© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

חזון 2/20 – האם קפצנו מעבר לגדר?

חזון 2/20 – האם קפצנו מעבר לגדר?

תעשיית קרנות הגידור נמצאת בקצב צמיחה מרשים וכיום כבר קיימות בארץ למעלה מ 100 קרנות גידור מקומיות. במאמר זה ננסה להסביר מה הפך את קרנות הגידור לפופולריות כל כך.

 

מה זה בעצם קרן גידור?

קרן גידור היא סוג של קרן השקעות. הקרן נוקטת באחת ממספר אסטרטגיות השקעה שונות, כשהרבה מהן שואפות לנצל שינויים בשוק תנודתי, סיכון בסיסי או הזדמנויות ארביטרז'. בארץ, רוב קרנות הגידור מוקמות כשותפות מוגבלת ישראלית או זרה. כלומר ישות, הקשורה למנהל קרן מקצועי, הפועלת כשותף כללי או כשותף מנהל והמשקיעים בה מהווים שותפים מוגבלים. סכום ההשקעה המזערי הנדרש הוא לרוב גבוה, כאשר מנהל הקרן מנהל אותה במטרה למקסם את התשואות למשקיעים באמצעות ניצול סיכונים. מנהל הקרן הוא חברה מוגבלת באחריות, בעוד המשקיעים הינם יחידים או ארגונים שאין להם מעורבות כלשהי בניהולה.

 

הרגולציה בהתאם לדין הישראלי

בישראל לא קיימת רגולציה ייעודית להסדרת קרנות גידור. אף על פי כן, הוראות רבות הנכללות במסמכי ההקמה של קרנות הגידור נלקחות מתקנות הקשורות, למשל, לחוקי המיסוי, קרנות הנאמנות וניירות ערך. מכיוון והתמורות למנהלי קרנות גידור תלויות בביצועים, אסור להם להחזיק ברשיון כיועץ או כמנהל תיק השקעות בהתאם לסעיף 24 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות. חברות קרנות גידור הפועלות מול משקיעים כשירים מקבלות פטור מסעיפים מסוימים בחוק הייעוץ . חברות המנהלות כספים עבור בן משפחה, או הינם יחידים המנהלים כספים עבור פחות מחמישה אנשים מקבלות פטור בהתאם לסעיף 3(א)(3) או סעיף 3(א)(7).

 

הנטל הרגולטורי על קרנות גידור מחמיר פחות מזה שחל על הגופים נהתונים לפיקוח מלא בחוק הייעוץ ומהווה גורם אטרקטיבי עבור מנהלי קרנות גידור, השואפים לבסס את הנסיון המוכח שלהם.

 

בכל מקרה, מנהלי קרנות גידור נשארים כפופים לצו איסור על הלבנת הון. עליהם לזהות את המשקיעים ומקורות המימון שלהם, ולוודא שהם מחזיקים בביטוח מתאים ובבקרות ניהול הולמות  עבור העסק.

 

איגוד קרנות הגידור

איגוד קרנות הגידור בישראל הוקם בשנת 2015 ושם לו למטרה (א) לייצג ולקדם את האינטרסים המשותפים של ענף קרנות הגידור עם גופים ממשלתיים בישראל; (ב) להוציא המלצות לשיטות העבודה המומלצות (best practices) של התעשייה בישראל; (ג) לספק גישה למידע מקצועי; (ד) להרחיב ולהעמיק את הידע בקרב השוק והציבור לגבי ענף קרנות הגידור.

מספר המצטרפים לאיגוד נמצא במגמת עליה, וחבריו מבקשים הכוונה לגבי שיטות עבודה מומלצות בעולם בקשר להיבטים שונים של ניהול הקרן.

 

נציין כי משרדנו הינו היועץ המשפטי של האיגוד. 

 

הצעות מכירה ייחודיות (unique selling propositions – USP)

קרנות גידור ישראליות נוטות להיות קטנות יותר מבחינת נכסי הניהול. מעטות מהקרנות מנהלות מעל 100 מיליון דולר. ביחד עם עבודה בצוותים קטנים ותהליך קבלת החלטות מהיר, הקרנות הקטנות מצליחות ליישם את האסטרטגיה שלהן עם גמישות וזריזות רבה יותר מאשר הקרנות הגדולות יותר באותו פלח שוק גלובלי. אפשר לטעון שמצב זה קיבל ביטוי בתשואות האטרקטיביות יחסית שנרשמו בזמן האחרון.

 

עבור משקיעים ישראלים המסוגלים להרשות לעצמם להשקיע בהן, ענף קרנות הגידור המקומי מציע שיטה מבורכת של פיזור חשיפות ההשקעה. זאת לעומת הקרנות המסורתיות, המציעות הזדמנויות השקעה שמרניות מאוד – בדרך כלל long-only equity (רק רכישות רגילות של מניות) או קרנות נאמנות המחזיקות בנכסים או אגרות חוב.

 

תגמולים למנהל הקרן

קרן גידור מנוהלת על ידי מנהל אשר מקבל בדרך כלל דמי ניהול שנתיים בשיעור של 2.5% – 2% מהיקף ההשקעה. כמו כן גם עמלת הצלחה (תלויות ביצועים) בשיעור של כ- 20% מהרווחים מעל מדד הייחוס של הקרן. מקובל לגבות עמלות ביצוע במצב בו הקרן עלתה מעל מה שנקרא "סימן גובה המים" – high water mark. זה אומר כי המנהל יקבל את עמלת הביצוע הבאה רק אם הוא הצליח להרים את הקופה מעל ביצועי השיא בתשואה הקודמת, וזאת כדי למנוע מצב בו משקיע ישלם עמלת ביצוע פעמיים על אותו upside.

 

קרן גידור – חבויות המס בישראל

סיבה נוספת להקמת קרן הגידור בישראל כשותפות מוגבלת, במקום כחברה, הוא היתרון המיסוי שנוצר בעקבות תקדים שנקבע בהחלטת מיסוי מקדמי שהוצעה לשחקנים הראשונים בענף קרנות הגידור בארץ. הם הגישו בקשה וקיבלו החלטת מיסוי מרשות המסים לפיה הרשות לא תגבה תשלום מס מכל משקיע ומשקיע בקרן גידור על בסיס חישוב המימושים הפרטניים שלהם במצטבר, אלא תחייב את הקרן במס בשיעור של 30% בשנה. על מנת לוודא שהמשקיעים יהיו מסוגלים לעמוד בתשלום המס השנתי, קרנות גידור רבות מבצעות חלוקה שנתית למשקיעים בגובה חבות המס. שיטת פעולה זו הפכה להיות פופולרית מאוד, הודות לפשטותה, ומאז, משווקי קרנות גידור רבים אימצו שיטה זו.  לעומת זאת, עבור קרנות גדולות יותר, קרנות בהן רוב המשקיעים הינם מוסדיים או אינם ישראלים, יתכן שצורת הקמת קרנות הגידור המקובלת בחו"ל תהיה מתאימה יותר.

 

Source: barlaw.co.il