© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

התחלה נכונה לאקזיט מוצלח

אסטרטגיית אקזיט

יזמים? מקימים סטארט אפ? השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מהי אסטרטגיית האקזיט שלכם? אם  אינכם יודעים את התשובה עליכם לעצור ולתכנן, כי אסטרטגיית האקזיט היא התכנית של החברה להצלחה.

 

מה החשיבות בגיבוש מוקדם של אסטרטגיית אקזיט?

  • מאפשרת תיאום ציפיות בין כל היזמים של החברה למניעת סכסוכים עתידיים
  • ביכולתה להשפיע על הסכם המייסדים, תקנון החברה וכדומה וכן על מבנה ההון שלה, ולסייע בגיבוש אסטרטגיה נכונה בנוגע ל-IP של החברה.
  • בכוחה לקבוע את יכולת החברה החדשה לגייס כספי משקיעים. משקיעים דורשים לדעת מהי אסטרטגיית האקזיט שלכם, שכן הם אולי סומכים עליכם שתדעו לפתח את הטכנולוגיה ולהגיע לשוק, אך לא בהכרח סומכים עליכם שתדעו לעשות את העבודה הקשה והסיזיפית של ייצור, שיווק, מכירות ושירות.

 

משקיעים יודעים שהרווח מההשקעה בחברות סטרט-אפ יגיע רק במקרה שלחברה יהיה אקזיט .לכן הם אינם מעוניינים להיכנס לחברה שלא יודעת איך לממש את נכסיה, כל שכן כשמייסדיה אינם מתכוונים לבצע אקזיט ולתת להם את החזר ההשקעה לו הם מצפים.

לצערנו, לא כל היזמים מבינים את חשיבות האקזיט שמחזיר תמורה על ההשקעה. יש יזמים רבים הנוקטים את גישת ה – life style exit , כלומר משיכה של כספים מהחברה באמצעות משכורות גבוהות ותנאים נלווים על חשבון המשקיעים, ובעיקר על חשבון צמיחת החברה שהם הקימו ומנהלים, עד לגוויעתה האיטית.

'אקזיט' אינו אומר בהכרח כי עליכם לעזוב את החברה שהקמתם בעמל רב. למעשה, כשהיציאה נעשית באמצעות מכירה של החברה לצד שלישי, תנאי הסכם המכירה עשויים במקרים רבים לחייב אתכם להישאר לתקופה מינימלית של שנה עד שלוש שנים לאחר רכישת החברה, כדי להבטיח המשכיות ויצירת ערך עבור הקונים.

במקרה של מכירת החברה לצד שלישי, מייסדיה נהנים פעמים רבות להמשיך לפתח את החברה ולבלות בה תקופה ארוכה נוספת מהקריירה שלהם, על אף שאינה עוד בבעלותם. במקרה כזה המייסדים יכולים ליהנות מתנאים משופרים בהרבה מאלה שהיו להם עד למועד מכירת החברה.

לעומת זאת אם אתם מייסדים מהסוג של "יזמים סדרתיים", הרי שתרצו לנצל את מכירת החברה לטובת התחלה של משהו חדש.

אפשרויות האקזיט הנפוצות הן:

  • אם אתם בונים על השקעה של קרנות הון סיכון (Venture Capital) בסטרט-אפ שלכם, תזכרו שהשקעה כזאת מגבילה אתכם בסוג האקזיט שתוכלו לעשות. בדרך כלל קרנות הון סיכון יגבילו אתכם לשני סוגי אקזיט: מכירה (כולל מיזוג); והנפקה של החברה לציבור בדרך של (Initial Public Offering) IPO– הצעה ראשונית לציבור.  בשל תנאי ההשקעה של המשקיעים בקרנות הון סיכון והתקנות הפנימיות שלהן, הן מוגבלות בזמן שבו ירצו לקבל החזר על ההשקעה שלהן,  מגבלה שניתן לעמוד בה רק על ידי ביצוע מכירה או הנפקה.
  • אם המשקיעים בסטרט-אפ שלכם הם אנג’לים או קרנות השקעה פרטיות לסוגיהן, נפתחות לפניכם אפשרויות נוספות לאקזיט, כמו למשל תמלוגים או חלוקת דיבידנדים.

 

כאמור, למעט בנסיבות יוצאות דופן, קרנות הון סיכון לא מתעניינות בהכנסות מתמלוגים או בחלקות רווחים, שכן בדרך כלל מגבלת הזמן שהן נתונות בה, אינה מאפשרת להם לקבל את אותו היקף של החזר על השקעה שהן מבקשות לקבל. עם זאת, אם תוכלו להוכיח שביכולתה של החברה שלכם לייצר כמויות ענקיות של תזרים מזומנים חופשי, דבר שיאפשר להחזיר את כספי ההשקעה תוך שנה-שנתיים ולאחר מכן לשמור על תזרים מזומנים גבוה, תוכלו לשכנע לא רק משקיעים פרטיים אלא גם את קרן הון הסיכון המושקעת בחברה שלכם להסכים לאסטרטגיית אקזיט מסוג זה.

יש לזכור, על אף שחשוב לקבוע אסטרטגיית אקזיט בשלב מוקדם, אין זה אומר שאתם חייבים לפעול באופן עיוור בהתאם לאסטרטגיה הזאת. בסופו של דבר אסטרטגיית האקזיט שלכם מושפעת גם ממגמות קצרות טווח במשק, בשווקים ובתאגידים פרטיים.

אם שוק ההנפקות חם, הנפקה עשויה להיות אפשרות טובה; אם ישנן חברות גדולות בתחום שלכם עתירות מזומנים, מיזוג עם חברה כזאת או רכישה על ידיה עשויים להיות האסטרטגיה הטובה ביותר שלכם. אחרי הכול, אקזיט מוצלח הוא הדרך הטובה ביותר לתרום לתעשייה שבה אתם פועלים, לעודד משקיעים להשקיע בה ואף לתרום לשמכם הטוב כיזמים ולרווחתכם הכספית.

 

לפרטים נוספים, אנא צרו קשר עם עורכי דין ממחלקת ההייטק במשרד עורכי דין ברנע ושות'.