוג מעלה הוא מדד ישראלי לאחריות תאגידית הדומה במהותו ובקריטריונים למדד ה- ESG. המדד מספק למשקיעים מידע על מידת האחריות החברתית של חברות ציבוריות ישראליות (המונפקות בבורסה).

 

***

בכל שאלה נוספת שיש לכם בנושא, אתם מוזמנים לפנות לעורך דין שגיא גרוס. שגיא עוסק במתן חוות דעת משפטיות במגוון תחומים, לרבות דיני הגנת הסביבה,  הגבלים עסקיים, דיני הגנת הצרכן, ודיני מכרזים.