© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

תקנון חברה מסודר – עכשיו יותר מתמיד

תקנון חברה

הקורונה, שהכתה במשק הישראלי בפרט, ובעולם בכלל, יצרה זעזועים רבים. היא פירקה שיתופי פעולה קודמים ועודדה יצירת שיתופי פעולה חדשים. היא ערערה את כוח האינרציה שהניע עסקים ושכירים רבים, ואילצה גופים רבים להמציא את עצמם מחדש, ליזום ולהעז.

כדי להגשים את חלום היזמות, רבים מעדיפים לשתף פעולה עם גופים שונים בכדי לנסות ולהגדיל את סיכויי הצלחת העסק החדש. הדבר נכון במיוחד בתנאי אי וודאות הכלכלית לאור משבר הקורונה. 

 

תקנון חברה – המסמך החשוב ביותר בחברה

דרך נפוצה להתאגד ולפעול יחד להשגת פעולה עסקית משותפת, הינה באמצעות הקמת חברה פרטית. בחברה, אותם יזמים הופכים להיות בעלי מניות. לפני שיוצאים לדרך ומקימים חברה, כדאי לשים לב למסמך מאד חשוב ומכונן, שיגדיר את היחסים ביניהם בעתיד. זהו תקנון חברה.

תקנון חברה, הינו למעשה חוזה בין אותם בעלי מניות לבין עצמם, ובינם לבין החברה, שהינה ישות עצמאית נפרדת. במסגרת התקנון, בעלי המניות מסדירים פעולות רבות באופן שיחייב אותם. בניגוד להסכמי בעלי מניות, החלים רק על בעלי המניות אשר צד להם, תקנון החברה תקף כלפי כל בעלי המניות של החברה – גם אלו שיצטרפו לחברה בעתיד. בתי המשפט אף קבעו כי תקנון החברה גובר על כל הסדר אחר בין בעלי מניות, ככל ויש סתירה ביניהם.

 

אילו הסדרים כולל התקנון

בעלי המניות יכולים להסדיר מה מבנה הדירקטוריון בחברה, אילו החלטות יתקבלו בהסכמת רוב מיוחס של בעלי המניות או דירקטורים בחברה (למשל פה אחד), כגון השקעות והוצאות מעל סכומים מסוימים, מינויים של מנהלים בתחומים שונים ועוד.

כמו כן, בעלי המניות יכולים להסדיר מנגנונים של הגנה מפני כניסת בעלי מניות חדשים. מנגנונים אלו נועדו לשמור על ה-DNA של החברה, ולתת לבעלי מניות כלים להתמודדות של מצב בו נכנס בעל מניות חדש עם אג'נדה שלא בהכרח תואמת להשקפת עולמם כאשר ייסדו והצטרפו לחברה. למשל, בעלי המניות יכולים להחליט להעניק זכות סירוב ראשונה (First Refusal) לבעלי המניות הקיימים (כולם או חלקם). המשמעות היא, שאם בעל מניות מעוניין למכור את מניותיו, הוא יחויב להציע את מניותיו למכירה לבעל המניות שלו זכות הסירוב, בטרם יציע את מניותיו לצד שלישי.

 

זכויות צמודות למניות

בנוסף, בתקנון חברה ניתן להסדיר מהן הזכויות לכל מניה. בחברה פרטית ניתן להנפיק מספר סוגי מניות ולהצמיד לכל סוג מניה זכות אחרת, כגון זכות למינוי מנהלים בחברה, זכות קדימה לכספים במקרה של מכירת החברה או במקרה של דיבידנדים (דהיינו כספים שמחולקים מרווחיה של חברה) ועוד.

התקנון קובע גם זכויות פרטניות שיש לבעלי מניות ספציפיים, כגון זכויות וטו לבעלי מניות מסוימים, כך שנדרשת הסכמת אותם בעלי מניות לביצוע פעולות על ידי החברה. זכויות אלו כוללות בדרך כלל פעולות מהותיות לחברה, כגון ניטלת מימון לחברה, גיוס הון, מכירת נכסי החברה וכדומה. בתקנון אפשר גם להסדיר שלל נושאים נוספים, כגון זכויות למידע, שלא זה המקום לפרטם.

 

חשיבות ניסוח התקנון

החשיבות של תקנון החברה היא רבה, במיוחד כאשר מתגלעות מחלוקות בין בעלי מניות. אז כל צד נאחז בפרשנות שנוחה לו ביחס לסעיפים עמומים, כדי לנסות ולנגוס בזכויות חברו. לאחרונה, בית המשפט קבע כי יש לפרש בדווקנות את תקנון החברה, כך שחשיבות העלאת ההסכמות בין הצדדים, הסדרת הזכויות וההגנות שיש לכל צד, מקבלת משנה חשיבות, ועשויה להכריע סכסוכים ומאבקי שליטה בין בעלי מניות.

לפיכך, כתיבת תקנון שמותאם לכל חברה ופעילותה, לאופי בעלי המניות שנמנים על שורותיה, ולחששות המקננים בלב כל בעל מניות, הינה קריטית.

לסיכום, אנו צופים כי בתקופה הקרובה, ייווסדו חברות רבות. הסדרת תקנון החברה, שמהווה הסכם מחייב בין בעלי המניות והסדרת זכויותיהם ואופן התנהלות החברה, חשוב לשם הסדרת ההבנות בין בעלי המניות, מניעת מחלוקות ואי-הבנות עתידיות. כמו כן, הסדרת התקנון קריטית למניעת אבני נגף בדרך להצלחת החברה והעסק.

 

***

נשמח לעמוד לרשותכם בכל הנוגע לכתיבת תקנון חברה. יובל לזי, הוא שותף במחלקה המסחרית של משרדנו ומלווה חברות רבות מתחילת דרכן ועד למכירתן או להנפקתן. עמיחי טסלר, הוא עורך דין במחלקת הליטיגציה של משרדנו. עמיחי מייצג חברות ויזמים בסכסוכים מסחריים שונים.