© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

משתמשים בקוד פתוח בעסק שלכם? היזהרו מהאותיות הקטנות

משתמשים בקוד פתוח בעסק שלכם? היזהרו מהאותיות הקטנות

שימוש בתוכנות קוד פתוח נפוץ מאד על-ידי מפתחים. הרעיון מאחורי קוד פתוח הוא לאפשר גישה למפתחים רבים ובכך לייצר שיתופי פעולה בין מפתחים.

 

דוגמה מהעת האחרונה היא אתר המענה הדיגיטלי של האיחוד האירופי לקורונה. האתר מספק לציבור גישה למאגר נתונים הולך וגדל של תוכנות קוד פתוח, פתרונות לסיוע לצוותים רפואיים, עסקים ואזרחים המתמודדים עם הנגיף. אמנם ערכי השיתוף והפרייה הדדית בשימוש קוד פתוח הינם מוערכים, אך חשוב לציין שתוכנות אלו אינן קיימות בריק משפטי. שימוש בקוד פתוח כפוף לרישיון מגביל ומחייב.

 

אורכם ורמת הפירוט של רישיונות אלו יכולים להשתנות ולהיות מורכבים ממשפט יחיד ועד מספר עמודים. במקרים רבים, רישיונות אלו באמת מאפשרים חופש שימוש יחסי, כמו במקרים של MIT ו- OpenBSD. יחד עם זאת, במקרים אחרים הרישיונות כוללים השלכות משמעותיות באשר לזכויות הקניין הרוחני בתוכנה המשלבת קוד פתוח:

 

שימוש בקוד פתוח – השלכות

 

  1. חשיפת חלק מקוד המקור – דוגמא לרישיון מגביל במיוחד הוא ה- (GNU General Public License  (GLP, אחד הרישיונות הידועים לשמצה. ה-GPL מאפשר הפצה של תוכנה שעושה שימוש במרכיב הרישיון, כל עוד התוכנה הנגזרת מופצת תחת אותו הרישיון. דהיינו – הוא מחייב הפצה פומבית של קוד המקור של התכנה החדשה. דרישה זו יכולה להיות מכת מוות לחברת טכנולוגיה כיוון שחשיפה של כל חלק מקוד המקור יכול לגרום לאיבוד היתרון התחרותי. למרבה הצער, מפתחים וסטארטאפים בשלבים מוקדמים לא תמיד קוראים את הרישיונות, מפרשים באופן שגוי את האותיות הקטנות, או שהם אינם פונים לייעוץ משפטי כדי לאתר נורות אדומות. לכך השלכות שעשויות להצריך תיקונים ושעות פיתוח רבות בשלב מאוחר יותר כאשר הבעיה צפה.

 

  1. חשיפה להליכים משפטיים – ההשלכות המיידיות של שימוש מוטעה בקוד פתוח או הפרת תנאי הרישיון הן תביעות מצד היוצר המקורי של הקוד. נכון כי תביעות כאלה אינן נפוצות במיוחד בחוגי מפתחי קוד פתוח, אך עדיין ישנו פוטנציאל לחשיפה משפטית משמעותית מצד מתחרים בעלי העניין לחשוף את קוד המקור המתחרה.

        כמו כן, חברות מסתכנות במפגש עם ״טרולים״ של פטנטים ורישיונות. אלו אורבים מעבר לפינה ומחכים שסטארטאפים ייצברו  מוניטין (והון) בטרם יפילו עליהם צווי מניעה ודרישות תשלום.

 

  1. הפחתה בערך החברה או קשיים בגיוס כספים – במידה וחברתכם נמצאת בהליכי גיוס כספים, חשוב לדעת כי נושא הקוד יעלה במסגרת בדיקת הנאותות. אי-ציות לרישיונות קוד פתוח מהווה נורה אדומה בבדיקות נאותות, כאשר משקיעים שוכרים חברות כגון בלאק דאק (Black Duck) לנתח חשיפות אפשריות כתוצאה משימוש בקוד. רצוי שמשקיעים מתוחכמים יקפידו שבדיקת הנאותות המשפטית שלהם תכלול רשימה מפורטת של מרכיבי הקוד הפתוח בהם נעשה שימוש בטכנולוגית הבסיס. מציאת GPL כחלק מהתוכנה שבבעלות החברה יכולה להיות בעלת משמעות רבה לגבי הערכת סיכון ושוויה של חברת המטרה. בהנחה שהמרכיב לא ניתן להחלפה בנקל, המשקיע יכול לדרוש אחריות ארוכה בנושא. סביר כי ידרוש גם הגנות שיפוי מוגברות במקרה של תביעות מצדדים שלישיים.

 

לסיכום, למרות שתוכנת קוד פתוח יכולה להיתפס כנתח עסיסי במיוחד, בטרם הנגיסה כדאי תמיד לוודא שאיננה רעילה.

 

תגיות: קוד פתוח | תוכנה