© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

K.I.S.S

Keep it Simple Stupid

Keep. It. Simple. (Stupid).

יזמים, הנכם יצירתיים וחדשנים, אך כשאתם עומדים לגייס מימון עבור המיזם או הרעיון שלכם, חשוב להיות קונבנציונליים. אין צורך בהמצאת הגלגל מחדש, המודלים השגרתיים הינם המפתח להצלחה. יתרה מזאת, כשמדובר בהשקעות במיזמים, הדרך הידועה והמוכרת זו הדרך הטובה, המהירה והיעילה ביותר. קיומם של יותר מדי משתנים, עלולה להוביל אתכם לסטייה מהמטרה.

השגת מימון מהמשקיעים לא תמיד מספקת, ולרוב תרצו לקבל ערך מוסף מהמשקיעים, כמו גישה לערוצי ייצור, הפצה ושיווק.

קל להתפתות להצעות מבניות אלטרנטיביות, או לנסות לגלגל מספר עסקאות לתוך עסקה אחת מורכבת: אתם תשקיעו בנו, אנו נקים בעת ובעונה אחת מיזם משותף לביצוע א', ב' וג', ובנוסף, נעניק לכם רשיון נפרד לשימוש בטכנולוגיה שלנו כדי לבצע y, x ו-z.

על פניו, פתרונות אלו נשמעים מצוינים, כשלמעשה הצלחתם למצוא ערוצי הפצה חדשים עבור המוצר שלכם. עם זאת כל הפרטים היצירתיים המתווספים כעת למשא ומתן עלולים להרחיק אתכם ממימוש העסקה, תוך כדי בזבוז זמן ומשאבים.

 

עבור רוב הסטארטאפים, השגת מימון הוא עניין מספיק קשה כשלעצמו: עליהם לשכנע את המשקיעים הפוטנציאליים שישנו צורך ממשי בשוק, שהמוצר נותן מענה לצורך, ועולה על מתחרו ושהערכת השווי של החברה הינה מוצדקת. בנוסף לכך, יש הטוענים שכיום מסתמנת מגמת צינון בהשקעות במיזמים, כך שהדבר האחרון שאתם צריכים הינם מכשולים נוספים בדרך להשקעה.

חשוב לזכור כי אם קיימת סינרגיה ביניכם לבין המשקיעים עוד לפני השקעת ההון, היא תהיה שם גם אחרי ההשקעה. אני מבינה כי המשקיעים יכולים להעלות דרישות מאחר ומבחינתם, הם מבצעים השקעה אסטרטגית בטכנולוגיה שאולי ירצו לנצל באופן מסחרי בעתיד. אם כך אכן הדבר, השתדלו להרוויח זמן, ובמידה ואין זה מתאפשר נסו להשאיר את ההסכם פשוט. זכרו כי כל הצדדים מקווים שזו התחלה של מערכת יחסים פוריה, ואין זה לטובתכם להעכיר את האווירה במשא ומתן ארוך ומייגע.

 

המודל הסטנדרטי הוא זה שעובד- הוא מלמד על פעולה שהוכיחה את עצמה.

משרדנו היה מעורב בעסקאות בהן הציעו יועצים חיצוניים מודלים יצירתיים, בדרך כלל מסיבות הקשורות למיסוי. במקרה אחד, הסתבר מאוחר יותר שלרכיבים בעסקה היו השלכות משמעותיות שלא אליהן התכוונו הצדדים, וברגע האחרון, נדרשה עריכה מחדש של כלל העסקה על מנת שתצא לפועל.

לרוב, כמעט כל המודלים הייחודיים הנ"ל מעכבים את ההשקעה בפועל. זכרו, שבסופו של יום, לא משנה כמה מורכב מבנה חברתכם, במידה ו-"הניהול והשליטה" על החברה יישארו בארץ כשתבצעו את האקזיט, רשויות המס הישראליות יקישו על דלתכם.

בהסתכלות ארוכת טווח, קחו בחשבון כי במידה ותעניקו למשקיעים יותר מדי זכויות (כגון זכויות ראשוניות להפצה א רישיונות אקסקלוסיביים), הנכם מגדילים את הסיכוי להרתעת צדדים שלישיים מהשקעה בעתיד בחברה, בפרט משקיעים אסטרטגיים (ומתן זכויות אלו יהוו תקדים). הסכם "וניל פשוט" הוא החבר הטוב ביותר שלכם.

 את החדשנות והיצירתיות שלכם תקדישו למוצר. את תנאי ההשקעה, תשאירו פשוטים.  

תגיות: סטארטאפ