© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

כתב אישום ראשון בארה"ב הקשור לעבירות סחר פנים ב-NFT

יד בלוקצ'יין

משרד המשפטים האמריקאי (ה-DOJ) הגיש בימים האחרונים כתב אישום ראשון מסוגו כנגד אחד מעובדי OpenSea, פלטפורמת מסחר NFT (Non Fungible Tokens) הגדולה בעולם.

 

העובד מואשם בתרמית מקוונת ובהלבנת הון, בקשר לתכנון ביצוע עבירת סחר במידע פנים של NFT. על פי כתב האישום, העובד השתמש לכאורה במידע חסוי בנוגע לטוקנים שהפלטפורמה עתידה להציג באתר הבית שלה, כדי לקצור רווח שלא כדין.

 

נכסים כניירות ערך

הגשת כתב האישום (US v. Chastain) הינו אירוע תקדימי בו תובעים פדרליים הגישו תביעה בסוגית סחר פנים הקשורה בנכסים דיגיטליים. כיוון ש-NFT's אינם מוגדרים בהכרח כניירות ערך, נדמה כי נכסים דיגיטליים אלו לא נופלים תחת חוקי ניירות ערך פדרליים (Securities Exchange Act of 1934), האוסר על סחר פנים במניות ובניירות ערך אחרים. המכשולים שניצבים בפני הגדרת נכסים דיגיטליים כניירות ערך לא עצרו את הרשויות בארה"ב מנקיטת צעדים כדי למנוע פעולות המוגדרות כלא חוקיות ביחס לניירות ערך גם ביחס לנכסים הדיגיטליים, מאחר שהאישומים לא עסקו בשאלה האם הנכס הוא אכן נייר ערך. במקום זאת, משרד המשפטים האמריקאי (ה-DOJ) פעל להגשת כתב האישום במסגרת חוק ההונאה המקוונת – התקנות הכלליות המגנות מפני גזל של כסף או רכוש דרך מזימות תרמית.

 

הרחבה משמעותית של רגולציה

כתב האישום עשוי לענות על שאלה שמעוררת דיונים רבים מזה תקופה ארוכה. השאלה היא האם וכיצד יש ליישם חוקים שנועדו להגן על צרכנים בשוק הפיננסי הקונבנציונלי במרחב הנכסים הדיגיטליים.

 

בנוסף, כתב האישום הוכיח לקהילת הנכסים הדיגיטליים שה-DOJ יעשה ככל הדרוש כדי להגן על צרכנים במרחב הזה, וכדי להביא לדין שחקנים סוררים. US v. Chastain עשוי לסמן את תחילתה של מגמת הרחבה משמעותית של פעולות רגולציה ואכיפה על תחום הנכסים הדיגיטליים ופלטפורמות המסחר בהם. למעשה, האישומים לבדם יוצרים מסלול ברור להגשת כתבי אישום עתידיים, ללא קשר לסיווג של הנכסים כניירות ערך.

 

על פי דיווחים האחרונים ה-SEC החל לבצע בדיקות באילו אמצעים בורסות קריפטו נוקטות על מנת למנוע שימוש במידע פנים. כרגע, ככל הנראה, מדובר בפנייה של ה-SEC לבורסות קריפטו גדולות, בדרישה לגילוי מסמכים ומסירת מידע על נהלים פנימיים ועל מדיניות המיושמת כדי למנוע סחר ולהתגונן מפני עבירות סחר פנים.

 

החשיבות של מדיניות ציות ואכיפה פנימיות

חשוב ששחקנים בתעשיית הקריפטו, לרבות אך לא רק, בורסות קריפטו, פלטפורמות מסחר, משקיעים, ספקי שירות בנכסים דיגיטליים וחברות, יראו בכתב האישום הזה כהזדמנות להתחיל  ולהעריך את מדיניות הציות שלהם ואת היישום שלה בפועל. כל השחקנים בשוק, בייחוד אלה העוסקים באסימונים דיגיטליים, צריכים לצמצם את חשיפתם דרך אימוץ מדיניות ברורה אל מול ההנחיות של הרגולטורים השונים שבסביבתם הם פועלים. אמנם, תכניות ומדיניות ציות נפוצות יותר בקרב חברות ציבוריות כאמצעי זהירות והגנה, אך הן הופכות לחשובות יותר ויותר גם עבור חברות ושחקנים בתחום הנכסים הדיגיטליים. 

 

***

צוות מחלקת הרגולציה והבלוקצ'יין במשרד ברנע ג'פה לנדה עומד לרשותכם בכל שאלה לגבי פעילות בלוקצ'יין, מטבעות וירטואליים ו-NFT בישראל וסוגיות אחרות.

***

תגיות: NFT | מידע פנים