© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

הנפקה בבורסה – מה חשוב לדעת

הנפקה בבורסה – מה חשוב לדעת

חברה פרטית אשר שוקלת לבצע תהליך הנפקה ראשונה לציבור (IPO) ולהפוך לחברה ציבורית צריכה לדעת שזהו תהליך ארוך ומורכב, אשר עלול להציב בפניה קשיים רבים.

 

דוגמא טובה  לכך מהעת האחרונה הינו ניסיון ההנפקה המתוקשר של חברת WeWork, שביקשה להנפיק את מניותיה לציבור ב-NASDAQ בניו יורק, אולם לאור הקשיים הרבים שהתעוררו במהלכו עצרה החברה את התהליך.

 

הנפקה ציבורית טומנת בחובה יתרונות רבים. בין היתרונות הגדלת הון החברה ונזילותה, הקניית יכולת לבצע גיוסי הון נוספים, סחירות מניות החברה, הגדלת המודעות לחברה ושיפור תדמיתה. יחד עם היתרונות הללו כדאי לקחת בחשבון גם חסרונות רבים הכוללים את העלות הגבוהה של ההנפקה, רגולציה רבה שתחול על החברה, חשיפה משפטית גבוהה יותר ביחס לחברה פרטית, הכנסת "שותפים" לרווחי החברה, מגבלות על שכר בכירים, מגבלות על ביצוע עסקאות עם בעלי עניין ואיבוד שליטה בלעדית על החברה.

 

בשל כך, לפני שמחליטים לבצע הנפקה ראשונה לציבור כדאי לבצע בחינה מעמיקה של התהליך. הנה מספר נקודות שכדאי לשקול:

 

דרכי גיוס מימון חלופיות

 

הנפקה לציבור תכליתה לרוב להשיג מימון לצורך פעילות החברת וצמיחתה. אולם קיימות גם אפשרויות נוספות להגשת מטרות אלו כגון נטילת הלוואות והנפקת מניות פרטית.

 

היתרון המשותף לשתי חלופות אלו הן שניתן לבצען בהליך פשוט ומהיר יחסית להנפקה ציבורית. כמו כן, ובהשוואה להנפקה פרטית – בנטילת הלוואה החזקותיהם של בעלי המניות אינן מדוללות, ובהנפקה פרטית החברה יכולה לבחור את זהותם בעלי המניות החדשים.

 

האם החברה אטרקטיבית להנפקה?

 

משקיעים בשוק ההון בוחנים בד"כ את בשלות החברה, פוטנציאל הרווחיות של החברה, היקפי הפעילות וההכנסות – האם החברה בתחילת דרכה או שמא הינה חברה מבוססת, איכות המוצר של החברה ובייחוד ביחס למוצרים אחרים מתחרים בשוק, מצב השוק (עולה או יורד) ואיכות הנהלת החברה.

 

הנפקה בבורסה: היבטי מס

 

לחברה ובייחוד לחברות עם מבני שליטה מורכבים, יכולים להיווצר אירועי מס כתוצאה מההנפקה. חבויות מס גם עלולות להיווצר לבעלי המניות של החברה המנפיקה וכן לעובדיה. יש להיוועץ עם יועצי מס מתאימים בטרם תחילת התהליך על מנת לבחון את החשיפות המיסויות הפוטנציאליות.

 

חתמי ההנפקה

 

החתמים מלווים את החברה בתהליך ההנפקה מתחילתה ועד סופה (כיום מדובר בעיקר בהפצה), והם מהווים גורם מהותי להצלחתה. גופים אלו אמורים להכיר את השוק ושחקניו (ובעיקר את הגופים המוסדיים), את סיכויי הצלחת ההנפקה, כיצד לתמחר ובחירת מועד להנפקה. על כן, חשוב לבחור בחתמים הנכונים שילוו את החברה בתהליך ההנפקה. המאפיינים החשובים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת חתם הינם ניסיונו של החתם בביצוע הנפקות, המוניטין הקיים לחתם בשוק, הכרותו עם הגופים המוסדיים ויכולתו להפיץ את מניות החברה בשוק.

 

הנקודות שלעיל מהוות רק חלק ממספר רב של שיקולים שיש לבחון בטרם מתחילים בתהליך הנפקה ראשונה לציבור. קיימות עוד סוגיות רבות שיש לבחון כגון מה להנפיק (אג"ח או מניות), איפה להנפיק (בארץ או בחו"ל) ועוד.

 

בחינה מעמיקה וקפדנית של תהליך ההנפקה בטרם יציאה לדרך יכולה לסייע משמעותית לחברה בהפחתת הקשיים הרבים שעלולים לצוץ במהלכה.

 

Source: barlaw.co.il